Комітет з питань свободи слова
17
18 березня 20
вул. М.Грушевського 26/1, 12 поверх
о 11 год. 00 хв.
Головує: Голова Комітету ШУФРИЧ Н.І.
Присутні народні депутати України: ШВЕЦЬ С.Ф., ЦИБА Т.В., БРАГАР Є.В., МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В.
Від секретаріату Комітету на засіданні присутні: керівник секретаріату Комітету М.Козлов, головні консультанти секретаріату Комітету І.Гриценко, Д.Чоловський, С.Самойленко.
Ведеться стенограма та аудіозапис засідання.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про відкриття кримінальних проваджень за статтями 182 та 343 Кримінального кодексу України після подій, які мали місце 13 лютого 2020 року по вул.Сікорського, в результаті чого відбулось проведення допитів журналістів Марії Землянської та Дениса Бігуса.
2. Проект Постанови про зміни у складі Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України для проведення розслідування відомостей щодо дотримання вимог законодавства під час зміни власників інформаційних телеканалів та забезпечення протидії інформаційному впливу Російської Федерації (реєстр. № 3064 від 13.02.2020р., внесений народним депутатом України О.Ткаченком).
3. Про результат вивчення документів наданих шеф-редактором газети «Правовий контроль» Артуром Журбенко.
4. Про затвердження складу робочої групи з підготовки законодавчих ініціатив за наслідками парламентських слухань на тему: «Безпека діяльності журналістів в Україні: стан, проблеми і шляхи їх вирішення».
5. Про затвердження Роз’яснень Комітету щодо прав журналістів на отримання інформації.
6. Про розклад засідань Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на квітень 2020 року.
7. Різне.
Порядок денний затверджено одноголосно.
Слухали: 1. Слухали інформацію члена Комітету А.Мотовиловця про відкриття кримінальних проваджень за статтями 182 та 343 Кримінального кодексу України після подій, які мали місце 13 лютого 2020 року по вул.Сікорського, в результаті чого відбулось проведення допитів журналістів Марії Землянської та Дениса Бігуса.
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., БРАГАР Є.В., ЦИБА Т.В., МОТОВИЛОВЕЦЬ А.В.
А.Мотовиловець зазначив, що Марія Землянськоїа та Денис Бігус проводили журналістське розслідування щодо одного з керівників Міністерства внутрішніх справ. Після того, як журналісти попросили посадовця надати коментар, він відмовився. Доповідач додав, що потім журналістів викликали на допит відповідно до кримінальної справи по статтям 182 та 343 і це можна розглядати, як тиск на журналістську діяльність.
Вирішили:
Заслухавши А.Мотовиловця щодо відкриття кримінальних проваджень за статтями 182 та 343 Кримінального кодексу України після подій, які мали місце 13 лютого 2020 року по вул. Сікорського, в результаті чого відбулось проведення допитів журналістів Марії Землянської та Дениса Бігуса, Комітет вирішив:
1. Направити лист на ім’я Міністра внутрішніх справ України А.Авакова, та на заступника Міністра внутрішніх справ України А.Геращенка.
2. Поінформувати журналістів Марію Землянську та Дениса Бігуса про рішення Комітету.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 2. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про проект Постанови про зміни у складі Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України для проведення розслідування відомостей щодо дотримання вимог законодавства під час зміни власників інформаційних телеканалів та забезпечення протидії інформаційному впливу Російської Федерації (реєстр. № 3064 від 13.02.2020р., внесений народним депутатом України О.Ткаченком).
Виступили: ШУФРИЧ Н.І.
Вирішили:
Розглянувши проект Постанови про зміни у складі Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України для проведення розслідування відомостей щодо дотримання вимог законодавства під час зміни власників інформаційних телеканалів та забезпечення протидії інформаційному впливу Російської Федерації (реєстр. № 3064 від 13.02.2020р., внесений народним депутатом України О.Ткаченком), Комітет вирішив:
Запропонувати Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проект Постанови про зміни у складі Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України для проведення розслідування відомостей щодо дотримання вимог законодавства під час зміни власників інформаційних телеканалів та забезпечення протидії інформаційному впливу Російської Федерації (реєстр. № 3064) прийняти за основу та в цілому.
Рішення прийняти одноголосно.
Слухали: 3. Слухали інформацію секретаря Комітету С.Швеця про результати вивчення документів наданих шеф-редактором газети «Правовий контроль» Артуром Журбенко.
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф.
С.Швець наголосив, що оскільки Верховна Рада України змінила формат проведення засідань комітетів, до Керівника секретаріату М.Козлова звернувся Артур Журбенко з проханням це питання без його участі не розглядати.
Вирішили:
Перенести розгляд питання про результати вивчення документів наданих шеф-редактором газети «Правовий контроль» Артуром Журбенко на інше засідання попередньо узгодивши з секретарем Комітету Сергієм Швецем та Артуром Журбенком.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 4. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про затвердження Роз’яснень Комітету щодо прав журналістів на отримання інформації.
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., БРАГАР Є.В., КОЗЛОВ М.В.
Вирішили:
Затвердити Роз’яснення Комітету щодо прав журналістів на отримання інформації та надіслати всім зацікавленим особам, а також розмістити на сайті Комітету з питань свободи слова.
Роз’яснення
щодо права журналістів на отримання інформації
Правові засади діяльності журналістів визначені Конституцією України, законами України «Про інформацію», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про інформаційні агентства», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», «Про телебачення і радіомовлення», «Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів» та іншими нормативно-правовими актами.
Здійснюючи свою діяльність на засадах професійної самостійності, журналіст використовує права та виконує обов’язки, передбачені статтею 25 Закону України «Про інформацію» та статтею 26 Закону України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», зокрема, йому надається право на вільне одержання, використання, поширення (публікацію) та зберігання інформації за допомогою здійснення письмових, аудіо- та відеозаписів із застосуванням необхідних технічних засобів, за винятком випадків, передбачених законом.
Під час виконання професійних обов’язків журналісти, відповідно до цих же законів мають право безперешкодно відвідувати приміщення суб’єктів владних повноважень, відкриті заходи, які ними проводяться, а також підприємства, установи і організації та бути особисто прийнятими у розумні строки їх посадовими і службовими особами, крім випадків, визначених законодавством.
З метою створення сприятливих умов для здійснення журналістами, працівниками засобів масової інформації професійної діяльності, суб’єкт владних повноважень, відповідно до частини першої статті 26 Закону України «Про інформацію» може здійснювати їх акредитацію.
Усі дії, пов’язані з акредитацією, мають ґрунтуватися на принципах відкритості, рівності, справедливості з метою забезпечення права громадськості на одержання інформації через засоби масової інформації.
Відсутність акредитації не може бути підставою для відмови в допуску журналіста, працівника засобу масової інформації на відкриті заходи, що проводить суб’єкт владних повноважень.
Варто наголосити на тому, що згідно частини четвертої статті 26 Закону України «Про інформацію» суб’єкти владних повноважень, що здійснили акредитацію журналістів, працівників засобів масової інформації, зобов’язані:
сприяти провадженню ними професійної діяльності;
завчасно сповіщати їх про місце і час проведення сесій, засідань, нарад, брифінгів та інших публічних заходів; надавати їм інформацію, призначену для засобів масової інформації;
сприяти створенню умов для здійснення запису і передачі інформації, проведення інтерв’ю, отримання коментарів посадових осіб.
Проте, під час здійснення професійної діяльності, журналістам часто обмежують у їх праві як журналістів на присутність у певних місцях та на використання техніки всупереч нормам Конституції України, а саме: відповідно до частини другої статті 34 Конституції України передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб — на свій вибір.
У частині третій цієї ж статті зазначено, що здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
Наприклад, є закони України, на підставі яких розроблені підзаконні нормативно-правові акти, у яких встановлено спеціальний порядок і умови допуску на об’єкти та використання техніки, у тому числі журналістами, зокрема: Закон України «Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб», Закон України «Про судоустрій і статус суддів», Постанова Кабінету Міністрів України № 1147 від 27.07.1998 «Про прикордонний режим», наказ Адміністрації державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України № 656 від 05.11.2018 «Про охорону об’єктів у територіальних органах Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України», наказ Міністерства охорони здоров’я № 197 від 06.05.2003 «Про затвердження Державних санітарних правил і норм для підприємств і суден, що виробляють продукцію з риби та інших водних живих ресурсів». Зазначений перелік не є вичерпним.
Водночас, відповідно до статті 307 Цивільного кодексу України фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Згода особи на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку припускається, якщо зйомки проводяться відкрито на вулиці, на зборах, конференціях, мітингах та інших заходах публічного характеру.
* Рішення Конституційного суду у справі за конституційним поданням Жашківської районної ради Черкаської області щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України від 20.01.2012, у якому зазначено, зокрема: реалізація права на недоторканність особистого і сімейного життя гарантується кожній особі незалежно від статі, політичних, майнових, соціальних, мовних чи інших ознак, а також статусу публічної особи, зокрема державного службовця, державного чи громадського діяча, який відіграє певну роль у політичній, економічній, соціальній, культурній або іншій сфері державного та суспільного життя.
Враховуючи зазначене, можна констатувати, що суб’єкти владних повноважень та суб’єкти господарювання, у випадку встановлення певних особливостей щодо проходження на їх об’єкти та використання техніки журналістами, що реалізують своє право на отримання інформації, повинні керуватись виключно Конституцією України, законами України, а також підзаконними нормативно-правовими та локальними нормативними актами, які прийняті відповідно чинного законодавства України, в іншому випадку, такі діяння можуть розцінюватись як перешкоджання законній професійній діяльності журналістів.
Рішення прийнято одноголосно.
Народний депутат України Т.Циба долучилася до засідання Комітету.
Слухали: 5. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про розклад засідань Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на квітень 2020 року.
У зв’язку з тим, що у Верховній Раді України триває карантин Голова Комітету Н.Шуфрич запропонував з датами проведення засідання визначитися додатково.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 6. Слухали інформацію голови підкомітету з питань прав громадян на інформацію Т.Циби про затвердження складу робочої групи з підготовки законодавчих ініціатив за наслідками парламентських слухань на тему: «Безпека діяльності журналістів в Україні: стан, проблеми і шляхи їх вирішення».
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ЦИБА Т.В, КОЗЛОВ М.В.
Вирішили:
1. Затвердити робочу групу з підготовки законодавчих ініціатив за наслідками парламентських слухань на тему: «Безпека діяльності журналістів в Україні: стан, проблеми і шляхи їх вирішення» у такому складі:
Томіленко Сергій – Національна спілка журналістів України;
Кущ Ліна – Національна спілка журналістів України;
Єгоров Олександр – прокурор відділу організації процесуального керівництва та підтримання публічного обвинувачення у територіальних підрозділах управління нагляду за додержанням законів Національною поліцію України Департаменту організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням органів поліції і фіскальної служби та у кримінальних провадженнях щодо організованої злочинності Офісу Генерального прокурора;
Ковтун Олександр – заступник начальника управління Головного слідчого управління Національної поліції України;
Бурлак Владислав – начальник відділу Головного слідчого управління Національної поліції України;
Романюк Оксана - Громадська організація «Інститут масової інформації»;
Головенко Роман - Громадська організація «Інститут масової інформації»;
Сафаров Алі - Громадська організація «Інститут масової інформації»;
Печончик Тетяна – Громадська організація «Центр прав людини Zmina»;
Панкратова Людмила – Громадська організація «Інститут розвитку регіональної преси»;
Котюжинська Тетяна – Громадська спілка «Національна асоціація українських медіа»;
Петренко Галина – Громадська організація «Детектор медіа»;
Погорелов Олексій – Генеральний директор Української асоціаціївидавців періодичної преси;
Смірнова Галина – Офіс Ради Європи;
Федорчук Орися – Офіс Ради Європи;
Марущак Ніна – Офіс Ради Європи;
Матильда Богнар – Моніторингова місія ООН з прав людини в Україні;
2. Запросити представників Моніторингової місії Організації об’єднаних націй з прав людини в Україні долучитись до робочої групи.
3. Включати до робочої групи всіх бажаючих представників органів виконавчої влади та медійної галузі.
Рішення прийнято одноголосно.
Стенограма засідання Комітету додається.
Голова Комітету Нестор ШУФРИЧ
Секретар Комітету Сергій ШВЕЦЬ
?
?