Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики
16
1 квітня 15
Головує: голова комітету СЮМАР В.П.
Присутні народні депутати України: ЧЕРВАКОВА О.В., СОЧКА О.О., СТЕЦЕНКО Д.О., ПАВЛЕНКО Ю.О., ОПАНАСЕНКО О.В. КОНДРАТЮК О.К., АБДУЛЛІН О.Р.
Відсутні народні депутати України: ВИСОЦЬКИЙ С.В., ОНУФРИК Б.С.
На засідання запрошені: Шимків Дмитро Анатолійович – заступник Голови Адміністрації Президента України; Котляр Дмитро Миколайович – незалежний медіаексперт; Седова Ольга – координатор проектів Ради Європи; Остапа Світлана Віталіївна – заступник директор, оглядач «Телекритики»; Розкладай Ігор – юрист Інституту Медіа Права; Котюжинська Тетяна Григорівна – президент Асоціації медіа-юристів;
Присутні: завідувач секретаріату комітету М.Козлов, головні консультанти секретаріату комітету П.Селецький, М.Андріуца, С.Самойленко.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних (реєстр. № 2171 від 19.02.2015р., внесений Президентом України, друге читання).
2. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо частки реклами, яка розповсюджується на телебаченні і радіо), (реєстр. № 2343 від 06.03.2015р., внесений народними депутатами України О.Кондратюк, М.Томенком та інш.)
3. Пропозиції до проекту Закону про внесення зміни до статті 13 Закону України "Про авторське право і суміжні права" (щодо співавторства на інтерв'ю), (реєстр. № 2047 від 05.02.2015р., внесений народними депутатами України С.Лещенком, В.Ар‘євим та інш.).
4. Різне.
4.1. Розробка Стратегії приведення медіа законодавства у відповідність до європейських стандартів.
В.Сюмар запропонувала першим розглянути питанням про розробку Стратегії приведення медіа законодавства у відповідність до європейських стандартів.
Порядок денний затверджено одноголосно.
Слухали:1. Слухали інформацію голови комітету В.Сюмар про Розробку Стратегії приведення медіа законодавства у відповідність до європейських стандартів.
Відкриваючи позачергове засідання Голова комітету В.Сюмар наголосила на важливості для України виконання угоди про Асоціацію з Європейським Союзом, відповідно до якої має відбутись приведення вітчизняного законодавства до європейських стандартів.
Вона зазначила: «Що надзвичайно важливим для України є виконання угоди про Асоціацію з Європейським Союзом. Це є пріоритетом для Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики. Прекрасною ідеєю є створення стратегії нашої діяльності, ми в Комітеті для себе це напрацьовували. Ми бачимо, що мусимо зробити закон про прозорість медіавласності, говорили про те, що маємо схвалити закон про роздержавлення, напрацювати нову редакцію закону про телебачення та радіомовлення тощо».
Водночас Голова Комітету повідомила, що підтримує ідею створення Інформаційного кодексу, який має створити чітке бачення кінцевої мети: «Я є прихильником Інформаційного кодексу, його прийняття давало б розуміння, який інформаційний простір в країні ми будуємо. Поки створюється враження, що такого бачення немає ні в Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, ні в Державному комітету телебачення і радіомовлення України, ні у когось іншого».
За словами Вікторії Сюмар результатом має бути створення конкурентного медіаринку, незалежного інформаційного простору, в якому українські громадяни зможуть отримувати якісну інформацію.
О.Седова зазначила, що готова долучитися до такої роботи та запропонувала свою підтримку в проведенні експертизи. Вона розповіла як це було зроблено в Сербії та Молдові. Зокрема, Сербія за півроку розробила проект Стратегії розвитку інформаційної системи загального користування, а Молдова вирішила піти шляхом кодифікації. О.Седова запропонувала членам комітету створити робочу групу для приведення вітчизняного медійного законодавства у відповідність до стандартів Ради Європи.
Виступили: КОНДРАТЮК О.К., АБДУЛЛІН О.Р.
Вирішили:
Для приведення вітчизняного медійного законодавства у відповідність до стандартів Ради Європи, комітет вирішив:
Створити робочу групу до якої увійдуть народні депутати України, медіа юристи та представники медіа галузі.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали:2. Слухали інформацію голови комітету В.Сюмар про підготовлений до другого читання проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних (реєстр. № 2171 від 19.02.2015р., внесений Президентом України).
Виступили: Ю.ПАВЛЕНКО, О.ЧЕРВАКОВА, ЧЕРВАКОВА О.В., СОЧКА О.О., ПАВЛЕНКО Ю.О., ОПАНАСЕНКО О.В., ШИМКІВ Д.А., КОТЛЯР Д.М.
Вирішили:
1. Поправку першу народного депутата України В.Сюмар – врахувати;
Рішення прийнято одноголосно
поправку другу народного депутата України В.Сюмар – врахувати;
Рішення прийнято одноголосно
поправку третю народного депутата України В.Сюмар – врахувати;
Рішення прийнято одноголосно
поправку четверту народного депутата України В.Сюмар – врахувати з пропозицією Д.Шимківа;
Абзац третій-четвертий підпункту 3 пункту 4 розділу І викласти в такій редакції:
«Публічна інформація у формі відкритих даних – це публічна інформація у форматі який дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її наступне використання».
Рішення прийнято одноголосно
поправку п’яту народного депутата України О.Ленського – відхилити;
Рішення прийнято одноголосно
Народний депутат України Ю.Павленко залишив засідання комітету.
поправку шосту народного депутата України О.Продан – відхилити;
Голосували: “за” – 5
проти – 1
утримались - 1
Рішення прийнято.
поправку сьому народного депутата України В.Гуляєва, – врахувати частково;
Рішення прийнято одноголосно
поправку восьму народного депутата України О.Ленського – відхилити;
Рішення прийнято одноголосно
поправку дев’яту народного депутата України В.Гуляєва – врахувати частково;
Рішення прийнято одноголосно
поправку десяту народного депутата України В.Сюмар – врахувати з пропозицією Д.Шимківа та членів комітету:
п.1 та п.4 викласти в такій редакції:
п.1) персональні дані знеособлені та захищені відповідно до Закону України «Про захист персональних даних»
п.4) обмеження доступу до такої інформації заборонено законом.
Рішення прийнято одноголосно
поправку одинадцяту народного депутата України О.Продан – врахувати частково;
Рішення прийнято одноголосно
Народний депутат України Ю.Павленко повернувся на засідання комітету.
поправку дванадцяту народного депутата України В.Сюмар – відхилити;
Рішення прийнято одноголосно
поправку тринадцяту народного депутата України В.Гуляєва – відхилити;
Рішення прийнято одноголосно
поправку чотирнадцяту народного депутата України О.Ленського – відхилити;
Рішення прийнято одноголосно
поправку п’ятнадцяту народного депутата України В.Сюмар – врахувати;
Рішення прийнято одноголосно
поправку шістнадцяту народного депутата України О.Продан – врахувати частково в редакції комітету;
Рішення прийнято одноголосно
поправку сімнадцяту народного депутата України С.Скуратовського – відхилити;
Рішення прийнято одноголосно
поправку вісімнадцяту народного депутата України С.Скуратовського – відхилити;
Рішення прийнято одноголосно
поправку дев’ятнадцяту народного депутата України В.Сюмар – врахувати;
Рішення прийнято одноголосно
поправку двадцяту народного депутата України В.Сюмар – врахувати;
Рішення прийнято одноголосно
Рішення прийнято одноголосно.
2. Рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект у другому читанні та в цілому.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали:3. Слухали інформацію секретаря комітету О.Кондратюк про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо частки реклами, яка розповсюджується на телебаченні і радіо), (реєстр. № 2343 від 06.03.2015р., внесений народними депутатами України О.Кондратюк, М.Томенком та інш.)
Представляючи законопроект О.Кондратюк зауважила, що ухвалення цього проекту має сприяти встановленню балансу між фінансовими інтересами телерадіоорганізацій і рекламодавців, з однієї сторони, та інтересами глядачів – з іншої, а також наблизити українське законодавство до законодавства Європейського Союзу.
За її словами, автори пропонують, щоб на телебаченні час мовлення, відведений на рекламу і телепродаж, не перевищував 15% протягом кожної астрономічної години фактичного мовлення, а на радіо час мовлення, відведений на рекламу, не повинен перевищувати 20% протягом кожної астрономічної години фактичного мовлення. Тим самими буде знайдено баланс між фінансовими інтересами мовника і рекламодавця, з однієї сторони, та інтересами глядачів - з другої.
Виступили: АБДУЛЛІН О.Р.
Вирішили:
Розглянувши проект Закону про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо частки реклами, яка розповсюджується на телебаченні і радіо), (реєстр. № 2343 від 06.03.2015р., внесений народними депутатами України О.Кондратюк, М.Томенком та інш.), комітет вирішив:
1. Рекомендувати Верховній Раді України включити цей законопроект до порядку денного пленарного засідання.
2. Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні законопроект прийняти за основу та в цілому.
3. Доручити секретарю Комітету О.Кондратюк представляти цей законопроект на пленарному засіданні Верховної Ради України.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали:4. Слухали інформацію голови комітету В.Сюмар про пропозиції до проекту Закону про внесення зміни до статті 13 Закону України "Про авторське право і суміжні права" (щодо співавторства на інтерв'ю), (реєстр. № 2047 від 05.02.2015р., внесений народними депутатами України С.Лещенком, В.Ар‘євим та інш.).
Виступили: АБДУЛЛІН О.Р., КОНДРАТЮК О.К., ЧЕРВАКОВА О.В., КОТЮЖИНСЬКА Т.Г.
В.Сюмар повідомила, що комітет 18 березня ц.р. вже розглядав проект Закону про внесення зміни до статті 13 Закону України "Про авторське право і суміжні права" (щодо співавторства на інтерв'ю), (реєстр. № 2047) але члени комітету для забезпечення системності законодавчого механізму, врегулювання правовідносин зі співавторства на інтерв’ю напрацювали низку пропозицій.
Зокрема пропонується внести зміни до таких законів України:
1. У Законі України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні» (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1993, N 1, ст. 1 із наступними змінами):
1) у статті 2:
а) частину третю після слів «посадових осіб» викласти в такій редакції: «органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій або об’єднань громадян.»;
б) після частини третьої доповнити новою частиною такого змісту: «Згода посадової особи органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організацій, які фінансуються за кошти державного чи/або місцевого бюджетів, на інтерв’ю є підставою для публікації засобом масової інформації отриманих за результатами інтерв’ю матеріалів та повідомлень без попереднього погодження.»;
в) частину четверту вважати частиною п’ятою;
2) доповнити статтею 37-1 такого змісту:
«Стаття 37-1 Право на відповідь
Громадянин або юридична особа, стосовно якого (якої) друкованим засобом масової інформації було поширено відомості, які порушують його (її) права і законні інтереси, має право на відповідь у відповідному друкованому засобі масової інформації.
Заяву з вимогою відповіді має бути подано до друкованого засобу масової інформації у письмовій формі протягом 14 днів з дня поширення таких відомостей.».
2. У Законі України «Про телебачення і радіомовлення» (Відомості Верховної Ради України, 1994, №10, ст. 43) частину першу статті 65 викласти в такій редакції:
«1. Громадянин або юридична особа, стосовно якого (якої) у програмі чи передачі телерадіоорганізації було поширено відомості, які порушують його (її) права і законні інтереси, має право на відповідь у програмах та передачах даної телерадіоорганізації.».
3. Закон України «Про інформаційні агентства» (Відомості Верховної Ради України, 1995, №13, стаття 83) доповнити статтею 33-1 такого змісту:
«Стаття 33-1 Право на відповідь
Громадянин або юридична особа, стосовно якого (якої) інформаційним агентством було поширено відомості, які порушують його (її) права і законні інтереси, має право на відповідь.
Заяву з вимогою відповіді має бути подано до інформаційного агентства у письмовій формі протягом 14 днів з дня поширення таких відомостей.».
Вирішили:
Надіслати відповідні пропозиції авторам законопроекту для подальшого доопрацювання проекту Закону про внесення зміни до статті 13 Закону України "Про авторське право і суміжні права" (щодо співавторства на інтерв'ю).
Голосували: “за” – 7
проти – 0
утримались – 1
Рішення прийнято.
Різне.
В.Сюмар нагадала членам комітету, що завтра о 12.00 відбудеться робоча група по доопрацюванню проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості власності засобів масової інформації, а також реалізації принципів державної політики в сфері телебачення і радіомовлення (реєстрю. № 1831)
В.Сюмар повідомила, що сьогодні припинив мовлення кримськотатарський телевізійний канал «АТR». Вона зауважила, що для нас завжди було принциповим забезпечення прав національних меншин, прав на їхнє власне мовлення, а закриття таких телеканалів обмежує права нацменшин. Кримські татари завжди були частиною України. В.Сюмар наголосила, ми сподіваємось, що телеканал зможе відновити своє мовлення для забезпечення інформаційних потреб кримськотатарського народу.
Члени комітету зауважили, що припинення мовлення кримськотатарського каналу «АТR» є порушенням прав національних меншин, а саме їх інформаційних потреб та вирішили від комітету прийняту відповідну заяву.
Заява
Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики
Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики на позачерговому засіданні 01.04.2015 р. розглянув питання щодо закриття кримськотатарського телеканалу "ATR" окупаційною владою Криму.
Комітет стурбований цією ситуацією і звертає увагу органів державної влади України, посадових осіб та громадськості, що з 1 квітня 2015 року було припинене мовлення єдиного у світі кримськотатарського телевізійного каналу "ATR", дитячого телевізійного каналу "Лялі" і радіостанції "Мейдан" та вихід друкованих видань "Авдет", "Крым" та інших, а також діяльність інформаційного агентства "QHA" у зв’язку з відмовою влади в їх перереєстрації.
Комітет вважає, що невмотивована відмова у перереєстрації телеканалу "ATR" та ряду інших засобів масової інформації з боку органів окупаційної влади Криму є прямим посяганням на свободу слова та порушенням міжнародно-правових зобов’язань, зокрема статті 16 Декларації ООН про права корінних народів, що передбачає право корінних народів створювати власні засоби масової інформації своїми мовами.
Комітет засуджує закриття телеканалу "ATR", який працював в інтересах українського суспільства, в тому числі і національних меншин, зокрема кримськотатарського народу, який завжди був частиною України.
Ми вважаємо необхідним відновлення мовлення кримськотатарського телеканалу "ATR", а також діяльності ряду інших засобів масової інформації з метою задоволення інформаційних потреб кримськотатарського населення.
Члени Комітету одноголосно підтримали ідею надання можливості трансляції каналу "ATR" на території України, за межами окупованого Криму.
Рішення прийнято одноголосно.
Голова Комітету Вікторія СЮМАР
Секретар Комітету Олена КОНДРАТЮК