Міському голові
БОЙЧЕНКУ В.С.
пр. Миру, 70, м. Маріуполь, Донецька обл., 87500
Шановний Вадиме Сергійовичу!
Ваше звернення щодо проекту рішення міської ради, який було оприлюднено без дотримання норми статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації, розглянуто. Відповідно до частини 11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому зазначеним Законом, «крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки». Тому Ви просите роз’яснити, чи є таким «іншим випадком» оприлюднення проекту рішення міської ради, яке стосується затвердження Положень про місцеві податки та визнання такими, що втратили чинність, попередніх рішень міської ради з цього приводу.
У зв’язку з цим, з урахуванням предмета відання Комітету (п. 22 Додатку до Постанови Верховної Ради України від 04.12.2014 р. № 22-VIII), відповідно до частини третьої статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» повідомляємо наступне.
Відповідно до частини третьої статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України. Законом встановлено, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється на певних основоположних принципах, до яких належать, зокрема, принципи народовладдя, законності, гласності, поєднання місцевих і державних інтересів, правової, організаційної та матеріально-фінансової самостійності в межах визначених повноважень, підзвітності та відповідальності перед територіальними громадами, тощо.
Пунктом 2 частини першої статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядників інформації (в тому числі органи місцевого самоврядування) зобов’язано оприлюднювати прийняті ними нормативно-правові акти та акти індивідуальної дії (крім внутрішньо-організаційних), проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності, іншу інформацію про діяльність суб’єктів владних повноважень, порядок обов’язкового оприлюднення якої встановлений законом.
Водночас частина третя статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» поглинає за змістом пункт 2 частини першої цієї статті щодо «проектів рішень». Тобто, за 20 днів оприлюдненню підлягають всі проекти нормативно-правових актів, а також всі проекти інших рішень органу місцевого самоврядування (зокрема індивідуально-правові акти), незалежно від того, чи підлягають вони обговоренню, – якщо інше не передбачено законом.
На нашу думку, аналіз актів законодавства у сфері, якої стосується Ваше звернення, обставини прийняття, набрання чинності та зміст Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році», умови прийняття відповідного рішення Маріупольської міської ради не дають підстав для скорочення встановленого частиною третьою статті 15 Закону «Про доступ до публічної інформації» строку оприлюднення проекту цього рішення за 20 робочих днів до дати його розгляду з метою прийняття.
Окрім того, міська рада повинна була забезпечити дотримання зазначеного строку з огляду на зміст другого абзацу частини 11 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», що корелюється зі змістом окремих положень Закону України «Про доступ до публічної інформації» і містить вимогу про те, що в проектах актів органів місцевого самоврядування не може бути обмежено доступ до інформації про витрати чи інше розпорядження бюджетними коштами.
Оскільки в даному разі йдеться про вирішення питань, що стосуються порядку та джерел формування місцевого бюджету (встановлення місцевих податків і зборів), від чого значною мірою залежить добробут територіальної громади, будь-яке обмеження права громадськості знати про підготовку цих рішень, мати можливість брати участь у їх обговоренні, впливати на процес їх прийняття суперечить засадам інформаційного законодавства України і є неприйнятним у демократичному суспільстві.
З повагою
Голова Комітету Вікторія СЮМАР
Вик. Селецький П.І.,
т. 255-95-25.