СТЕНОГРАМА
засідання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики
від 18 грудня 2014 року
Веде засідання Голова комітету СЮМАР В.П.
ГОЛОВУЮЧА. Шановні колеги, дозвольте почати засідання комітету. По-перше, дякую, що ви погодилися власне перенести засідання, це було прохання Ольги Червакової. Оскільки сьогодні у Верховній Раді відбувається семінар для молодих депутатів, і, власне кажучи, не хотілося перешкоджати членам комітету взяти участь у цьому семінарі. Окрім того, буде відбуватися Рада коаліції, буквально за годину і досить такий напружений графік зараз в парламенті і тому ми збираємося дещо раніше від запланованого. Дякую, що пішли на зустріч і що ви є зараз тут.
Отже, сьогодні у нас на засідання виноситься два питання.
Почнемо із Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо Суспільного телебачення і радіомовлення". цей законопроект напрацьовувався у нас в комітеті, напрацьовувався він, в першу чергу, громадськими організаціями за участі міжнародних експертів. Наскільки вам відомо, Рада Європи мала великий проект з цього приводу. Заходьте, будь ласка, Юрію.
Восьмеро отже депутатів присутні у нас з десяти на засіданні.
Рада Європи мала проект, були залучені міжнародні експерти, вони робили експертиз, власне кажучи, цих змін, які напрацьовувалися громадськими організаціями за участі членів комітету. Так сталося, що власне зареєстровано його було тиждень тому. Оскільки в четвер Верховна Рада голосувала за внесення до порядку денного і в нас було буквально там півгодини, щоб внести цей законопроект. Наша ініціатива, щоби все-таки більше депутатів від різних фракцій долучилися до цього законопроекту як автори, оскільки це питання, яке має стати питанням всього, очевидно, парламенту і завданням всього парламенту. Це питання чисто технічне, будемо його вирішувати з Апаратом Верховної Ради, тому що нам важливо, щоби це питання було, отримало максимальну підтримку в залі і максимальне схвалення, на стільки на скільки воно отримує підтримки у журналістській спільноті, у громадських організаціях. І у міжнародних експертів, які, до речі, зробили свій висновок з цього законопроекту і вважають, що він може претендувати, власне, на один із кращих варіантів створення суспільного мовлення на пострадянських теренах.
У вас є цей проект закону, хто працював в робочій групі той знає деталі, там особливо нічого нового немає. Власне кажучи, ключові зміни, які тут є вони стосуються форми, організації суспільного мовника у вигляді публічного акціонерного товариства. Нове формулювання для українського права, але, власне, це уже визначено у постанові Кабінету Міністрів. І в такий спосіб ми фактично зможемо перенести власність держави у формат контролю суспільного контролю. Тобто фактично держава передає акції в управління цього акціонерного товариства, яке управлятися де-факто буде вже представниками Наглядової ради, до яких будуть входити представники громадських організацій і парламентських фракцій.
Тобто наше завдання було забезпечити максимальну незалежність управління суспільним мовником і унеможливити втручання держави в управління суспільним мовником. Ні через бюджетні механізми, зокрема, через фінансування, тому там зберігається чітка норма про 0,2 відсотки видаткової частини бюджету на суспільного мовника. Так само і в системі управління і контролю, яке має здійснюватись Наглядовою радою, де більшість буде представники громадських організацій, які відбирає Національна рада з питань телебачення і радіомовлення. І менша частина – це парламентські фракції для забезпечення парламентського контролю, що є так само абсолютною нормою для суспільних мовників у світі.
Власне, Наглядова рада буде призначати керівника суспільного телерадіомовника і, так само, Наглядова рада буде делегувати своїх представників у редакційну раду на рівні із редакційним колективом. Тобто журналісти, фактично буде створена така редакційна рада і журналісти будуть мати можливість брати участь у написанні статуту суспільного телерадіомовника, що є важливим і розбирати ті проблемні ситуації, які будуть виникати. От власне кажучи, такі новели з'являються ос в цьому проекті змін, він дає можливість швидко запустити цей процес. Тому що попередній закон не визначає, ні ось цією форми власності і створює певні проблеми із призначенням Наглядової ради та і з забезпеченням незалежності суспільного телерадіомовника.
В мене є пропозиція, якщо є питання, ми можемо обговорити, якщо є зауваження, так само. Але все ж таки я думаю, що ми серйозно працювали над цим в комітеті і можемо, я би пропонувала все ж таки рекомендувати Верховній Раді схвалити у першому читанні цей законопроект. І більше того, я би просила так само рекомендувати Верховній Раді далі розглядати його за скороченою процедурою, оскільки нам необхідно запустити процес створення суспільного мовлення з січня.
Там виникає певна колізія, оскільки за попереднім законом, вже в січні мають бути делеговані члени власне ось цієї Наглядової ради від громадських організацій, від парламенту. Як це робити від парламенту, там взагалі досить складно і парламент до цього навіть не приступав. Наглядова рада, вірніше Національна рада з питань телебачення і радіомовлення це зробила, ми там вносимо певні новації, ми викреслюємо статус всеукраїнських з тих організацій, які мають право делегувати своїх представників до Наглядової ради. Тому що всеукраїнський статус мають не так багато організацій і навіть в деяких сферах фактично немає, які виписані в законі, немає всеукраїнських громадських організацій.
Тому от власне така пропозиція з'явилася, мені вона видається абсолютно слушною для того, аби це було ефективним, але це означає, що доведеться заново робити конкурс для членів Наглядової ради, які мають делегуватися громадськими організаціями. Тому чим швидше буде схвалений цей законопроект, тим швидше ми зможемо приступити до реального створення суспільного мовлення про що Україна говорить 20 років і над чим, власне, українські політики працюють точно останні 10 років. З 2005 року цей процес почався все ніяк не може закінчитися, дуже хотілося, щоб в 2015 рік став роком практичного втілення суспільного мовлення в Україні.
Прошу висловлюватися з цього приводу.
ЧАЙКОВСЬКИЙ Р. Добро здоров'я усім присутнім. Роман Чайковський, "Українське радіо".
Я ознайомився з змінами, які пропоновані до ухвалення…
ГОЛОВУЮЧА. Ні. Я перепрошую дуже. Я дуже перепрошую, я вибачаюсь. Я думала ви представник нашої громадської ради оскільки ми вирішили громадську раду залучати все-таки до наших засідань. Це дійсно не прес-конференція це засідання комітету.
ЧАЙКОВСЬКИЙ Р. ______Я не запитання поставлю.
ГОЛОВУЮЧА. Висловлюються депутати. Я перепрошую. Зараз ми висловимося і тоді дамо слово представникам громадськості.
Да. Прошу.
ЧЕРВАКОВА О.В. Добро ранку, шановні колеги.
Шановна пані голово! Шановні колеги! Я хочу вам нагадати, що ми так завзято взялися до обговорення першого питання навіть не проголосувавши за порядок денний. Я вчора в ночі отримала листа одної нашої колеги пані Кондратюк, яка закликала нас повернутися в правове поле і я розумію так, що все-таки це треба робити. Тому що я все ж таки розумію, вона там посилилася на статті Регламенту і статті Закону про комітети Верховної Ради, в яких написано, що голова комітету не створює порядок денний, а його створює секретар комітету і туди вносяться пропозиції членів комітетів.
Тому я пропонувала би, можливо, спочатку ми би проголосували порядок денний, може в когось ще є пропозиції до сьогоднішнього порядку денного, а потім вже взятися до обговорення цього законопроекту. Я так розумію, що двох депутатів, які були в попередніх скликаннях Абдулліна і Кондратюк сьогодні не буде, якраз через цю, як би, проблему з перенесенням часу засіданням. Тому, можливо, слід було би дочекатися їх і послухати їхню думку, що вони скажуть з приводу цього законопроекту. Тому що ми так і не зробили цього на засіданнях робочої групи. Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Пропозиція зрозуміла. На скільки я розумію, що всі депутати могли брати участь. Мені не надходило жодних пропозицій. Вам порядок денний був розісланий за два дні на скільки мені відомо, правильно? Жодних інших пропозицій не надходило з цього приводу.
ЧЕРВАКОВА О.В. Ну, я особисто Кондратюк відправляла пропозиції, оскільки вона секретар і за логікою закону вона має формувати порядок денний, тому я можу зараз озвучити свої пропозиції, які у мене є.
КОЗЛОВ М.В. Щодо формування порядку денного в Апараті Верховної Ради і взагалі в Законі про комітети чітко не зазначено щодо роз'яснення регламентного комітету, в комітетах формує порядок денний голова, а в деяких - секретаріат, а в деяких - завідувач секретаріату. Тобто це не факт, що секретар повинен формувати порядок денний. Це пріоритетом у нас було в попередніх скликаннях формує голова. Це на секретаря відповідальність залучати і ознайомлювати народних депутатів про час і місце засідання комітету. Все, це обов'язок секретаря. Щодо порядку денного, формує голова, у нас так і раніше було.
ГОЛОВУЮЧА. Колеги, мені, відверто кажучи, дуже дивно, що у нас є спільна робота, а ми займаємося, даруйте мені, хто, кому подзвонить у вечері, да, і хто, кому якісь там надішле а іншим не надішле. Є загальна розсилка, надсилайте її на загальну розсилку ми будемо включати. Ми готові чути всіх членів комітету. Оці от колуарщини домовляння у вечері з тим чи з тим, відверто кажучи, мене це дуже дивує. Тому що, мені здається, що сьогодні перед країною стоять на порядок більші виклики, аніж зараз копатися в тому, а хто ще щось може вставити в порядок денний.
ЧЕРВАКОВА О.В. Так ми будемо голосувати за порядок денний чи ні, я не можу зрозуміти?
ГОЛОВУЮЧА. Якщо ви хочете проголосувати за порядок денний, така норма передбачена?
Ну, я думаю, що да, треба ознайомитися. Просто деяким членам комітету із Законом про комітети Верховної ради там все чітко вказано, я можу це зацитувати. Якщо є така пропозиція, я абсолютно не заперечую, щоб ми проголосували за цей порядок денний.
ЧЕРВАКОВА О.В. А можна внести пропозиції щодо порядку денного?
ГОЛОВУЮЧА. Можна внести пропозиції до порядку денного.
ЧЕРВАКОВА О.В. Ну от дивіться, я вчора відправляла на секретаріат комітету два листа від центральних телеканалів – це 1+1 і СТБ. Вони просять нас розглянути на комітеті наступні питання: 1+1 ініціює порушення питання стосовно…
ГОЛОВУЮЧА. Міністерства оборони.
ЧЕРВАКОВА О.В. Да Міністерства оборони. Нового порядку акредитації журналістів в зоні АТО. В мене просто на жаль, нема цих документів, тому що я думала, що мені їх роздрукують.
І у СТБ є проблема з тим, що вони зараз програють суд по 171 статті, оскільки суддя не визнає їхніх журналістів журналістами. В них, в посвідченнях написано слово "кореспондент".
Відповідно вони також просять нас розглянути це питання на комітеті, дати свої висновки або висновок про те, що їхні кореспонденти є кореспондентами. Ну прийняти якесь рішення в межах своїх повноважень, чим ми можемо допомогти в цій ситуації. Тому що мало місце правопорушення, яке може бути кваліфіковано по 171 статті – це перше. А по-друге, ну там мав місце і факт перешкоджання, і факт нападу на журналістів.
Тобто оці дві речі я пропоную внести в порядок денний або сьогодні, або там, якщо не сьогодні, там в якісь наступні дні засідання. Запросити журналістів на комітет, заслухати їх і спробувати чимось їм допомогти.
Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую за вашу пропозицію, пані Олю. Ставлю до вашого відома, що до мене надійшов лист, як до голови Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики від каналу 1+1. Як голова я готую їм відповідь. Я думаю, що вона вже готова і буде направлена.
Якщо канал СТБ має свої пропозиції, прохання спрямовувати їх на комітет безпосередньо і ми будемо розглядати.
(Загальна дискусія)
ГОЛОВУЮЧА. Я не бачила цих листів. Якщо вони є. Да? Ми їх розглянемо очевидно і секретаріат їх внесе. Поки що я їх на комітет адресованих не бачила. Я би просила тоді відповідно адресувати це на комітет і звісно, всі звернення журналістів, які будуть спрямовані на комітет, будуть розглядатися Комітетом з питань свободи слова беззаперечно.
Тому прошу схвалити цей порядок денний, який сьогодні є, який ми вже почали розглядати, і мені не хотілося б, щоб ми гальмували нашу роботу через процедурні моменти. Ставлю це на голосування. Хто – "за"?
ПАВЛЕНКО Ю.О. Ми ж не закінчили внесення пропозицій.
ГОЛОВУЮЧА. А, пропозиція ви внести хочете. Прошу, давайте.
ПАВЛЕНКО Ю.О. Я, власне, в продовження цієї теми – організації роботи комітету. От я пропонував би пункт третій, у нас там "Різне", зробити пункт 3 – організація роботи в комітеті. Тому що справді важко планувати роботу, коли відбуваються постійні перенесення. Тому, наприклад, у мене є пропозиція визначити один день в тижні, годину. Наприклад, середа, 15.00.
ГОЛОВУЮЧА. Абсолютно логічно.
ПАВЛЕНКО Ю.О. Обов'язково відбувається засідання комітету.
Далі. У нас було два засідання комітету. Я розумію, що я тут один представник опозиції. Але і на одному засіданні комітету, і на іншому засіданні комітету всі члени комітету могли говорити стільки, скільки хотіли. А в мене були якісь певні обмеження.
Тому давайте або ми введемо якийсь регламент. Наприклад, виступ – 2 хвилини, запитання – 30 секунд і так далі. І тоді будуть рівні можливості, умови для кожного.
Наступне – щодо порядку денного. Тут теж треба розуміти, яка у нас процедура надсилання пропозицій. Давайте її затвердимо раз і назавжди. От вона буде такою.
Далі. Те, що стосується робочих груп. Кулуарщина відбувається тоді, коли відбуваються непрозорі дії від першої особи. Це як керівник, який багато разів очолював різні відомства знаю, що проблема завжди в голові. Тому для того, щоби не було кулуарщини, от деякі речі, наприклад, оця проблема, яка виникла з тим же законом, про який ми говорили, да, про суспільне телебачення. Коли працювала робоча група, мене, чесно кажучи, там запросили на перше засідання. А виявляється, воно було два дні. На перше я не міг, тому що в цей час був в дальших місцях. Але у вівторок я би із задоволенням взяв би участь в роботі робочої групи. На жаль, такої можливості не мав, тому що навіть не знав, що воно відбувається.
Потім виявилося, що внесено виключно від голови, що викликало, ну, обурення членів робочої групи справедливе. Я думаю, і там технічні проблеми, їх, я думаю, можна було уникнути. Тут теж треба для себе прийняти рішення, як ми вносимо ті чи інші постанови чи законопроекти, які розроблені в рамках комітету, да. Тобто теж є традиції певні парламентські, коли, наприклад, постанови, про яких не заперечують...
ГОЛОВУЮЧА. Юрію, я думаю, що ви вже порушили всі регламенти, які ми могли би встановити.
ПАВЛЕНКО Ю.О. А у нас нема регламенту, тому у нас поки що є…
ГОЛОВУЮЧА. Ми його встановимо. Ви говорите просто найбільше з усіх членів комітету насправді на всіх засіданнях.
ПАВЛЕНКО Ю.О. Я вас.. Я чому… Ну, от бачите, знову починаєте. От я чому і говорю, давайте встановимо регламент.
ГОЛОВУЮЧА. Пропозиція абсолютно приймається. Я думаю, що не треба повторювати все. Не треба повторювати все багато разів.
ПАВЛЕНКО Ю.О. Ми діємо відповідно до закону, де кожен депутат рівний і може висловлювати свою точку зору.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую вам, за ваші пропозиції.
ПАВЛЕНКО Ю.О. Тому я просив би пункт 3, да, після введення роботи комітету в систему регламенту, все-таки пункт третій до взаємоповаги один до одного. Тому моя пропозиція внести пункт третій, це організація роботи комітету і введення роботи комітету у відповідність до Закону і Регламенту Верховної Ради. Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую вам дуже за ваші пропозиції. Скажу вам, що сьогоднішнє перенесення, яке викликало стільки незадоволення з боку народних депутатів, тому що очевидно 9.30 – це занадто ранковий час для них, було зроблено на пропозицію Ольги Червакової, яка була пов'язана із її бажанням повчитися на семінарі для молодих депутатів. Я думаю, що ми як, ну, скажемо, як відповідальні люди, маємо йти один одному на зустріч. Це перша історія.
Друга історія. З приводу інформації про робочі групи, прошу взяти до уваги це секретаріату і більше таких речей не допускати. Всі депутати повинні знати які робочі відбуваються в комітеті. Вони відбуваються достатньо часто, в нас вже почали працювати декілька робочих груп і нам треба налагодити систему інформування депутатів про ці речі.
З приводу регламенту, пропозиція приймається. Розглянемо, ключові позиції запишемо в "Різному", в третій позиції.
І останнє. Ви пропонували з приводу пропозицій, я так само думаю, що це абсолютно слушна пропозиція, і після того, як за дві доби надсилається порядок денний, я думаю, впродовж доби ми будемо збирати пропозиції від депутатів, щодо порядку денного. Тому ще є пропозиції до порядку денного у вас? Прошу.
ЧЕРВАКОВА О.В. Так, а ми будемо заслуховувати питання про порядок акредитації журналістів в зоні АТО? Я просто незрозуміла.
ГОЛОВУЮЧА. Зараз не будемо, тому в нас немає звернень щоб це розглянути на комітеті.
ЧЕРВАКОВА О.В. Я зрозуміла. Але, ми будемо це вносити в порядок денний для того, щоб спланувати?
ГОЛОВУЮЧА. Якщо є така пропозиція, сплануємо це на наступний тиждень.
ЧЕРВАКОВА О.В. Да, є. І по "СТБ", і по "1+1". Дякую.
ОНУФРИК Б.С. Пані Голово, шановні колеги, передусім, я хочу заперечити пану Юрію в тому, що йому не дають слова. Принаймні минулого засідання, я точно гарантую, що йому було надано більше по часу можливість висловитися ніж іншим членам комітету.
ГОЛОВУЮЧА. Ми поважаємо позицію.
ПАВЛЕНКО Ю.О. ,,,,,,,, Я вас прошу, давайте не коментувати один одного і повернемось до взаємоповаги.
ОНУФРИК Б.С. І це друге, на що я хотів звернути увагу. Оскільки в нашому комітеті виникають якісь ситуації, які не є зовсім, вони прийнятні, але не приємні, скажемо так. Я хотів би, щоб ми поважали один одного, прислухалися один до одного, цінували думку один одного і враховували думку людей, які працюють в нашому комітеті, зокрема, секретаря комітету, яка надіслала, я сьогодні мав можливість прочитати листа з своїми певними застереженнями щодо реорганізації нашої роботи. Я думаю, що ми маємо це прийняти до відома і вжити заходів з боку керівника і працівників комітету, які відповідають за нашу роботу. Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Є ще пропозиції до порядку денного? Немає. Тоді прошу проголосувати за порядок денний. Хто "за"? Одноголосно. Дякую вам. З урахуванням пропозицій, звісно. Хто проти? Немає таких. Одноголосно схвалили ми порядок денний, обговорили, додали.
Дуже дякую всім за ваші думки. Я думаю, що плюралізм і бажання, і можливість висловлюватися це завжди буде пріоритетом Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики. Тому за таку активну вашу, публічну, позицію я вам вдячна.
З приводу проекту закону, не буду зайвий раз повторюватися. Які ще в кого є ідеї з приводу першого пункту, окрім тієї пропозиції, яку я внесла. Прошу висловлюватися.
ПВЛЕНКО Ю.О. Пропозиції лунали: в першому читанні і за скороченою процедурою. Ну, я підтримую, в першому читанні, але я думаю, що мається на увазі "скорочена процедура".
(Загальна дискусія).
ЧЕРВАКОВА О.В. Вдвічі скоротити час, до тижня, так?
ГОЛОВУЮЧА. Так. С тим, це прохання, насправді, і від журналістської спільноти, від Зураба Аласанії, від Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, яка формує своїх членів до Наглядової ради. Тому чим швидше це буде зроблено, тим швидше ми запустимо процес. Я би його не гальмувала, я би так сказала. Є інші висловлювання, пропозиції. Якщо немає інших… Прошу.
ОНУФРИК Б.С. Шановні колеги! Ну, я буду кривити душею перед собою, якщо проголосую за те, чого я в душі не підтримую, чесно кажучи. Мова йде не про суспільне телебачення, ні в якому разі, його необхідно створити, принаймні, це треба було зробити давно. Мене дуже насторожує поняття "публічне акціонерне товариство", оскільки, в моїй практиці є багато випадків, коли публічні акціонерні товариства зі стовідсотковою державною власністю миттєво ставали приватними акціонерними товариствами, навіть не міняючи букви в ПАТ. Це приклад, по обленерго, скажімо по Чернівецькому, де, буквально два тижні тому, власником обленерго став, там, відомий російський бізнесмен, один із соратників Путіна, наприклад. Такий приклад в мене є з обласною державною друкарнею, яка була державною, сьогодні вона стала приватною. І тому ми до цього питання маємо ставитися дуже обережно, тому що гарантій в цьому законі про те що це гарантовано буде підприємство з державною формою власності, з акціонером в особі держави, в мене, чесно кажучи, немає і це насторожує. Це одне із суттєвих зауважень, хоча є і запитання по тому, на якому каналі мовлення буде суспільний мовник працювати, оскільки ми чудово знаємо, що на цьому каналі працює приватна телекомпанія "ЕРА". Тобто є питання на які я не маю відповідей і тому ставлюся дуже обережно до таких речей. Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Я так думаю, що до другого читання ви можете внести свої пропозиції зважаючи на це і ми будемо це розглядати.
Які ще є пропозиції, колеги?
Прошу голосувати в такому разі за те, щоб рекомендувати парламенту схвалити в першому читанні.
ЧЕРВАКОВА О.В. Дивіться, а можливо ми проголосуємо дві пропозиції. Надійшло дві пропозиції проголосувати за те, щоб схвалити в першому читанні і скоротити процедуру і щоб не скорочувати процедуру. Я насправді теж за те, щоб не скорочувати процедуру, оскільки я спілкувалася з колегами у всіх дуже багато зауважень і всі хотіли би дуже попрацювати над цим законопроектом. Тому я думаю, що оскільки так довго, ми 23 роки чекали суспільного телебачення, то тиждень ми можемо почекати ще. Але важливо розуміти, що ми цей закон створюємо на віки і треба зробити так, щоб нас не проклинали люди, які будуть потім по цьому закону жити. І там треба передбачити все-таки всі механізми, які б були запобіжниками від різних ситуацій, які в нашій країні, нажаль …
ГОЛОВУЮЧА. Почула. Ставлю пропозицію першу про те, щоб цей закон, рекомендувати парламенту схвалити у першому читанні за скороченою процедурою. Прошу голосувати. За – 5. Хто проти – 3.
Друга пропозиція, фактично рейтингове голосування, я так думаю, проводимо, рекомендувати схвалити без скороченої процедури. Хто "за" Троє. Проти – 5. Ну, в такий спосіб, я думаю, рішення прийнято. Рекомендувати за скороченою процедурою. Дякую.
Тепер наступне питання про затвердження положення про Громадську раду з питань свободи слова та інформаційної політики. Я вас інформую, колеги, що Громадська рада попередня, попередня Громадська рада, яка працювала при комітеті, я вважаю з дуже прогресивним складом і серйозно працювала, провела своє засідання… Колеги послухайте, будь ласка. Вони ініціювали засідання Громадської ради, яка працювала при попередньому комітеті, запросили мене на це засідання, зокрема, я поінформувала там, написала депутатам про це от. Ну, власне, це була ініціатива самої громадської ради як вона бачила це засідання. Принаймні ідея була в тому, щоб заслухати, що було напрацьовано громадською радою в минулому складі.
І очевидно, що зараз ми оголосили з вами, я вам нагадаю, конкурс на делегування представників до нової громадської ради, яка буде сформована при комітеті. І від старої громадської ради, власне кажучи, нам надійшло положення про те, як працює громадська рада.
Це положення було розроблено ще кілька там скликань тому. Фактично всі громадські ради кількох останніх скликань працювали відповідно до цього положення. Вам надано це положення. Я пропоную взяти його, як проект, надати до цього пропозиції впродовж тижня і на наступному засіданні це положення вже безпосередньо схвалити із поправками депутатів діючого комітету.
От таку пропозицію я, станом на зараз, сформулюю. Треба обговорювати це питання? Є якісь думки, що з цього приводу чи інші пропозиції? Прошу.
ОНУФРИК Б.С. Шановна пані Вікторія, ну я би вніс в це положення якісь показники щодо кількості членів громадської ради. Тобто, щоб вказати, що це був все-таки не 30 чоловік, не 50, не 100 мабуть, а все-таки якийсь орган, який би міг приймати якісь рішення оперативно і так далі. Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Я вас все-таки попрошу впродовж тижня надіслати до секретаріату цю пропозицію, сформулювати її на рівні конкретної цифри от і ми її, звісно, розглянемо і схвалимо голосуванням членами комітету.
Колеги, є інші пропозиції? Немає? Тоді прошу голосувати за пропозицію цей проект розглянути, надати до нього свої пропозиції і на наступному засіданні комітету схвалити положення з тим, аби після конкурсу проведеного і делегування членів громадської ради ми могли, нарешті, на основі цього положення запустити роботу громадської ради при Комітеті з питань свободи слова та інформаційної політики.
Прошу голосувати. Хто – "За"? Проти? Немає. Дякую. Одноголосно.
Питання "різне".
(Загальна дискусія)
ЧЕРВАКОВА О.В. Тут, мені здається, що вже оскільки ми проголосували, це, як би, пропозиція до моїх колег і до подальшої роботи. Мені б хотілося, насправді, щоб в цьому положенні існувала така історія про те, якийсь порядок, як скликається засідання громадської ради, який порядок, і як висуваються члени, тому що цього я тут не бачу?
Щодо попереднього засідання громадської ради при комітеті, то я, чесно кажучи, була трохи здивована тим, що воно відбулося без депутатів. І я б просила вас, Вікторія Петрівна, зібрати громадську раду або, якщо це передбачається положенням, тому що тут я не бачу таких повноважень ані у вас, ані у членів комітету, взагалі не розписано який механізм.
Отже, я думаю, що в кожного з нас, особливо у нових депутатів, які прийшли перший раз в цьому скликанні, є певні запитання до членів громадської ради і ми б хотіли, принаймні, я говорю зараз від свого імені. Але, я думаю, що багато хто з моїх колег також хотів би зустрітися з громадською радою і задати питання людям, які там працюють, можливо в них є якісь питання до нас, я просила б вас не позбавляти нас такої можливості спілкування з громадськістю.
Тому в мене є прохання чи пропозиція, можна проголосувати її зараз, про те, щоб скликати засідання громадської ради спільне з комітетами і обговорити нагальні питання, які будуть стояти на обговоренні у порядку денному і комітету, і громадської ради. Дякую.
ГОЛОВУЮЧА. Дякую. Колеги, на жаль, громадськість – це така незалежна субстанція, яку ми не можемо, як депутати, нікуди скликати це їхня добра воля. Ми можемо їх тільки слухати і їм дякувати, їм справді є за що дякувати. Тому члени громадської ради самі готують свої засідання і відповідно самі це організовують. Тобто ми не можемо їм в приказному порядку в цьому сенсі ніяк рекомендувати. Але, я думаю, що ця пропозиція є цілком слушною і ми можемо ініціювати, і висловити своє бажання з ними поспілкуватися. Я думаю, що вони нас запросять, відповідно всіх уже, на таке засідання, і у всіх буде можливість поспілкуватися з громадськістю в такому форматі. Ми це зробимо однозначно. Я не думаю, що це є потреба голосувати от, оскільки від нас це рішення не залежить – це питання нашого з ними діалогу і домовленостей. Це не є нашими повноваженнями.
ЧЕРВАКОВА О.В. Я пропоную зробити це найближчим часом для того, щоб сформувати якийсь певний базис наших стосунків і наших, і їхніх, щоб ми мали тактику, тому що відбулося засідання про яке ми фактично дізналися там з Фейсбуку, а потім з сайту Верховної Ради.
Тобто, ну мені було би особисто цікаво поговорити з цими людьми. На жаль, я не змогла бути на ньому присутньою. Я так зрозуміла, що ніхто не був з колег присутнім.
Ну, можливо, одній мені цікаво?
ГОЛОВУЮЧА. Були присутні колеги наші от. Да. Хто зміг бути присутніми. Але ми вийдемо з такою ініціативою і зробимо це ближчим часом. Добре? Дякую.
ЧЕРВАКОВА О.В. Давайте приймемо рішенням.
ГОЛОВУЮЧА. Ми не маємо можливості приймати рішення з того, що не є сферою наших повноважень. Це вам можуть підтвердити наші колеги вже більш досвідчені.
(Загальна дискусія)
ГОЛОВУЮЧА. Так. Дякую. Звісно я це зроблю. І переходимо до третього пункту "Різне". Була пропозиція, щоб в цьому пункті ми встановили регламент проведення засідань нашого комітету. Я би не робила його… Да. Прошу. Давайте Миколу послухаємо з цього приводу.
КОЗЛОВ М.В. Щодо регламенту засідання громадської ради, щоб поставити в цьому питанні крапку, то це підпункт 12, все визначено скільки і коли проводиться засідання громадської ради.
Щодо засідання комітету, вони скликаються, як правило, двічі на місяць, тобто в пленарний тиждень. Якщо в нас робота в комітетах і як зараз, дуже необхідно, щоб цей законопроект 1357 був в залі. Да? "Про суспільне…"- це вимога коаліції, не угоди. Тобто тиждень, коли в нас робота в комітетах, фракціях, ми можемо зібратися і проговорити спільно з громадською радою щодо спільної діяльності.
Тобто в нас два засідання комітету, - це обов'язок по середам, як було зазначено, 14.00. Це чітко визначена норма регламенту. Щодо інших тижнів, коли є робота в комітетах, це вже, вибачайте, ви домовляєтесь, і ми можемо спільне засідання проводити.
ГОЛОВУЮЧА. Да. Дякую вам, почули.
З приводу Регламенту. Микола Вікторович, ви можете нас проінформувати, як в минулому скликанні відбувалося це, був Регламент проведення засідання?
КОЗЛОВ М.В. Ми орієнтувалися на календарний план.
ГОЛОВУЮЧА. Ні, Регламент проведення засідання безпосередньо комітету.
КОЗЛОВ М.В. У нас такого регламенту не було в середині комітету. Ми виходили з норм закону про комітети і про Регламент, і все.
ГОЛОВУЮЧА. О'кей. Добре, давайте ми тоді детальніше пропрацюємо це питання так само і, звісно, що наше завдання діяти винятково у правовому полі і поважати опозицію. Це наше велике завдання і ми будемо це робити, і жодним чином, зважаючи на те, що в нас є один член від опозиційного блоку, я сподіваюсь, що можливо ще долучиться все-таки від позафракційних у нас депутати, які себе, так само, позиціонують як опозицію. Це лише сприятиме плюралістичності розгляду цих питань і демократичності процедури, і різниці бачень, що є надзвичайно чинним для роботи нашого комітету. Тому ми дуже раді, що в нас все-таки є представник опозиційного блоку, який має завжди дуже активну позицію в ключі буквально кожного запитання і людина є з великим досвідом, і це звісно для нас всіх є дуже серйозним позитивом для роботи комітету. Тому ми ознайомимося, внесемо відповідні пропозиції до того, як це є у законі, і розглянемо на наступному засіданні. Погоджуєтесь?
ПАВЛЕНКО Ю.О. Да. Тобто ми приймаємо рішення, що ми повертаємо роботу комітету у відповідність до Закону "Про комітети Верховної Ради".
ГОЛОВУЮЧА. Ми його не виводили з цього правового поля, наскільки я розумію, але більш чіткіше будемо формулювати ці речі. Добре?
Колеги, я вам дуже дякую, на сьогодні порядок денний вичерпаний.
ЧЕРВАКОВА О.В. Чекайте, чекайте, хвилиночку. От ви казали, що не було цих листів, я вам їх демонструю, цей лист з "1+1" у вас є, цей лист вчора надійшов, як мені повідомили працівники секретаріату, цей лист від "СТБ" з приводу 171 статті. Чи варто нам ставити зараз приймати якесь рішення коли ми будемо заслуховувати людей і одних і інших. Ну, по-першому питанню по ТСН я пропоную, взагалі, заслухати і журналістів, військових кореспондентів яким зараз перешкоджається фактично цією новою формою акредитації, запросити військових кореспондентів можливо не лише з "1+1", а з інших каналів, які б висловили свою позицію і запросити авторів цієї новації цього ноу-хау в Мінобороні нехай вони пояснять свою позицію, можливо ми їм зможемо допомогти якось знайти спільну мову в цій справі, оскільки зараз цією новою формою акредитації журналістів в АТО, йдеться дійсно перешкоджання роботи журналістів. Як ви дивитесь на те, щоб проголосувати за пропозицію, щоб запросити представників Міноборони, запросити військових кореспондентів і разом з ними ухвалити таке рішення, яке могло б бути якимсь компромісом в цьому питання.
ГОЛОВУЮЧА. Значить, лист надійшов. Я повторно, просто дуже прошу, інформацію з першого разу сприймати і я це вже сказала лист надійшов на мене особисто і я відповідно відповідь особисто формулюю.
ЧЕРВАКОВА О.В. Я про відповідь почула. Я теж хочу, щоб ви сприймали з першого разу інформацію …
ГОЛОВУЮЧА. З приводу вашої пропозиції. Вона почута, ви внесіть її, будь ласка, до секретаріату і я думаю, що ми цілком можемо це зробити.
Я попросила Міністерство оборони надати цю інформацію для того, щоб ми могли більш якісно ознайомитися з цим положенням, тому що поки що у нас є скарга, треба це зрозуміти. Я за публічний розгляд цієї історії, але коли ми вже будемо мати весь матеріал і проведемо відповідні переговори і в тому числі з представниками Міністерства оборони для того, щоб ми могли принаймні колегіально тут заслухати різні позиції і дійсно якісно його розглянути, а не влаштувати просто тут піар для того, щоб знайти шляхи вирішення цієї теми. Тому прохання внести це як пропозиції до наступного порядку денного розгляд цього питання.
ЧЕРВАКОВА О.В. Чи можемо ми допомогти СТБ чимось в їхній історії з …
ГОЛОВУЮЧА. Лист з СТБ надійшов вчора, саме тому, я думаю, ми не встигли внести його до порядку денного. Пропоную однозначно на наступне засідання розглянути це, якщо відповідне подання є. І, взагалі, що стосується 171 статті. Я нагадаю народним депутатам, що зараз іде доопрацювання Закону Карпунцова де якраз рівно це питання має бути вирішено. Да? Визначення журналіста.
Прошу включати ці механізми, які є і інструменти у народних депутатів, а зокрема, формулювати свої поправки до закону. Бо це буде найефективніший шлях нашої з вами допомоги журналістам.
Якщо ми внесемо, безпосередньо, пропозиції, приймемо закон, який буде врегульовувати це питання. Так?
(Не чути)
ГОЛОВУЮЧА. …Він зараз в роботі, в нас, в комітеті. Тобто ви можете формулювати свої поправки, якщо… ну і відповідно, якщо зал їх приймає…
Микола! Можна я закінчу?
Якщо зал приймає це рішення – це найефективніший шлях до врегулювання цього питання. Але заслухати, очевидно, цю безпосередньо, ситуацію ми так само повинні і можливо, ми дійдемо до більш кращих і оптимальних формулювань у роботі над законопроектом Карпунцова.
Більше того, по 171 статті, я думаю, що всім нам дуже потрібні прецеденти покарання. Я би тут ініціювала, взагалі, зустріч із Генеральною прокуратурою, яка веде подібні справи. Запросила би Генерального прокурора для того, щоб він прозвітував про найбільш резонансні справи. Зараз ми готуємо, безпосередньо мої помічники готують такі кейси, які є показовими по 171, де прецедентів покарання не має і де є вся логіка, скажімо так, того, що вкладено в 171 статтю. І я думаю, що нам необхідні тут от якраз саме прецеденти і плюс з аналізом цих справ, внесення змін до закону Карпунцова.
Так. Значить, наступне засідання СТБ ми будемо, це прошу секретаріат вже врахувати, що ми це питання будемо розглядати. Ну і відповідно є пропозиція по 1+1. Да? Ми спробуємо організувати якісний розгляд цього документу.
Так. В нас ще… Ви хотіли питання чи у вас якась пропозиція? Да.
ДЕРКАЧ Я. Пані Вікторія, дивіться, по Карпунцову. Оскільки там ми займалися цією проблематикою. То, по-перше, головний комітет в якому знаходиться цей законопроект – це Комітет Кожем'якіна.
ГОЛОВУЮЧА. Так. Я знаю.
ДЕРКАЧ Я. Це не наш комітет.
ГОЛОВУЮЧА. Звісно, я це знаю.
ДЕРКАЧ Я. І оскільки включили в порядок денний 1-ої сесії це питання 11 числа то поправки всі мають подати до 25.
(Не чути)
ГОЛОВУЮЧА Дякую. До 25-го числа. Це дуже слушна пропозиція, да, що ми маємо над цим активно попрацювати.
І ще, колеги, інформую вас. Я сподіваюсь, що секретаріат довів до вашого відома, що сьогодні о 15 годині в мене в кабінеті відбудеться зустріч по концепції законопроекту про іномовлення, запрошені представники РНБО, Міністерства закордонних справ України, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Національного інституту стратегічних досліджень України, керівники державних телерадіоорганізацій та провідних медіа-експертів. Всіх принагідно запрошую на це засідання, хто хоче працювати над цією тематикою. Це, власне, була моя власна ініціатива створити таку робочу групу і до неї зголосилися увійти громадські організації і працювати над цим важливим напрямком для роботи в країні.
(Не чути)
ГОЛОВУЮЧА. Так. Звісно. Так. Я просто вас ставлю до відома про це.
ЧЕРВАКОВА О.В. В мене ще питання. Скажіть, будь ласка, ви щось плануєте вирішувати з авторством законопроекту 1375?
ГОЛОВУЮЧА. Да, ми зараз підійдемо, якраз сьогодні планували до секретаріату, я ж про це інформувала на початку засідання.
Колеги, вичерпаний порядок денний. Давайте може з вами в індивідуальному порядку.
ЧАЙКОВСЬКИЙ Р. (Не чути) це стосується не лише вас особисто. Я хотів би просто звернутися до членів комітету. І це стосується першого пункту порядку денного.
ГОЛОВУЮЧА. Ну, добре давайте. Ми відкриті ……………… Прошу.
ЧАЙКОВСЬКИЙ Р. Ще раз доброго здоров'я. Роман Чайковський, українське радіо. Щодо пункту першого, який був сьогодні проголосований. Я хотів би виставити застереження тому що попри те, що багато речей вони дійсно виправляють, прогалини попереднього закону, але найголовніше питання, яке викликає застереження у спільноти насамперед українського радіо, якщо можна так сказати, це те, що зі статті 5 "структура НСТУ", в принципі, пункт з чого складається суспільний мовник зникло поняття "суспільне радіо". Тобто ми застереження висловлюємо своє насамперед в тім, що і в абревіатурі нового суспільного мовника, перепрошую, але вилетіла літера "Р", всі і представники медіа спільноти, всі говорять про "суспільне телебачення" поняття "радіо" практично зникає і насамперед в структурі нового утворення. Це перший момент.
І другий момент, я б хотів все-таки, нагадати, тому що це є важливе питання, що ми не маємо, все-таки закон у нас є первісним, а потім є постанова Кабінету міністрів, тому я розумію, що зараз ми намагаємося швидко ці погодити два документа, але насамперед ми маємо відштовхуватися в своїй діяльності від закону. Тобто спочатку мають зміни до закону, а потім постанови Кабінету міністрів. Дякую дуже.
ГОЛОВУЮЧА. Я дякую вам, але на майбутнє я попереджаю, якщо ви приходите сюди як журналісти, то приходите сюди для висвітлення, якщо ви хочете висловити свою позицію, будь ласка, звертайтеся з цього приводу до секретаріату і комітет буде розглядати і голосувати чи надавати вам в даному випадку слово, або увійдіть, будь ласка, у громадську раду, і громадська рада, в нас по положенню, має право один її представник висловлюватися з цього приводу. Я на майбутнє прошу таких речей уникати, тому що це не обговорення. Ми, звичайно, дуже демократичні, плюралістичні, і ми зараз тільки випрацьовуємо свою роботу, але ви не є членом комітету, і ви тут як журналіст, який має забезпечувати висвітлення.
Що стосується ваших пропозицій, ви можете звернутися до будь-якого депутата, який відповідні зміни може внести в контексті роботи над законопроектом. Прошу діяти в межах правового поля.
Дякую, на сьогодні засідання закінчено.