СТЕНОГРАМА
засідання Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова
30 квітня 2020 року
ШУФРИЧ Н.І. Кворум є, порядок денний затверджено одноголосно.
Із п'яти членів комітету вже всі п'ятеро присутні. От один вийшов.
Пропоную питання перше відтермінувати і почати з другого питання. Нема заперечень?
Друге питання: проект Постанови про внесення змін до Постанови Верховної Ради «Про обрання голів, перших заступників…" Ну, я тут думаю, ми заперечувати не будемо. Є пропозиція підтримати відповідний проект постанови.
(Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Це депутатів…
(Загальна дискусія)
ШУФРИЧ Н.І. ………. Вот, Мотовиловец. Не, против, нет, я против категорически. Ну, я не смогу за это проголосовать, как бы ты меня не просил, родной! (Сміх)
Так, ставлю питання на голосування: Проект Постанови про внесення змін до Постанови Верховної Ради України "Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів дев’ятого скликання".
Обрати Іванчука Андрія народного депутата, пішов в фінанси. Бакунець, куди він іде у нас? В фінанси.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. (Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Так ти теж в фінанси?
МОТОВОЛОВЕЦЬ А.В. (Не чути) …экономику отравили.
ШУФРИЧ Н.І. По идее да, он там председателем был. А теперь он будет тебе помогать в финансах разбираться и в налогах.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. (Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Это точно мы не на нашем комитете будем решать.
Але у нас три пропозиції, перша – підтримати проект постанови. Хто за? 4. Я утримався. Я не можу проголосувати.
(Загальна дискусія)
ШУФРИЧ Н.І. 4 – за. 1 – утримався. Проти – нема. Рішення прийнято.
Наступне питання. Пан Сергій повернувся.
Будь ласка, проект Постанови про звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України. Дозвольте, пане Сергію, я коротко, я знаю, я трошки в темі. Відповідно є проект постанови. Я був єдиний, хто голосував проти його, але це не означає, що ми не можемо зараз прийняти будь-яке рішення з цього приводу. Тому пропоную поставити.
Суть постанови: вона провела роботу, вивчила багато фактів, акцент робиться на те, що вони зараз є предметом розгляду слідчих органів, інформацію подано до слідчої комісії і прийнято до відома. Правильно?
(Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Я вважаю, що факти, які там були вислухані, були необ'єктивними. Ну стосовно "112", "NewsOne" і "ZIK".
(Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Ще раз, в масці вас дуже погано чути, прошу.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. . …вони звинувачували канали…
ШУФРИЧ Н.І. Да, але це довести не змогли. Цим займається зараз Служба безпеки України. І було прийнято слушне рішення, враховуючи, що це вже і так є предметом кримінального провадження, щоб ті дані, які були зібрані на комісії, відповідно передати до уповноважених на це державою слідчих органів.
ШВЕЦЬ С.Ф. Нестор Іванович, якщо дозволите?
ШУФРИЧ Н.І. Будь ласка.
ШВЕЦЬ С.Ф. Я був визначений доповідачем по цьому питанню.
Друзі, дивіться, працювала Тимчасова слідка комісія, яка досліджувала обставини набуття і передачі права власності на декілька телеканалів, насамперед мова іде про "NewsOne", "ZIK" та "112". Не завжди засідання комісії були рівними і предметними, треба сказати, різні політичні сили використовували засідання комісії для того, щоб результати її роботи не були ефективними, на мій погляд.
Тим не менше, якщо говорити про об'єктивні речі, в тому числі комісія розглянула і запротоколювала виступи представників Державного комітету з фінансового моніторингу, представників Служба безпеки України, ще низки органів, які досліджують і розслідують обставини.
В результаті ми виявили (ми, я маю на увазі, комісія) ми явили, що встановити достеменно на рівні комісії факти неможливо. Тому роботою комісії ми засвідчили, що парламент приділяє увагу і переживає, грубо кажучи, щодо того, що відбувається в інформаційному просторі. Звернули увагу, і це вказано в постанові, звернули увагу слідчих органів на те, щоб вони ретельніше поставилися до обставин вказаних, власне, в цій постанові. Очевидно все.
ШУФРИЧ Н.І. Є пропозиція, у нас є пропозиції: підтримати проект постанови і не підтримати проект постанови. Яку виносимо, пане Сергію, першою?
ШВЕЦЬ С.Ф. Підтримати.
ШУФРИЧ Н.І. Виноситься пропозиція підтримати проект Постанови про звіт Тимчасової слідчої комісії.
ШВЕЦЬ С.Ф. Власне, комісія припиняє свою діяльність на цьому.
ШУФРИЧ Н.І. Утримались? 1. Проти? Нема. Рішення прийнято. Дякую.
Переходимо до питання третього порядку денного. Проект Постанови про внесення змін до Постанови Верховної Ради України "Про обрання голів, перших заступників, заступників голів".
Так, не зрозумів, ще одна? Ми вже в одну не поміщаємося?
(Загальна дискусія)
ШУФРИЧ Н.І. "Санченка народного депутата обрати членом комітету з питань…"
Тобто за це ми голосуємо "за". Я так розумію, що це питання буде розглянуто сьогодні. Ми знаємо, яка з цих постанов стоїть в порядку денному?
КОЗЛОВ М.В. Жодна…
ШУФРИЧ Н.І. Жодна?
КОЗЛОВ М.В. (Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Так, шановні колеги, є у нас четверте питання щодо звернення голови Національної спілки журналістів Сергія Томіленка. Ми це обговорювали, у нас же є одне рішення комітету попередньо.
Пане Сергію, будь ласка.
ШВЕЦЬ С.Ф. Так. Дивіться, друзі, після того, як ми обговорили конкретне звернення і ухвалили рішення щодо цього, надійшло ще одне звернення від Спілки журналістів, підписане головою Сергієм Томіленком, і воно вже конкретніше. Там ідеться про те, що він просить, тобто Спілка журналістів просить, щоб ми підтримали розроблену ними програму "Антикризова підтримка для друкованих та онлайн-медіа". І тут вже мова іде про конкретні гроші платників податків – з бюджету.
Відповідно моя пропозиція: вам ознайомитися з цією програмою, оскільки ми, на мій погляд, ми звичайно ж підтримуємо і безпеку журналістів, і свободу слова, і розвиток друкованих та онлайн-медіа. Але декілька зауважень, по-перше, у нас "онлайн-медіа" немає такого поняття в законодавстві. Тобто це не "медіа" – воно не визначене.
Правильно я кажу, Несторе Івановичу?
ШУФРИЧ Н.І. Абсолютно.
ШВЕЦЬ С.Ф. По-друге мова іде про гроші платників податків. Хоча і суми тут не прописані, адресати не прописані і так далі.
Відповідно моя пропозиція, маю дві пропозиції до вас.
По-перше, після ознайомлення провести позачергове засідання комітету і там вирішити це питання вже для предметного обговорення.
По-друге, якщо довірите, то звернутися до Сергія Томіленка з тим, якщо Національна спілки журналістів наполягає на такому підході, то щоб були прописані конкретно адресати, кошториси і решту. Тобто щоб була, що стосується фінансів, надана предметна документація на розгляд комітету.
Як ви вважаєте? Ну, Несторе Івановичу, це до вас, власне, маю дві пропозиції такі.
ШУФРИЧ Н.І. Я вважаю, що головним комітетом з питань вирішення змін до бюджету щодо фінансування є бюджетний комітет. Тобто за логікою це питання має бути розглянути у вигляді змін закону, змін до бюджету.
І тому я би пропонував, якщо ми підтримаємо зараз звернення журналістів, зробити відповідний закон про внесення змін до державного бюджету і тоді надіслати його за нашим авторством в бюджетний комітет. І тоді буде і наша позиція, що ми підтримуємо, з іншого боку вони мають визначитися і знайти джерела фінансування.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В.(Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Я вибачаюсь, або у нас є інша можливість: звернутися з цією ініціативою до Кабінету Міністрів України, тому що все це їх повноваження і вони мають і апарат, і можливості все це розробляти.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. Я перепрошую. Тут треба розуміти, що зараз питання щодо податків. У нас не вирішено просто питання, як ми… яку суму будемо збирати. Це саме податкові пільги. Якщо в плані… для великого бізнесу та середнього бізнесу, то до цього… які саме надати пільги. Ми можемо…
(Не чути)
Але, на жаль, це звернення не може бути підставою жодною…
ШУФРИЧ Н.І. Є пропозиція, я тоді з вашого дозволу…
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. (Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Понятно, ты уже живешь в другом комитете, тебе уже свобода слова до лампочки. Ты уже налоги защищаешь. Все ясно. Вот это я понимаю!
(Загальна дискусія)
ШУФРИЧ Н.І. Я понимаю, место сидения определяет образ мышления.
Ми маємо професійно підійти.
БРАГАР Є.В. На мою думку, що…
ШУФРИЧ Н.І. Да, будь ласка.
БРАГАР Є.В. Моя особиста думка полягає в тому, що це не є виділення коштів взагалі повноваженнями нашого комітету. Тому і я вважаю, що тут є необхідність складення загальної урядової програми, яка б охоплювала одразу декілька сфер життєдіяльності країни. Саме тому я послідовно виступаю за те, що ці питання потрібно передати Денису Шмигалю в даній ситуації.
МОТОВОЛОВЕЦЬ А.В. (Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Тоді я пропоную піти двома шляхами. Перший, найбільш оперативний – це прийняти рішення і відповідне звернення передати на Кабінет Міністрів України на ім'я Прем'єр-міністра України.
І друге питання, запросити пана Томіленка до розробки закону, це масштабний закон буде. Він в грошах не буде суттєвий, але ми маємо з фахівцями Комітету з питань податкової та фінансової діяльності вивчити наслідки тих змін податкового законодавства, які пропонує і просить Національна спілка журналістів України.
Можливо, там податкові наслідки будуть настільки мізерними, що ми зможемо це питання вирішити. Якщо там мова іде, умовно кажучи, про 10-20 мільйонів гривень зменшення податкових надходжень, то я думаю, що після останнього, що ми чули, це буде найменша якась проблема щодо прийняття цього закону.
ШВЕЦЬ С.Ф. Нестор Іванович, онлайн-медіа – це взагалі ні про що.
Законом чинним, поки ми не ухвалили Закон про медіа, онлайн-медіа у нас це не медіа. Те, що в інтернеті – це не є засоби масової інформації. Відповідно те, про що говорить Томіленко, це вже суперечка – ми входимо в правову колізію щонайменше. Я вже не кажу…
ШУФРИЧ Н.І. Будемо говорити, є такі речі, які вже відбулися де-факто. Те, що ми законодавчо не встигаємо забезпечити і описати якісь явища, не означає, що вони не існують.
ШВЕЦЬ С.Ф. …але Кабмін і Мінфін точно будуть діяти на підставі закону, на букві.
ЦИБА Т.В. Давайте ми звернемось. Вони зробили те, що вони можуть зробити – дозволити працювати газетним кіоскам. Ми ж можемо написати такий лист до Кабмін: будь ласка, включіть, ну тобто це не потребує грошей, а для газет це все ж таки суттєва підтримка.
Дозволити реалізацію газет в аптеках на час епідемії або в там…
Я розумію, що ми тоді з… говорили і там певний конфлікт інтересів. Але, за великим рахунком, мені здається, ми можемо на комітет написати і попросити хоча б на час карантину.
ШУФРИЧ Н.І. Не на комітет, а на Кабінет Міністрів. Да.
ЦИБА Т.В. Ну да. На час карантину… пропозиції.
ШУФРИЧ Н.І. Пані Тетяно, абсолютно слушна пропозиція. І, в принципі, я хочу нагадати, що Кабінет Міністрів України має право законодавчої ініціативи. Тобто внесення змін до низки законів, про які говорив пан Андрій, це є компетенцією Кабінету Міністрів України.
ЦИБА Т.В. Просто закон там, де гроші рахувати, це довгий закон. Давайте ми зараз попросимо…
ШУФРИЧ Н.І. Ми можемо, просто я що хочу запропонувати. Ми можемо в різних абзацах висловити різні пропозиції і прохання. Тобто в одному абзаці ми виписуємо те, що є зараз виключно в межах компетенції Кабінету Міністрів України та місцевих рад – це буде один абзац. І в другому абзаці запропонуємо або закликаємо розпочати зміни до законопроекту разом із нашим комітетом.
ЦИБА Т.В. Хорошо. Но давайте все-таки не двумя абзацами, а двумя "зверненнями". Чтобы то "звернення", которое простое, чтоб они сделали хоть что-то!
ШУФРИЧ Н.І. Добре. Приймається.
ШВЕЦЬ С.Ф. Тимпаче, що дивіться, і у мене вже є проект звернення до Прем'єр-міністра на підставі нашого попереднього рішення... (Не чути)
…давайте визначимося, що робити…
ЦИБА Т.В. Я пропонувала би прямо відразу, вони постійно на засіданнях Кабміну, що ми знаємо, включити в наступне обговорення про послаблення карантину, щоб вони туди включили пункт про дозвіл торгувати газети.
ШУФРИЧ Н.І. Я погоджуюсь з пані Тетяною, це ми можемо, тобто це може мати швидке рішення.
Пані Тетяно, як ви зі Шмигалем спілкуєтесь?
(Загальна дискусія)
ШУФРИЧ Н.І. Так візьміть. Як фракція чи окремо?
(Загальна дискусія)
ШУФРИЧ Н.І. Підніміть це питання, якщо не буде це вам заважко. Ви будете на цій зустрічі? Сергій, Андрій?
(Загальна дискусія)
ШУФРИЧ Н.І. Це ніяк не впливає на податкову політику – відкриття кіосків. Більше того може збільшити податкові надходження.
(Загальна дискусія)
ШУФРИЧ Н.І. Лист ми зробимо.
Сделайте оперативно письмо по тем пунктам, которые касаются исключитильно полномочий Кабинета Министров и органов местного самоуправления.
ЦИБА Т.В. Так само, як оце дозволити їм користування...
ШУФРИЧ Н.І. Татьяна вам поможет. Просто это сделайте буквально в течение часа, максимум двух после нашего заседания. Чтобы пока мы будем под куполом, я мог подписать. То есть письмо должно попасть мне на подпись до 14:15 минут, за полтора часа. Уже можете идти его делать, чтоб не теряли время.
Тобто я ставлю пропозицію звернутися з вдома новими зверненнями на ім'я Кабінету Міністрів України, паралельно попросивши їх звернутись до органів місцевої влади від себе, щоб вони це в своєму рішенні врахували.
І друге питання, запропонувати Кабінету Міністрів України розробити закон. І я з вашого дозволу даю протокольне, я звертаюся до пана Сергія як ініціатора і секретаря нашого комітету, з експертами комітету розпочати розробку відповідного закону.
ШВЕЦЬ С.Ф. Так. Дякую за... Дивіться, я від себе додам, давайте ще в це наше рішення включимо звернення до Національної спілки журналістів, щоб вони і цього разу, і в майбутньому разі у подібних зверненнях, щоб вони проробляли адресно. Тобто дуже розмиті поняття...
ШУФРИЧ Н.І. Питань нема. Проінформуємо, що ми звернулись до Кабінету Міністрів України двічі, що ми взялися розробляти такий закон і їх запрошуємо в робочу групу.
ЦИБА Т.В. (Не чути) ...законопроект, який подавав Ткаченко з гуманітарного комітету. І там дуже багато цих, там дуже багато питань якраз про відтермінування про канікули для телерадіожурналістів, там для тих, хто доставляє.
То, можливо, швидше не окремо цю групу робити, а все ж таки ще раз напроситися там в друге читання.
ШУФРИЧ Н.І. Це Закон про медіа?
ЦИБА Т.В. Нет. …це на карантинній основі…
ШУФРИЧ Н.І. На карантині. Тобто, пані Тетяно, я не знав про цю ініціативу. Добре що, якщо є такий законопроект. Він готується до першого читання?
ЦИБА Т.В. Да.
ШУФРИЧ Н.І. Є така процедура як заміна законопроекту, перереєстрація на заміну.
ЦИБА Т.В. Я думаю, що вони не підуть на заміну.
ШУФРИЧ Н.І. Ні, ні. Тут є питання. Тому що, якщо приймуть відразу в цілому, то ми нічого добавити не встигнемо. Треба або з авторами домовитись і вписати ці нові пункти, або дати пропозиції до другого читання, якщо воно буде. Якщо це оперативний закон, то його приймуть зразу в цілому.
Тобто треба розуміти, що якщо він приймається в цілому, то треба попросити його перереєструвати з відповідними нашими пропозиціями. Якщо ми будемо переконані, що він піде на друге читання, питань нема: вони приймають в другому читанні, ми даємо свої пропозиції.
ШВЕЦЬ С.Ф. . …піде на друге читання… гроші…
ШУФРИЧ Н.І. Піде. Тоді треба не проґавити це питання.
Тобто я конкретизую. Перше тоді, звернутися до Кабінету Міністрів України щодо того, щоб в програмі "Виходу з карантину" врахувати ці пропозиції; друге питання, звернутися, хай Кабінет Міністрів України думає щодо внесення змін до законів з приводу цих аспектів. І третє, наші пропозиції спробувати оформити в законопроекті, який зараз очікується. Приймається?
Відповідне рішення ставлю на голосування. Дякую. Прийнято одноголосно.
В "Різному", скажіть, будь ласка, у мене в "Різному" є одне питання, воно смішне трошки. Скажіть, будь ласка, у нас є Мар'яна Безугла. У мене прохання.
ШВЕЦЬ С.Ф. (Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Поговоріть, будь ласка з нею, щоб вона журналістам не ставила вимогу, що вони можуть плакати, коли бачать в каструлях.
Вчора був ефір на "NewsOne" і обговорювали вчительку з каструлею на голові, і там була полеміка, і пані Мар'яна, гості якби сказали – я би не відреагував, але сказати журналістці, що "коли ви бачите людей в каструлі, то треба плакати", ну, журналісту мабуть це некоректно.
ШВЕЦЬ С.Ф. Добре.
(Загальна дискусія)
ШУФРИЧ Н.І. Ну я вважаю, що журналісту треба давати можливість самому вирішувати, коли і як йому діяти, плакати чи не плакати. Тільки в межах закону.
ШВЕЦЬ С.Ф. До речі, гаразд, я, це моя сусідка тим паче.
Несторе Івановичу, дивіться, і друзі, дивіться, вчора стався неприємний інцидент.
ШУФРИЧ Н.І. Да, я говорив вже вчора.
ШВЕЦЬ С.Ф. Давайте це ще зараз на комітеті проговоримо, Несторе Івановичу. Як ви вважаєте?
ШУФРИЧ Н.І. Давайте.
ШВЕЦЬ С.Ф. Що вам відомо?
ШУФРИЧ Н.І. Я говорив з заступником Міністра Внутрішніх справ, він сказав, що вони проводять дисциплінарне провадження, вивчають обставини.
ШВЕЦЬ С.Ф. Це стосується Кутєпова?
ШУФРИЧ Н.І. Тобто реакція МВС, вони теж мають підозру, що було зловживання в СБУ працівників поліції, тому їх реакція вданому випадку адекватна.
Я Кутєпову дзвонив, він якраз заходив в ДБР, там, я так розумію, писали заяву на поліцейських – це його право. Тобто можна сказати, що ми відреагували навіть більш оперативно, ніж в інших випадках. Тобто реакція комітету є.
Можна дати як інформацію на сайті про те, що в зв'язку з випадком, який стався з Кутєповим, відбулася розмова голови комітету із заступником Міністра Внутрішніх справ Геращенко Антоном. Він не заперечує, щоб наша розмова стала предметом публічності. Є заяви МВС з цього приводу. І тоді в межах заяви можна сказати, що вони проводять своє внутрішнє розслідування, це вони називають поки що на даному етапі "внутрішнє дисциплінарне розслідування випадку" і далі будуть виходити з того, що вийде.
Але у них є заява, вони просили, що якщо ми будемо давати якусь публічну інформацію щодо розмови моєї з заступником Міністра Внутрішніх справ, щоб не виходити за межі заяви, щоб ми щось не наговорили такого, що їм прийшлось би спростовувати.
ШВЕЦЬ С.Ф. Я вважаю, що треба про це повідомити на нашому сайті через те, щоб, щонайменше, журналістське середовище, спільнота знала, що ми тримаємо руку на пульсі.
ШУФРИЧ Н.І. Да. Тобто ми відреагували, не чекаючи звернення до комітету.
ШВЕЦЬ С.Ф. Будь ласка.
ШУФРИЧ Н.І. Да, будь ласка, пане Сергію, тоді я вам довіряю сформувати і поставити цю інформацію. Можете посилатися на вчорашню розмову з Антоном Геращенко.
ШВЕЦЬ С.Ф. Так. Гаразд.
ШУФРИЧ Н.І. Дякую. Ви можете теж з ним переговорити і, можливо, він якийсь акцент додатковий вам ще скаже.
ШВЕЦЬ С.Ф. Думаю, достатньо, що голова з ним переговорив.
ЦИБА Т.В. А ми можемо віртуальне засідання проводити, там треба в СІДО дати заявку.
І так само хотіла ще запитати, робоча група по напрацюванню законопроекту і рекомендацій по слуханням. Тобто її теж, можливо, можна було би проводити…
Через СІДО це треба… просто треба, щоб через комітет це організувати.
(Загальна дискусія)
ЦИБА Т.В. Тоді, може, попросити секретаріат комітету, щоб та робоча група, яка зголосилася по законопроекту нашому і рекомендаціях по слуханнях, щоб ми могли зібрати таку інформацію…
ШУФРИЧ Н.І. Практика подсказывается, это делается в другой способ. Наши специалисты готовят все исходные документы, рассылают всем. Они дают свои предложения, а мы или учитываем их или не учитываем. Тогда мы получим материал.
Если мы будем ждать, пока кто-то что-то соберётся и кто-то что-то предложит.
ЦИБА Т.В. Нет, так у них даже что-то наработано…
ШУФРИЧ Н.І. Все. Я предлагаю это всем членам рабочей группы разослать наработки пани Татьяны. И потом выйти на итоговый документ…
ЦИБА Т.В. (Не чути)
ШУФРИЧ Н.І. Давайте, я ставлю завдання, щоб ми прийняли відповідні всі пропозиції на цій сесії, тобто до завершення сесії – до липня. Я не знаю, як ми там в липні будемо працювати – не будемо працювати. Я думаю, що в зв'язку з карантином він у нас буде робочий. Хоча чесно скажу, важко.
ЦИБА Т.В. Допоможіть, будь ласка, з цим...
ШУФРИЧ Н.І. Да, я попрошу тогда. Хорошо.
Так, коллеги, других вопросов нет? Комитет объявляю закрытым.
Комітет оголошую закритим і запрошую всіх до кабінету.