СТЕНОГРАМА
засідання Комітету Верховної Ради України
з питань свободи слова
16 квітня 2020 року
ШУФРИЧ Н.І. Дякую всім, хто сьогодні залучився до роботи комітету. У нас у порядку денному 5 питань, якщо не буде заперечень. Кворум у нас є абсолютний, стовідсотковий.
Оголошую засідання комітету відкритим. Прошу затвердити порядок денний. Одноголосно. Дякую.
Перше. Проект Закону "Про внесення змін до пункту 2 Прикінцеві положення Закону "Про внесення змін…" Я так розумію, що наш комітет тут не профільний. Є пропозиція: підтримати законопроект, враховуючи, що він стосується подолання наслідків хвороби та розповсюдження COVID-19.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. А суть його саме в чому?
ШУФРИЧ Н.І. Пане Андрію, хочете доповісти? Будь ласка.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. Доповісти не хочу. Хочу розібратися.
ШУФРИЧ Н.І. Суть його: перебіг строків розгляду звернень громадян запитів на публічну інформацію, адвокатських запитів, окрім звернень запитів, що стосується захисту…
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. … (без мікрофону)
ЦИБА Т.В. А він так і був.
ШУФРИЧ Н.І. Ні, вони добавляють: з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. Отже, згідно до цієї інформації, якщо є звернення, є час на відповідь. У зв'язку з карантином, у зв'язку з віддаленою роботою ми зупиняємо час, ми розуміємо…
ШУФРИЧ Н.І. Від дня припинення карантину перебіг цих строків продовжується з урахуванням часу, що ми… Я думаю, що тут зараз, єдине, що тут може відбутися. Журналістів тут немає. Це не буде стосуватися журналістських звернень.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. Це не буде, але ж ми розуміємо, що журналісти використовують … (погано чути) депутатів для формування таких сюжетів. Відповідно, наш комітет прописаний як другий у зв'язку з тим, що журналісти не будуть отримувати всю інформацію, тому…
ШУФРИЧ Н.І. Тут є доступ до публічної інформації. Я думаю, що їх теж обмежать.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. Я розумію, чому це робиться, але … (погано чути)
ШУФРИЧ Н.І. Шановні колеги, я думаю, що ми як раз не маємо обмежувати журналістів. Давайте…
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. … (без мікрофона)
ШУФРИЧ Н.І. Є згідно до Закону "Про доступ до публічної інформації".
Звернення журналістів, якщо я не помиляюся, також Законом про публічну інформацію коригується, так?
ГОЛОС ІЗ ЗАЛУ. Так.
ШУФРИЧ Н.І. Тому занадто широке вони поле взяли.
ЦИБА Т.В. Тобто якщо щось станеться, то ніхто ні про що не дізнається.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. По надзвичайному стану…
ШУФРИЧ Н.І. У нас немає надзвичайного стану. Була надзвичайна ситуація, там обмежень не передбачається для отримання журналістами інформації. Тому я думаю, що…
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. Якби був надзвичайний стан, то не потрібен був би цей законопроект.
ШУФРИЧ Н.І. Колеги, враховуючи назву нашого комітету і принципи нашого комітету, я пропоную цей законопроект повернути автору з пропозицією внести корективи щодо журналістських звернень. Витягти їх із загального списку.
ЦИБА Т.В. Може, це теж не дуже правильно, тому що як люди должны були вийти на работу, чтобы удовлетворить запрос журналистов?
ШУФРИЧ Н.І. В електронній формі можуть це робити, чесно кажучи.
Давайте просто дамо пояснення, що пропонуємо залишити можливість щодо реагування на журналістські звернення в умовах, де це можна забезпечити дистанційно з використанням електронних засобів комунікації.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. Тут юридично це прописати дуже важко, надзвичайно важко, тому нинішня редакція, в принципі, є зваженою в цьому плані.
ШУФРИЧ Н.І. Є пропозиція: підтримати. Голосуємо.
Хто за? За – 4. Утримався – 1.
Друге питання. Шановні колеги, це, я бачу, мій законопроект. Я дав завдання вставити всі законопроекти, які не потребують обговорення.
Я пропоную його відкласти. Це та стара наша дискусія, де є, на жаль, зловживання з боку Нацради, де вони використовують цей пункт, що коли гість студії говорить речі, які суперечать діючому законодавству, раніше можна було не притягати до відповідальності крім випадків, коли працівниками телерадіо не було вжито заходів щодо припинення правопорушень у прямому ефірі.
На жаль, не завжди, і це дуже активно використовується Нацрадою, не завжди встигають журналісти реагувати, а це є підставою потім для притягнення до відповідальності цілого журналістського колективу.
Моя позиція була, що це не може бути підставою – відповідальність журналістського колективу за позицію окремої особи, поки ця особа сама не притягнута до відповідальності.
ШВЕЦЬ С.Ф. Я теж пропонував би його відкласти, але спочатку мене цікавить, чому ви пропонуєте його відкласти?
ШУФРИЧ Н.І. Якщо ми готові його… Просто я не хочу зараз загострювати. Якщо є настрій піти назустріч журналістам, я буду вдячний, якщо ми зараз проголосуємо.
ШВЕЦЬ С.Ф. Вношу пропозицію: відкласти. Ви готові подавати саме в такій редакції?
ШУФРИЧ Н.І. Ну, там іншого, ми виходимо з того закону, що є.
Можемо спільно додати. Можна додати саме той випадок: в разі, якщо особа, яка стала причиною такого реагування, не притягнута до відповідальності. Може, просто це посилити. Тобто тоді зрозуміло – що ви хочете від журналістів, якщо від того, хто надав інформацію, до нього немає претензій?
ШВЕЦЬ С.Ф. Я про інше. Я схильний до вашої пропозиції: відкласти розгляд цього питання, але з огляду на те, що додати. Я хочу проконсультуватися з юристами з цього приводу.
ШУФРИЧ Н.І. Будь ласка. Домовилися.
ШВЕЦЬ С.Ф. Питання суперечливе. Воно у нас виникло з першого дня в комітеті.
ШУФРИЧ Н.І. Просто я вже побачив сьогодні вранці, я вже не хотів міняти порядок денний, тому зразу, розуміючи складність і контраверсійність цього питання, тому у мене і була така пропозиція.
Але я хотів би дійсно, можливо, посилити цей пункт: поставити залежність покарання до притягнення до відповідальності самого носія тої інформації, яка може стати причиною покарання. Тобто це абсурд – не одного журналіста, журналістський колектив страждає за позицію однієї особи, до якої немає претензій у правоохоронних органів, тому що всі ті підстави, які можуть стати основою для якихось каральних заходів до каналу, все це абсолютно виписаний злочин. Це не адміністративні порушення, це злочини, кримінальні злочини. Тому дивно, що до особи, яка, на думку Нацради, скоїла кримінальний злочин, крім Нацради, ні у кого немає претензій. Це не нормально.
ШВЕЦЬ С.Ф. Моя позиція така: я б ув'язав ці питання між собою, звичайно, у цьому є логіка. Я б поставив їх у таку послідовність, що спочатку претензії від правоохоронців, а потім уже до телерадіоорганізацій. Можливо, тут треба зробити так, що це має відбуватися паралельно або, навпаки, якщо Національна рада висловлює претензію до каналу чи радіостанції, то тоді правоохоронні органи змушені порушити провадження.
ШУФРИЧ Н.І. Ми можемо піти іншим шляхом: Нацрада порушує, але поки немає висновків правоохоронних органів, вони не чіпають журналістів. Давайте так.
Добре, пане Сергію, пані Тетяно, я навіть відкличу законопроект, якщо буде у нас консенсус по цьому законопроекту. А я хочу чого? Що нехай відповідає та особа, яка створила злочин, а не журналісти, які не встигли відреагувати на його слова.
ШВЕЦЬ С.Ф. Це ваша позиція, давайте … (погано чути)
ШУФРИЧ Н.І. Добре. Домовилися.
Тоді я прошу пана Сергія і пані Тетяну Євгена і Андрія підключитися, і, може, ми виробимо спільний законопроект.
ШВЕЦЬ С.Ф. І в такому разі будемо вносити від всіх.
ШУФРИЧ Н.І. Я цей відкличу, і на заміну подамо спільний.
ШВЕЦЬ С.Ф. Домовилися.
ШУФРИЧ Н.І. Про звернення Національної спілки журналістів…
ШВЕЦЬ С.Ф. Треба проголосувати, напевно.
ШУФРИЧ Н.І. Давайте. Розробка спільного законопроекту. Хто за це? Домовилися. Автору зауваження, щоб він утримався від подальшого "штовхання" цього законопроекту.
Про звернення Національної спілки журналістів стосовно підвищення рівня агресії до журналістів, які висвітлюють… Є звернення?
ШВЕЦЬ С.Ф. Я доповідач по цьому питанню. У нас є звернення від Сергія Томіленка, Національна спілка журналістів. Він вказує, перераховує тут 4 випадки нападу на журналістів, хоча окремо зазначає, що список не є вичерпним. І справді, треба сказати, що у зв'язку з обставинами карантину, наші колеги журналісти, з одного боку, грають важливу роль у інформуванні суспільства за цих обставин. З іншого боку, лізуть скрізь, порушуючи ті самі обставини карантину. Тому давайте подумаємо, я не пропоную зараз якогось такого сталого по зверненню від нас до засобів масової інформації і органів центральної та місцевої влади. Хочу, щоб ми проговорили, про що ми звертаємося. Ми закликаємо всіх сприяти роботі журналістам, а журналістів до дотримання правил карантину, але вони у будь-якому разі розуміють, що не будуть дотримуватися.
БРАГАР Є.В. Та й у будь-якому випадку, якщо брати цю постанову Кабінету Міністрів, то журналісти не порушують її, тому що вони знаходяться за службовим завданням у тих парках і скверах, де вони начебто порушують норми карантину.
ЦИБА Т.В. Вони ж не просто знаходяться там, вони ж там щось роблять.
ШУФРИЧ Н.І. Давайте просто підтримаємо, зробимо звернення до Кабінету Міністрів України від імені комітету і продублюємо звернення Сергія Томіленка.
ШВЕЦЬ С.Ф. Я б пропонував, по-перше, продублювати тільки в окремій частині. Друзі, я б сюди вніс ще і звернення до журналістів дбати про свою безпеку і дотримуватися, за можливості, правил карантину.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. Я б ще написав: прохання до них … (погано чути), які несе пандемія, забезпечення дотримання карантину всі мешканців…
ШУФРИЧ Н.І. Забезпечити власний захист.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. Прохання підтримати висвітлення жорсткого дотримання карантину.
ШУФРИЧ Н.І. Колеги, є пропозиція. Скільки днів вам треба для того, щоб звернення підготувати? Тоді, пане Андрію, я попрошу всіх вас. Я вичитаю ваш, з вашого дозволу, подивлюся результати, якщо у мене будуть якісь доповнення, я тоді… Щоб ви не погоджували зі мною кожну тезу, коли буде колективний документ, я вичитаю його. Якщо не буде ніяких зауважень… І до кого звертаємося? Звертаємося до Кабінету Міністрів України?
Нам треба 2 звернення: одна – загальна позиція до журналісті. І звернення до Кабінету Міністрів України як реакція на їхнє звернення. Тобто вони просто реагувати на МВС, я думаю, що ми ширше.
ЦИБА Т.В. Фактично підтримати звернення Спілки журналістів і сказати, що журналісти забезпечують теж роботу.
ШУФРИЧ Н.І. Вони нас просять звернутися. Ми ж не можемо їм відмовити.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. А дивіться, а щодо … (погано чути). Ця підтримка саме асоціації. Співпраця з органами МВС, якщо ви побачите навіть перелік … там навіть кримінальні справи вже відкриті чітко по … відповідно, я можу сказати, що співпраця є.
ШУФРИЧ Н.І. Є, стовідсотково.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. У свою чергу, взаємодія з МВС, Нацгвардія … у кожного різна функція.
ШВЕЦЬ С.Ф. Неперешкоджання. Я ж кажу, вони звертаються… Сергій написав таким чином, а ми по-нормальному.
ШУФРИЧ Н.І. Я пропоную не звужувати питання на МВС, тому що, як на мене, МВС зараз реагує як ніколи. Тому до Кабінету Міністрів України і розіслати кожній обласній раді.
ЦИБА Т.В. До речі, ми можемо і в силу того законопроекту, що ми відтермінували звернення, але просто написати: але все ж таки, по можливості, от те, що ви казали, що прописати в законопроекті, якщо можливо забезпечити відповідь на звернення дистанційно, то, будь ласка, сприяйте, тому що ми спільну справу робимо. Якось так.
ШУФРИЧ Н.І. Тобто звернення до Кабінету Міністрів України і паралельно до кожної обласної ради, тому що і Кабінеті Міністрів нехай розбираються: вони і головам адміністрацій це можуть надати, подивимося, як вони відреагують. Ми ж не будемо головам адміністрацій писати. Можемо звернення в Офіс Президента.
Тоді 3 адреси: Кабінет Міністрів України, Офіс Президента і голові кожної обласної ради.
МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В. … (погано чути)
ШУФРИЧ Н.І. Тому що у Кабінету Міністрів є купа міністерств, які не підпорядковані "квазі" Офісу Президента.
У нас є виконавчі 2 піраміди, є формально Офіс Президента – у нього глави адміністрацій, тобто ми будемо писати і до Офісу Президента, і щоб вони це звернення транслювали главам адміністрацій.
(Загальна дискусія)
ШУФРИЧ Н.І. Тому що у Кабінету Міністрів України є купи міністерств і органів центральної влади, робота яких … (погано чути)
(Загальна дискусія).
Ставлю відповідну пропозицію на голосування. Дякую. Прийнято одноголосно.
Інформація про … (нерозбірливо) телеканалу ZIK Аллу Жизневську. Я знаю, що всі з нею спілкувалися.
ШВЕЦЬ С.Ф. Я підготую цю історію і розішлю вам всім для погодження.
ШУФРИЧ Н.І. Тобто один текст єдиний, коригується шапка і перші строки на 3 адреси: Кабінет Міністрів України, Офіс Президента і всі обласні ради з проханням довести цю позицію до рад нижчого рівня.
Наступне питання про Аллу. Там, наскільки я знаю, максимальна була реакція поліції. Єдине, можемо продублювати, виходячи з нашої практики, там і відповідь буде позитивною. Можна підкреслити, що знаємо, що порушені такі-то справи, просимо поставити на особистий контроль. Тобто висловити подяку міністру, формально це буде подяка за відповідну реакцію – порушення двох справ за двома статтями: 171 та 345.1. Прим і прохання продовжити тримати питання на особистому контролі. Давайте відправимо два листа: міністру і Антону, як повага до Антона.
(Загальна дискусія).
Дякую.
Зараз у нас "Різне". Про розклад засідань. Я думаю, що у квітні ми навряд чи зберемося, і не бачу такої необхідності. Я прошу наш принцип роботи в травні продовжити по принципу роботи в квітні, тому що не зрозуміло, що буде.
Прошу за це проголосувати. Дякую, що уповноважили мене прийняти рішення щодо наших зборів.
Зараз є 2 звернення – від Кабінету Міністрів України: "одним із пріоритетних напрямків роботи Кабінету Міністрів є забезпечення результативної співпраці з Верховною Радою України (ну, нарешті!), узгодження позицій щодо врегулювання на законодавчому рівні нагальних питань соціально-економічного розвитку, забезпечення належної організації супроводження проектів законів та інших у Верховній Раді України. Кабінет Міністрів України заінтересований у посиленні конструктивної… (і так далі). Враховуючи викладене, звертаємося до вас з проханням інформувати у письмовій формі Апарата Прем'єр-міністра України щодо проблемних питань, які потребують негайного врегулювання та вжиття відповідних заходів з боку Прем'єр-міністра України".
Кому доручимо це взяти на контроль? У них цим займається Секретаріат Кабінету Міністрів України.
Вношу пропозицію: уповноважити Сергія Федоровича надати пропозиції Кабінету Міністрів України щодо нагальних питань, які стосуються відання нашого комітету.
ШВЕЦЬ С.Ф. На ваш погляд, як голови комітету, які у нас нагальні питання?
ШУФРИЧ Н.І. У нас питання одні: захист журналістів (тут у нас не сильно багато питань), забезпечення роботи журналістів і забезпечення їхньої безпеки. Я, чесно кажучи, вважаю, що ми все це зробили. Відверто, я вам дуже вдячний, тому що відзначають всі, що за півроку роботи нашого комітету (давайте не будемо проводити паралелі) дещо нам вдалося. Так просто продублюйте. Пропозиції які? Забезпечення інформацією, забезпечення можливістю присутністю на заходах і посилення відповідальності. Тільки в межах нашої компетенції.
Друге питання більш цікавіше. Це Резніков Олексій надіслав нам. Він просить зустрічі з усіма нами. Там теж саме все дуже красиво написано: "…звертаємося до вас з пропозицією щодо проведення за моєї участі та представників міністерства робочої групи очолюваного вами комітету (тобто зі всіма нами) з метою ознайомлення та обговорення стану…"
Смотрите, у меня такое ощущение, что Алексей будет следующим Премьер-министром (по крайней мере оно к тому идет), і чесно кажучи, дуже така реактивна… Я його знаю як порядну людину, варто познайомитися ближче, тим паче є таке запрошення. Я думаю, що після карантину ми домовимося про зустріч та підемо до нього всі уп'ятьох.
Дякую, шановні колеги, засідання оголошую закритим.