З В І Т
про виконану роботу Комітетом Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики за восьму сесію восьмого скликання (лютий 2018 р. – липень 2018 р.)
Протягом восьмої сесії восьмого скликання Комітет провів 14 засідань, на яких розглянуто 71 питання, в тому числі 31 - по контролю за виконанням законів і постанов. На розгляд Верховної Ради України подано 13 питань з висновками Комітету та подано 15 попередніх висновків на законопроекти до головних комітетів. Опрацьовано близько 813 листів і звернень та проведено 8 конференцій, семінарів, «круглих столів».
Наслідком цього стало введення в дію законів та постанов:
Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» щодо використання окремих елементів благоустрою та контактної мережі при здійсненні рекламної діяльності, (реєстраційний № 3454 від 11.11.2015 р.), № 2484 - VIII від 03.07.2018 р. Передбачається, що розміщення реклами та/або рекламних засобів на підтримуючих, опорних та інших елементах контактної мережі, на засобах та обладнанні (в тому числі опорах) зовнішнього освітлення, забороняється.
Окрім того, у першому читанні розглянуто такі законопроекти у першому читанні:
Проект Закону про мораторій на підняття тарифів на доставку україномовних друкованих видань на території України та періодичних регіональних і місцевих видань на підконтрольній Україні території Донецької і Луганської областей, реєстраційний № 7291 від 15.11.2017 р., внесений народними депутатами України Сюмар В.П., Лубінцем Д.В., Кондратюк О.К.
Проект Закону про внесення зміни до Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" (щодо протидії ворожій пропаганді та покращення інформаційного забезпечення громадян України, постраждалих внаслідок воєнних дій, місце проживання яких є територія Донецької та Луганської областей де органи державної влади України здійснюють свої повноваження), реєстраційний № 8114 від 13.03.2018 р., внесений народними депутатами України Курилом В.С., Герасимовим А.В., Геращенком А.Ю., Веселовою Н.В., Єфімовим М.В., Ляшком О.В
Протягом восьмої сесії восьмого скликання на засіданнях Комітету розглянуто такі законопроекти у першому читанні:
проект Закону про внесення зміни до Закону України «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів» (щодо протидії ворожій пропаганді та покращення інформаційного забезпечення громадян України, постраждалих внаслідок воєнних дій, місце проживання яких є територія Донецької та Луганської областей де органи державної влади України здійснюють свої повноваження), (реєстр. № 8114 від 13.03.2018р., внесений народними депутатами України В.Курилом, А.Герасимовим, А.Геращенком та інш.);
проект Закону про внесення змін до окремих законів України щодо доступу до правосуддя (в інформаційних справах), (реєстр. № 8139 від 15.03.2018р., внесений народними депутатами України В.Сюмар, О.Кондратюк, О.Абдулліним та інш.);
проект Закону про особливості забезпечення права на інформацію громадянам України, які перебувають на тимчасово окупованій території (реєстр. № 7534 від 01.02.2018р., внесений народним депутатом України Н.Веселовою);
проект Закону про внесення змін до статті 18 Закону України "Про Суспільне телебачення та радіомовлення України" (щодо висвітлення діяльності органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб в засобах масової інформації України), (реєстр. № 6681 від 11.07.2017р., внесений народними депутатами України М.Бурбаком, М.Федоруком);
проект Постанови про оприлюднення розмірів виплачених заробітних плат членам Кабінету Міністрів України, народним депутатам України, керівникам центральних органів виконавчої влади та керівникам державних підприємств (реєстр. № 7478 від 05.01.2018р., внесений народним депутатом України С.Капліним);
проект Закону про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо посилення законодавчих вимог до реклами алкогольних напоїв та тютюнових виробів), (реєстр. № 8215 від 30.03.2018р., внесений народним депутатом України Ю.Тимошенком);
проект Закону про внесення змін до Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» (реєстр. № 8441 від 06.06.2018р., внесений народними депутатами України В.Сюмар, Д.Стеценком, С.Висоцьким, Б.Онуфриком та інш.);
проект Закону про внесення змін до закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» (реєстр. № 8441-1 від 20.06.2018р., внесений народним депутатом України А.Денисенком);
проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо недопущення тиску на незалежні телеканали через відключення аналогового телебачення), (реєстр. № 8466 від 11.06.2018р., внесений народним депутатом України С.Міщенком);
проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покращення умов ведення бізнесу і забезпечення гарантії діяльності з відкритою інформацією (реєстр. № 8439 від 06.06.2018р., внесений народними депутатами України О.Опанасенком, Г.Шверком, В.Севрюковим, С.Висоцьким, Ф.Бендюженком);
проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо заборони публічного прояву будь-яких видів сексуальної орієнтації), (реєстр. № 8489 від 15.06.2018р., внесений народним депутатом України О.Барною);
проект Закону про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо мови реклами), (реєстр. № 8522 від 22.06.2018р., внесений народними депутатами України В.Севрюковим, О.Бригинцем, Г.Шверком, та інш.).
Нерозривно із законотворчою роботою Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики активно й цілеспрямовано вів роботу щодо поліпшення якості сучасних інформаційних відносин, розвитку інформаційної сфери і свободи засобів масової інформації.
Важливі проблеми науково-правового та практичного дослідження перебували в центрі уваги Комітету упродовж сьомої сесії восьмого скликання.
Комітет постійно співпрацював з Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, здійснюючи контроль за її діяльністю.
Комітет постійно відстежував роботу Національної суспільної телерадіокомпанії України щодо відповідності їхньої діяльності вимогам Конституції та чинних законів України.
Всі випадки перешкоджання законній професійній діяльності журналістів розглядалися на засіданнях Комітету за участі представників органів виконавчої влади, громадських організацій та журналістів:
07.02.2018, протокол № 81
про хід розслідування перешкоджання журналістській діяльності Михайла Ткача і оператора Кирила Лазаревича ввечері 7 листопада 2017 року біля VIP-терміналу аеропорту «Київ» та про хід розслідування інциденту, який стався між знімальною групою програми «Схеми: корупція в деталях» (спільний проект Радіо Свобода та каналу «UA:Перший») та співробітниками Управління державної охорони в ніч на 16 вересня 2017 року біля одного з ресторанних комплексів під Києвом.
21.03.2018, протокол № 83
про звернення Громадської організації «Агентства журналістських досліджень» щодо обшуків у компанії «Ю-Контрол».
04.04.2018, протокол № 84
про перешкоджання професійній діяльності журналістів телеканалу ZIK;
про звернення головних редакторів популярних газет «Сільські вісті» та «Україна молода» Василя Сподаренка і Михайла Дорошенка у зв’язку з відмовою регіонального відділення Фонду державного майна України в місті Києві продовжити дію договору оренди приміщень у державному видавництві «Преса України» (проспект Перемоги, 50), які редакція газети «Сільські вісті» займала ще з часу введення у дію цього комплексу у 1960 році, а газета «Україна молода» – з часу заснування видання, тобто з 1991 року.
18.04.2018, протокол № 85
про звернення головного редактора комунального підприємства «Редакція газети «Каховська зоря» Кисельової Ж І. щодо незавершення процесу реформування друкованого засобу масової інформації «Каховська зоря».
06.06.2018, протокол № 88
про причини припинення мовлення на середніх хвилях НСТУ - Українського радіо з передавачів, що розташовані в населених пунктах Луч Миколаївської області та Таранівці Харківської області;
про звернення народних депутатів України до правоохоронних органів із заявою про відкриття кримінального провадження за статтею 351 Кримінального кодексу України (перешкоджання законній діяльності народних депутатів України - членів Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики та створення штучних перешкод у їх роботі).
20.06.2018, протокол № 90
про звернення керівника Прес-служби Апарату Верховної Ради України Ірини Кармелюк щодо позбавлення акредитації у Верховній Раді України журналістів Юлії Махмуді та Валерії Єгорової;
про ситуацію з нападом народного депутата України Олександра Пономарьова на журналіста Цензор.НЕТ;
про звернення від телеканалу «112-Україна» з приводу тиску та відмови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення у переоформлені ліцензії на мовлення.
04.07.2018, протокол № 91
про Заяву Комітету про неприпустимість втягнення Організації з безпеки та співробітництва у Європі (ОБСЄ) у гібридну війну, яку Російська Федерація веде проти України.
Комітет постійно працював з Національною спілкою журналістів України, Незалежною медіа профспілкою України, Українською асоціацією видавців періодичної преси різними фондами, громадськими організаціями, осередками, редакціями газет, теле– та радіокомпаній, численними журналістами. За участі членів Комітету проведено такі заходи:
перша стратегічна cecія Апарату Верховної Ради України на тему: «Пріоритети розвитку діяльності Апарату Верховної Ради України на 2018 – 2010 роки» (організатори – керівництво Апарату Верховної Ради України, Управління справами Апарату Верховної Ради України, у співпраці з Департаментом з питань управління персоналом на державній службі Національного агентства України з питань державної служби), 6 березня 2018 року;
презентація результатів моніторингу прозорості та відкритості Комітетів Верховної Ради України за листопад 2017 – січень 2018 рр., проведеного за методологією, розробленою на основі «Положення про веб-ресурси Верховної Ради України», затвердженого Розпорядженням Голови ВРУ №699 (організатор – Громадська організація «Ліга інтернів» за підтримки проекту ЄС-ПРООН «Рада за Європу», у рамках Ініціативи «Відкритий парламент»), 14 березня 2018 року;
круглий стіл на тему: «Шляхи підвищення якості законодавчого процесу. Чи потрібен закон «Про закони та законодавчу діяльність»?» (організатор – Програма USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво», за сприяння Фонду «Східна Європа»), 23 березня 2018 року;
дискусія на тему: «Гендерна рівність у медіа та рекламі: європейські стандарти та українські реалії» (організатори – Верховна Рада України спільно з Проектом «Свобода медіа в Україні», що впроваджується в межах Рамкової програми співробітництва Ради Європи та Європейського Союзу, та Департаментом інформаційного суспільства Генерального Директорату з прав людини та верховенства права Ради Європи), 23 березня 2018 року;
засідання круглого столу на тему: «Виконання рішень Європейського суду з прав людини у справах «Юрій Миколайович Іванов проти України» та «Бурмич та інші проти України»: презентація Концепції вирішення проблемних питань, пов’язаних з виникненням заборгованості держави за рішеннями судів» (організатори – підкомітет з питань виконання рішень Європейського суду з прав людини Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя спільно з Міністерством юстиції України та проектом Ради Європи «Підтримка виконання Україною рішень Європейського суду з прав людини»), 27 березня 2018 року;
семінар-практикум «Перспективи блокчейну в Україні» (організатор – ВО «Платформа громадянських ініціатив» за підтримки Апарату Верховної Ради України), 28 березня 2018 року;
ІХ Міжнародна конференція «Нові медіа – нові можливості: 2018» (організатор – Незалежна асоціація телерадіомовників у партнерстві зі Шведським агентством з міжнародного розвитку SIDA, за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку USAID, у рамках Українського медійного проекту «У-Медіа», що здійснюється МГО «Інтерньюз-Україна»), 13 квітня 2018 року;
науково-практична конференція на тему: «Права, свободи і безпека людини в інформаційній сфері» (організатори –Науково-дослідний інститут інформатики і права Національної Академії правових наук України спільно з факультетом соціології і права, Навчально науковим центром інформаційного права та правових питань інформаційних технологій НТУУ «КПІ» імені Ігоря Сікорського), 10 травня 2018 року;
медіафорум Kyiv MIT (організатор – Незалежна асоціація телерадіомовників у партнерстві зі Шведським агентством з міжнародного розвитку SIDA, за підтримки Deutsche Welle Academie), 15 - 17 травня 2018 року;
круглий стіл на тему: «Влада і суспільство: інформування проти маніпулювання» (організатори – Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та Національна академія державного управління при Президентові України), 15 травня 2018 року;
презентація та обговорення (в рамках круглого столу, присвяченого питанням діяльності парламентських комітетів) дослідження консультанта проекту ЄС/ПРООН «Рада за Європу», експерта Венеційської Комісії Алана Делькампа «Як підвищити ефективність парламентських комітетів» (організатор – Проект ЄС-ПРООН «Рада за Європу», у рамках Ініціативи «Відкритий парламент»), 18 травня 2018 року;
презентація результатів реалізованого упродовж жовтня 2017 – квітня 2018 рр. проекту «Прозорі та відкриті комітети Верховної Ради України» (організатор – Громадська організація «Ліга інтернів» за підтримки проекту ЄС-ПРООН «Рада за Європу», у рамках Ініціативи «Відкритий парламент»), 21 травня 2018 року;
науково-практична конференція на тему: «Українська молодь та управління Інтернетом в контексті європейської інтеграції України» (організатори – Комітет Верховної Ради України з питань європейської інтеграції та Міжнародна громадська організація «Європейська Медіа Платформа»), 22 травня 2018 року;
семінар за участі американського адвоката, радника з юридичних питань представника у Законодавчому офісі США (Штат Массачусетс) Джейкоба Вентури на тему: «Електронна демократія в дії: електронні інструменти ВРУ» (організатор – Лабораторія законодавчих ініціатив), 25 травня 2018 року;
Форум «Робота народного депутата в окрузі та співпраця з виборцями. Кращі моделі і практики» (організатори – Програма USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво» спільно з народними депутатами України, за сприяння Фонду «Східна Європа»), 8 червня 2018 року;
захід на тему: «Презентація Керівних принципів проведення міських зібрань у форматі Town Hall Meeting» (організатор – Лабораторія законодавчих ініціатив), 8 червня 2018 року;
друга стратегічна cecія Апарату Верховної Ради України на тему: «Корпоративний форсайт Апарату Верховної Ради України» (організатори – керівництво Апарату Верховної Ради України, Управління справами Апарату Верховної Ради України, у співпраці з Департаментом з питань управління персоналом на державній службі Національного агентства України з питань державної служби), 26 червня 2018 року.
Послідовно та плідно співпрацював Комітет з іншими парламентськими комітетами. Своєчасно розглядав та надсилав до головних комітетів рішення стосовно законопроектів, дотичних до проблем нашого Комітету, а також проектів, що мали важливе економічне й соціальне значення:
проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо перерахунку пенсій науковим працівникам, журналістам, працівникам органів місцевого самоврядування та іншим), (реєстр. № 7406 від 15.12.2017р., внесений народним депутатом України С.Міщенком);
проект Закону про внесення змін до статті 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо посилення відповідальності за неправомірну відмову в наданні інформації, несвоєчасне або неповне надання інформації, надання інформації, що не відповідає дійсності, у відповідь на адвокатський запит, запит кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури, її палати або члена відповідно до Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність"), (реєстр. № 7393 від 13.12.2017р., внесений народним депутатом України О.Сугоняком);
про проект Закону про захист української державності від проявів колабораціонізму (реєстр. № 7425 від 20.12.2017р., внесений народними депутатами України С.Висоцьким, А.Левусом, І.Лапіним та інш.);
проект Закону України встановлення справедливості та покарання винних у воєнних злочинах по подіям на території Донецької та Луганської областей (реєстр. № 7425-1 від 28.12.2017р., внесений народним депутатом України Н.Весиловою);
проект Закону про внесення змін до Кодексу законів про працю України (щодо посилення гарантій права працівника на приватність та таємницю кореспонденції), (реєстр. № 8037 від 14.02.2018р., внесений народним депутатом України В.Мисиком);
проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо регулювання відносин у сфері державної служби (реєстр. № 7528 від 25.01.2018р., внесений народними депутатами України С.Власенком, О.Ледовських, А.Шкрум та інш.);
проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії спаму (реєстр. № 8186 від 23.03.2018р., внесений народними депутатами України Ю.Березою, Л.Ємцем, К.Усовим);
проект Закону про внесення змін до Закону України "Про статус народного депутата України" щодо інформування виборців про свою депутатську діяльність (реєстр. № 8252 від 06.04.2018р., внесений народним депутатом України Ю.Бубликом);
проект Закону про внесення змін до деяких законів України у зв’язку із прийняттям Закону України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях» (реєстр. № 8293 від 19.04.2018р., внесений народними депутатами України О.Третяковим, Г.Загорієм та інш.);
проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо приведення їх у відповідність з Конвенцією про права осіб з інвалідністю та Факультативним протоколом до неї (реєстр. № 8326 від 26.04.2018р., внесений Кабінетом Міністрів України);
проект Постанови про відзначення 30-ї річниці з дня проведення першої антикомуністичної екологічної демонстрації в Україні організованої Українським культурологічним клубом проти приховування радянською владою наслідків Чорнобильської катастрофи (реєстр. № 8311 від 20.04.2018р., внесений народними депутатами України С.Рудиком, О.Медуницею та інш.);
проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення виборчого законодавства (реєстр. № 8270-3 від 02.05.2018р., внесений народним депутатом України Ю.Левченком);
проект Постанови про недопущення трансляції в Україні заходів, що відбуватимуться на території Російської Федерації, якщо їх трансляція порушує законні права та інтереси громадян України (реєстр. № 8343 від 11.05.2018р., внесений народними депутатами України О.Ляшком, О.Березюком, І.Мосійчуком, А.Лозовим);
проект Постанови про Основні напрямки бюджетної політики на 2019-2021 роки (реєстр. № 8357 від 16.05.2018р., внесений Кабінетом Міністрів України);
проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування терміну "особа з інвалідністю" та похідних від нього, (реєстр. № 8358 від 16.05.2018р., внесений народними депутатами України О.Третьяковим, М.Бурбаком та іншими);
проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту суспільної моралі та традиційних сімейних цінностей (реєстр. № 8442 від 07.06.2018р., внесений народним депутатом України О.Вілкулом);
Члени Комітету у законотворчій діяльності активно взаємодіяли з парламентськими фракціями стосовно узгодження позицій з підготовки до ухвалення того чи іншого проекту закону. Звичайно ж, тут ще існує чимало резервів підвищення ефективності законодавчої роботи, насамперед щодо спільного розроблення та обговорення законопроектів.
В І Д О М О С Т І
про деякі питання роботи комітетів Верховної Ради України
за період сьомої сесії Верховної Ради України восьмого скликання
(лютий 2018 року – липень 2018 року)
Проведено засідань комітету |
Розглянуто питань на засіданнях комітету |
Подано на розгляд питань з висновком головного комітету |
Подано попередніх висновків на законопроекти до головного комітету |
Розглянуто листів і звернень |
Проведено конференцій семінарів, “круглих столів” |
||
всього |
в т. ч. виїзних |
всього |
в т. ч. по контролю за викон. законів і постанов |
||||
14 |
|
71 |
31
|
13
|
15 |
813 |
8 |