Засідання Комітету 5 грудня 2018 року розпочалося з розгляду внесеного народними депутатами України Вікторією Сюмар, Ольгою Черваковою, Оленою Кондратюк Григорієм Шверком, Олександром Абдулліним, Олегом Березюком проекту Постанови про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2019 року (реєстраційний № 9329 від 22 листопада 2018 року).
Прийняття цього документа має стати одним з вагомих важелів забезпечення свободи слова у зазначений період. Проект спрямований на усунення правових, адміністративних, економічних та організаційних перешкод у висвітленні кампанії з виборів Президента України, запобігання можливим зловживанням з боку контролюючих органів у ході перевірок діяльності засобів масової інформації. З цією метою передбачається рекомендувати Кабінету Міністрів України та, окремо, Державній фіскальній службі України і Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення запровадити мораторій на проведення перевірок засобів масової інформації контролюючими органами, оскільки такі перевірки у період виборчого процесу і ймовірні зловживання з боку осіб, які здійснюють перевірки, можуть призвести до порушення конституційних гарантій на свободу слова в Україні, негативно вплинути на процес забезпечення об’єктивного та безперешкодного висвітлення ходу передвиборної кампанії.
За результатами розгляду ухвалено рішення рекомендувати Верховній Раді України включити зазначений законопроект до порядку денного пленарного засідання дев’ятої сесії восьмого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти його за основу і в цілому.
Було також завершено започаткований на попередньому засіданні Комітету розгляд питання щодо конкурсного відбору кандидатів на вакантну посаду члена Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення. Йдеться про кандидатів Лаврентія Малазонію, Олександра Мельничука, Павла Миколюка, Олександра Харебіна, рішення щодо яких на попередньому засіданні 21 листопада 2018 року не було прийняте.
У підсумку парламентарії – члени Комітету відхилили ці кандидатури, виходячи з того, що кандидати представили необхідні для проведення відбору документи невчасно або з певними порушеннями.
Всебічним і прискіпливим було обговорення ще одного вельми резонансного документа – проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» щодо засудження та заборони імперської ідеології держави-агресора в Україні (реєстраційний № 9200 від 16 жовтня 2018 року).
Цей внесений народними депутатами України Олександром Бригинцем, Рефатом Чубаровим, Андрієм Тетеруком, Сергієм Висоцьким законопроект, головним з розгляду якого визначено Комітет з питань правової політики та правосуддя, спрямований на законодавчу протидію імперській ідеології; передбачається встановлення відповідальності за пропаганду імперської ідеології держави-агресора. Прикінцевими положеннями законопроекту пропонуються відповідні зміни до кодексів, низки законів України у сфері ЗМІ, про вибори, законів України «Про місцеві державні адміністрації», «Про політичні партії в Україні», «Про громадські об’єднання», «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років», тощо.
За результатами розгляду прийнято рішення направити профільному Комітетові висновок в частині, яка стосується предмета відання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики, про те, що зазначений законопроект за наслідками розгляду в першому читанні доцільно повернути на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи.
Було розглянуто також документ, який викликав відверто негативну реакцію з боку громадських організацій у сфері медіа та журналістської спільноти. Мова – про проект Закону про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо встановлення відповідальності за наклеп (реєстраційний № 9306 від 20 листопада 2018 року).
Положеннями цього внесеного народними депутатами України Миколою Паламарчуком, Артуром Палатним, Олегом Велікіним законопроекту передбачено встановлення кримінальної відповідальності за порушення, визначене в проекті як «наклеп», тобто – умисне поширення завідомо неправдивих відомостей, що ганьблять честь і гідність іншої особи або підривають її ділову репутацію. Проектом передбачене також внесення відповідних змін до Кримінального процесуального кодексу України, якими пропонується встановити, що кримінальне провадження за наклеп може здійснюватися тільки у формі приватного обвинувачення.
Взявши до уваги історію питання, а також загрози для свободи слова, що, як засвідчує досвід демократичних перетворень, несуть у собі подібні підходи, парламентарії за підсумками обговорення вирішили направити профільному Комітетові Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності висновок в частині, що стосується предмета відання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики, з пропозицією рекомендувати Верховній Раді України зазначений законопроект за результатами розгляду в першому читанні відхилити.
Учасники засідання з технічних причин відклали розгляд трьох пов’язаних між собою законопроектів у сфері недержавного пенсійного забезпечення, головним з розгляду яких є Комітет з питань фінансової політики і банківської діяльності. Натомість на виконання доручення Голови Верховної Ради України відбувся розгляд (в частині, що належить до предмету відання Комітету) проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного простору (реєстраційний № 9275 від 7 листопада 2018 року).
Метою цього внесеного народними депутатами України Іваном Вінником, Оксаною Білозір, Оленою Матузко, Тетяною Чорновол, Дмитром Тимчуком, Олександром Бригинцем, Юлієм Мамчуром, Андрієм Левусом законопроекту є забезпечення оперативного реагування на факти здійснення суб’єктами інформаційної діяльності інформаційної пропаганди проти України.
Комітет підтримав ініціативу щодо необхідності розробки законодавчого механізму здійснення превентивних та оперативних заходів реагування на факти здійснення суб’єктами інформаційної діяльності інформаційної пропаганди проти України. Водночас парламентарії висловили й суттєві зауваження до законопроекту.
За результатами розгляду вирішено направити профільному Комітетові з питань національної безпеки і оборони висновок в частині, що стосується предмета відання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики, з пропозицією рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду в першому читанні проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного простору прийняти за основу, виключивши при цьому його пункт 2.
Насамкінець Комітет розглянув питання «Про звернення Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики до міжнародних організацій щодо застосування так званих санкцій Російською Федерацією проти українського журналіста Віталія Портнікова». Текст звернення присутні на засіданні парламентарії підтримали одноголосно.