ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

 

 Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації  сьомого скликання 

(грудень 2012 – грудень 2014 рр.)

Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації створено Постановою Верховної Ради України «Про перелік і кількісний склад комітетів Верховної Ради України сьомого скликання» від 13 грудня 2012 року № 6-VІІ.

До компетенції Комітету з питань свободи слова та інформації були віднесені питання: державної політики у сфері інформації; свободи слова; права громадян на інформацію; друкованих та електронних засобів масової інформації; висвітлення діяльності Верховної Ради України; засад здійснення рекламної діяльності.

Постановою Верховної Ради України «Про комітети Верховної Ради України сьомого скликання» (від 25.12.2012р. № 11-VІІ) головою Комітету було обрано Томенка Миколу Володимировича – члена фракції Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина». Водночас першим заступником голови Комітету була обрана Бондаренко Олена Анатоліївна - член фракції Партії регіонів; заступником голови Комітету - Баграєв Микола Георгійович –член фракції Партії регіонів; заступником голови Комітету - Мірошниченко Ігор Михайлович - член фракції Всеукраїнського об’єднання «Свобода»; секретарем Комітету – Голуб Олександр Володимирович – член фракції Комуністичної партії України».

До складу Комітету ввійшли десять народних депутатів, що репрезентували всі парламентські фракції:

Абдуллін Олександр Рафкатович – (фракція Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина»);

Бондаренко Олена Анатоліївна – (фракція Партії регіонів);

Баграєва Микола Георгійович – (фракція Партії регіонів);

Голуб Олександр Володимирович – (фракція Комуністичної партії України);

Кондратюк Олена Костянтинівна – (фракція Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина»);

Княжицький Микола Леонідович - (фракція Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина»);

Мірошниченко Ігор Михайлович – (фракція Всеукраїнського об’єднання «Свобода»);

Раупов Рустам Бурханович – (фракція Політичної партії «Удар Віталія Кличка»);

Стець Юрій Ярославович - (фракція Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина»);

Томенко Микола Володимирович - (фракція Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина»).

На першому засіданні Комітету 26 грудня 2012 року була затверджена структура Комітету у складі трьох підкомітетів:

підкомітет з питань телебачення і радіомовлення;

підкомітет з питань друкованих засобів масової інформації та Інтернету;

підкомітет з питань реклами.

Відповідно до п. 2, ст. 37 Закону України «Про Комітети Верховної Ради України» персональний склад підкомітетів визначився так: до підкомітету з питань друкованих засобів масової інформації та Інтернету ввійшли народні депутати України Раупов Р.Б., Томенко М.В., Голуб О.В., Княжицький М.Л., Абдуллін О.Р.;

до підкомітету з питань телебачення і радіомовлення - Княжицький М.Л., Голуб О.В., Мірошниченко І.М., Раупов Р.Б., Баграєв М.Г.;

до підкомітету з питань реклами – Кондратюк О.К., Бондаренко О.А., Абдуллін О.Р., Баграєв М.Г., Раупов Р.Б., Княжицький М.Л.

Упродовж скликання персональний склад Комітету зазнав певних змін.

19.06.2014р. Верховна Рада ухвалила  Постанову «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України «Про комітети Верховної Ради України сьомого скликання» (№ 1524-VІІ), якою  Мірошниченка І.М. було увільнено з посади заступника голови Комітету з питань свободи слова та інформації і обрано  членом Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.  Цією ж Постановою народного депутата Раупова Р.Б. було увільнено від обов’язків члена Комітету з питань свободи слова та інформації і обрано членом Комітету з питань національної безпеки і оборони. Натомість склад Комітету поповнили народні депутати Чорна Г.М. обрана заступником голови Комітету з питань свободи слова та інформації та Крутій В.І. обраний членом комітету.

На час завершення скликання до складу Комітету входило 10 народних депутатів.

Упродовж 2012 – 2014 років Комітет провів 36 засідань, на яких розглянув 199 питань, в тому числі 125 - по контролю за виконанням законів  і постанов. На розгляд Верховної Ради було подано 69 висновків Комітету щодо законопроектів. За цей період опрацьовано 4348 листів і звернень громадян та розглянуто 432 листи, у яких порушувалися питання доступу до публічної інформації.

         Верховна Рада України сьомого скликання ухвалила 5 профільних законів України щодо регулювання інформаційної сфери. Зокрема;

         «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України»;

         «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості відносин власності стосовно засобів масової інформації»;

         «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інформацію» (у новій редакції) та Закону України «Про доступ до публічної інформації»;

         «Про внесення змін до Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» (щодо дострокового припинення повноважень членів ради)»;

         «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо приведення у відповідність із Європейською конвенцією про транскордонне телебачення)».

Прийняттям Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» Україна виконала свої зобов’язання перед Радою Європи,  що зафіксовані у Резолюції ПАРЄ №1466 (пункт 124).

Суспільне мовлення створюється Кабінетом Міністрів України на базі Національної телекомпанії України, Національної радіокомпанії України, Державної телерадіокомпанії “Всесвітня служба «Українське телебачення і радіомовлення»; Державної телерадіокомпанії «Культура», обласних державних телерадіокомпаній, Державної телерадіокомпанії «Крим», Київської державної телерадіокомпанії, Севастопольської державної телерадіокомпанії; Української студії телевізійних фільмів «Укртелефільм», що реорганізовуються, утворюється юридична особа публічного права «Національна суспільна телерадіокомпанія України».

Ухваленням Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інформацію» та Закону України «Про доступ до публічної інформації» були усунені певні суперечності та колізії, виявлені в процесі практичного застосування зазначених законів.

Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про  Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» щодо дострокового припинення повноважень членів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення» унормував питання проведення відбору кандидатур на заміщення вакантних посад членів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.

Упродовж сьомого скликання Верховна Рада України ухвалила 11 Постанов з питань, віднесених до компетенції Комітету. Як от: «Про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2014 року», «Про висловлення недовіри Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення за результатами розгляду звіту за 2013 рік», «Про звільнення Курдіновича О.В. з посади Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України», «Про призначення Наливайка О.І. Головою Державного комітету телебачення і радіомовлення України», «Про звернення Верховної Ради України до Міжнародної Федерації Журналістів, Європейської Федерації Журналістів, Асоціації Європейських Журналістів, міжнародної організації «Репортери без кордонів», Міжнародного олімпійського комітету щодо інформаційно-психологічної агресії, що здійснюється засобами масової інформації Російської Федерації проти України», «Про затвердження Положення про акредитацію журналістів і технічних працівників засобів масової інформації при Верховній Раді України» та інші.

22 законопроекти було відхилено та знято з розгляду.

Ініціаторами та розробниками прийнятих законодавчих актів були народні депутати, члени Комітету Томенко М.В., Княжицький М.Л., Кондратюк О.К., Стець Ю.Я. та інші. Кваліфіковану допомогу в підготовці законопроектів надавали їм працівники секретаріату Комітету з питань свободи слова та інформації.

         Комітет постійно співпрацював з Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, здійснюючи контроль за її діяльністю.

         Комітет щороку аналізував Звіти Національної ради з питань телебачення і радіомовлення, заслуховував їх на засіданнях у присутності членів Національної ради та представників громадських організацій, які опікуються проблемами розвитку телерадіоіндустрії. На підставі ухвалених рішень народні депутати - члени Комітету ініціювали розгляд парламентом проекту Постанови «Про висловлення недовіри Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення за результатами розгляду звіту за 2013 рік», який підтримано Верховною Радою України.

Комітет забезпечив процедуру відбору кандидатур на вакантні посади членів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. За результатами розгляду Верховна Рада України призначила членами Національної ради Герасим’юк Ольгу Володимирівну, Ільяшенко Олександра Борисовича, Котенко Катерину Сергіївну та Черниша Олега Миколайовича

         Упродовж скликання Комітет постійно відстежував діяльність Національної телекомпанії України та Національної радіокомпанії України щодо відповідності вимогам Конституції та чинних законів України. Керівники державних теле - і радіокомпаній неодноразово запрошувались на засідання Комітету та інформували про роботу Національної телекомпанії України та Національної радіокомпанії України.

15 травня 2013 року Комітет провів слухання на тему: «Впровадження цифрових стандартів мовлення в Україні». За наслідками цих комітетських слухань розроблено рекомендації учасників слухань щодо переходу на цифрове мовлення в Україні відповідно до міжнародної угоди «Женева – 2006» (Регіонального плану цифрової наземної радіомовної служби у смугах частот 174 – 230 МГц та 470 – 862 МГц), підписаної нашою державою як членом Міжнародного союзу електрозв'язку 16 червня 2006 року. При комітеті створена робоча група по напрацюванню законопроекту щодо правового врегулювання проблем, пов’язаних з переходом наземного ефірного телевізійного мовлення на цифрові стандарти.

Комітет активно відстоював права ЗМІ та захищав інтереси журналістів у конфліктах з владою, резонансних справах щодо порушення засадничих принципів свободи слова та перешкоджання професійній діяльності. Всі випадки перешкоджання законній професійній діяльності журналістів розглядалися на засіданнях Комітету за участі представників Генеральної прокуратури України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, представників органів виконавчої влади.

         Члени Комітету та працівники секретаріату ініціювали і провели низку заходів спільно з Радою Європи, Європейським Союзом, ОБСЄ, фондом "Відродження", іншими міжнародними інституціями, вітчизняними та зарубіжними громадськими  осередками.

Позитивний резонанс у медіа середовищі мали Український Форум з управління Інтернетом IGF-UA та форум «Цифрове мовлення в Україні».

Комітет активно співпрацював з центральними органами виконавчої влади. За наслідками засідання круглого столу на тему: «Стан, проблеми та перспективи розвитку радіомовлення в Україні» направлено звернення до Президента України та Ради національної безпеки і оборони України з проханням розглянути на засіданні Ради національної безпеки і оборони України питання про невідкладні заходи щодо забезпечення інформаційної безпеки України та проаналізувати якість і повноту виконання відповідних рішень Ради національної безпеки і оборони України.

У цьому скликанні Комітет провів низку семінарів. Науково-практичний семінар «Актуальні питання виконання органами державної влади Закону України «Про доступ до публічної інформації» опрацював результати практичного застосування законів України «Про доступ до публічної інформації» та «Про інформацію» (нова редакція) органами державної влади різних рівнів, експертний семінар «Реформа українського законодавства щодо телерадіомовлення: виклики та рішення в контексті європейських стандартів»

         Комітет постійно співпрацював з Національною спілкою журналістів України, Незалежною медіа профспілкою України, Українською асоціацією видавців періодичної преси, різними фондами, громадськими осередками, редакціями газет, теле– та радіокомпаній, журналістами.

Одначе не все заплановане вдалося Комітету втілити в життя. Не завершено створення цілісного законодавства щодо роздержавлення друкованих засобів масової інформації. Законодавчого врегулювання потребує перехід наземного ефірного телевізійного мовлення на цифрові стандарти доставки сигналу. На жаль, ініціативи Комітету щодо проведення парламентських слухань з цієї надзвичайно важливої проблеми не були підтримані більшістю Верховної Ради.

У найближчій перспективі необхідно розробляти і ухвалювати в парламенті нові редакції законів «Про телебачення і радіомовлення», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» аби ця сфера діяльності відповідала нормам європейського законодавства.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку