Протокол № 103 від 05.12.2018
10 грудня 2018, 16:18
Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики
103
5 грудня 18
вул. М.Грушевського, 26/1, 12 поверх
о 14 год. 30 хв.
Головує: Голова Комітету СЮМАР В.П.
Присутні народні депутати України: ЧЕРВАКОВА О.В., ВИСОЦЬКИЙ С.В., СЕВРЮКОВ В.В., БЕНДЮЖЕНКО Ф.В., ОНУФРИК Б.С., ШВЕРК Г.А., СТЕЦЕНКО Д.О., СОЧКА О.О.
Відсутні народні депутати України: АБДУЛЛІН О.Р., КОНДРАТЮК О.К., ОПАНАСЕНКО О.В., ПАВЛЕНКО Ю.О.
На засіданні присутні: Біденко Артем Ігорович – державний секретар Міністерства інформаційної політики України; Остапа Світлана Віталіївна – інтернет-видання ГО «Детектор медіа»; Головенко Роман Богданович – керівник правових проектів ГО «Інститут масової інформації; Томіленко Сергій Антонович – голова Національної спілки журналістів України; Сафаров Алі Фархотович – помічник народного депутата України В.Севрюкова; Буцан Євген – директор юридичного департаменту «Медіа Група Україна».
Від секретаріату Комітету на засіданні присутні: керівник секретаріату Комітету М.Козлов, головні консультанти секретаріату Комітету Л.Блищик, М.Андріуца, П.Селецький, С.Самойленко.
Ведеться стенограма та аудіозапис засідання.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Проект Постанови про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2019 року (реєстр. № 9329 від 22.11.2018р., внесений народними депутатами України В.Сюмар, О.Черваковою, О.Кондратюк та іншими).
2. Про завершення розгляду питання щодо конкурсного відбору кандидатів на вакантну посаду члена Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.
3. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення (реєстр. № 9224 від 19.10.2018р., внесений народними депутатами України П.Різаненком, М.Довбенком та іншими).
4. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення», (реєстр. № 9224-1 від 06.11.2018р., внесений народним депутатом України Н.Веселовою).
5. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення» (реєстр. № 9224-2 від 06.11.2018р., внесений народними депутатами України Р.Семенухою, А.Романовою та іншими).
6. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» щодо засудження та заборони імперської ідеології держави-агресора в Україні (реєстр. № 9200 від 16.10.2018, внесений народними депутатами України О.Бригинцем, Р.Чубаровим, А.Тетеруком, С.Висоцьким).
7. Про звернення Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики до міжнародних організацій щодо застосування так званих санкцій Російською Федерацією проти українського журналіста Віталія Портнікова.
8. Проект Закону про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо встановлення відповідальності за наклеп (реєстр. № 9306 від 20.11.2018р., внесений М.Паламарчуком, А.Палатним, О.Велікіним).
9. Різне.
В.Сюмар зазначила, що проект Закону про внесення змін до Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення (реєстр. № 9224), проект Закону про внесення змін до Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення», (реєстр. № 9224-1) та проект Закону про внесення змін до Закону України «Про недержавне пенсійне забезпечення» (реєстр. № 9224-2) переносимо на інше засідання у зв’язку з відсутністю доповідача законопроектів - Олени Кондратюк.
Головуюча запропонувала у різному розглянути звернення телерадіокомпанії «Студія 1+1» про надання роз’яснень щодо застосування положень абзацу другого частини п’ятої статті 10 Закону України «Про телебачення і радіомовлення».
О.Червакова запропонувала включити до порядку денного і розглянути проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного простору (реєстр. № 9275 від 07.11.2018р., внесений народними депутатами України І.Вінником та іншими).
Порядок денний зі змінами затверджено одноголосно.
Слухали: 1. Слухали інформацію голови Комітету В.Сюмар про проект Постанови про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2019 року (реєстр. № 9329 від 22.11.2018р., внесений народними депутатами України В.Сюмар, О.Черваковою, О.Кондратюк та іншими).
Виступили: СЕВРЮКОВ В.В., ВИСОЦЬКИЙ С.В.
Вирішили:
Розглянувши проект Постанови про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2019 року (реєстр. № 9329 від 22.11.2018р., внесений народними депутатами України В.Сюмар, О.Черваковою, О.Кондратюк та іншими), Комітет вирішив:
Рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проект Постанови про забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період 2019 року (реєстр. № 9329 від 22.11.2018р., внесений народними депутатами України В.Сюмар, О.Черваковою, О.Кондратюк та іншими) прийняти за основу та в цілому.
Голосували: “за” – 8
проти – 1
утримались – 0
Рішення прийнято.
Слухали: 2. Слухали інформацію голови Комітету В.Сюмар про завершення розгляду питання щодо конкурсного відбору кандидатів на вакантну посаду члена Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.
В.Сюмар наголосила, що оскільки, за інформацією Міністерства юстиції України громадська організація «Центр розвитку «Медіафорум», яка внесла кандидата Мельничука Олександра Сергійовича, громадська організація «Українська антипіратська організація по захисту прав на музичні, аудіовізуальні твори та комп’ютерні програми», яка внесла кандидата Миколюка Павла Павловича та громадські організації «Лабораторія законодавчих ініціатив» і «Українська асоціація медіа бізнесу», які внесли кандидата Харебіна Олександра Володимировича наразі не мають всеукраїнського статусу, отже не мали законних підстав надавати рекомендації тому Комітет вирішив відхилити подання зазначених громадських організацій.
Комітет також відхилив кандидатуру депутатської фракції політичної партії «Опозиційний блок» Малазонії Лаврентія Теймуразовича як такого, що не виконав вимоги статті 56 Закону «Про запобігання корупції», не подав у визначені законом терміни необхідні документи для проведення спеціальної перевірки.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 3. Слухали інформацію заступника голови Комітету С.Висоцького про проект Закону про внесення змін до Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» щодо засудження та заборони імперської ідеології держави-агресора в Україні (реєстр. № 9200 від 16.10.2018, внесений народними депутатами України О.Бригинцем, Р.Чубаровим, А.Тетеруком, С.Висоцьким).
Виступили: СЮМАР В.П., ЧЕРВАКОВА О.В., ШВЕРК Г.А., СЕВРЮКОВ В.В., СОЧКА О.О., ОНУФРИК Б.С., ГОЛОВЕНКО Р.Б., БУЦАН Є.
Вирішили:
Розглянувши проект Закону про внесення змін до Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» щодо засудження та заборони імперської ідеології держави-агресора в Україні (реєстр. № 9200 від 16.10.2018, внесений народними депутатами України О.Бригинцем, Р.Чубаровим, А.Тетеруком, С.Висоцьким), Комітет вирішив:
Запропонувати Комітету з питань правової політики та правосуддя рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проект Закону про внесення змін до Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» щодо засудження та заборони імперської ідеології держави-агресора в Україні (реєстр. № 9200 від 16.10.2018, внесений народними депутатами України О.Бригинцем, Р.Чубаровим, А.Тетеруком, С.Висоцьким) повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Голосували: “за” – 6
проти – 3
утримались – 0
Рішення прийнято.
Слухали: 4. Слухали інформацію голови Комітету В.Сюмар про проект Закону про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо встановлення відповідальності за наклеп (реєстр. № 9306 від 20.11.2018р., внесений М.Паламарчуком, А.Палатним, О.Велікіним).
Виступили: ШВЕРК Г.А.
Вирішили:
Розглянувши проект Закону про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо встановлення відповідальності за наклеп (реєстр. № 9306 від 20.11.2018р., внесений М.Паламарчуком, А.Палатним, О.Велікіним), Комітет вирішив:
Запропонувати Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності в частині, яка стосується предмету відання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проект Закону про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо встановлення відповідальності за наклеп (реєстр. № 9306 від 20.11.2018р., внесений М.Паламарчуком, А.Палатним, О.Велікіним) відхилити.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 5. Слухали інформацію заступника Голови Комітету С.Висоцького про звернення Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики до міжнародних організацій щодо застосування так званих санкцій Російською Федерацією проти українського журналіста Віталія Портнікова.
Виступили: ВИСОЦЬКИЙ С.В., ОНУФРИК Б.С., ЧЕРВАКОВА О.В.
Вирішили:
Після обговорення члени Комітету вирішили направити звернення до ООН, Ради Європи, ЄС, Amnesty International та інших міжнародних організацій.
Звернення Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики до міжнародних організацій щодо застосування так званих санкцій Російською Федерацією проти українського журналіста Віталія Портникова
Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики звертає увагу Організації Об’єднаних Націй, Ради Європи, Європейського Союзу, Організації з безпеки і співробітництва в Європі, організацій «Amnesty International», «Репортери без кордонів», «Міжнародна підтримка медіа» (IMS), «Freedom House», Комітету захисту журналістів (CPJ), інших міжнародних організацій на Постанову так званого Уряду Російської Федерації № 1300 від 1 листопада 2018 року. Комітет висловлює глибоку стурбованість тим фактом, що український журналіст Віталій Портников був включений до списку осіб, проти яких були запроваджені так звані санкції.
Єдиною причиною таких політичних переслідувань є журналістська позиція Віталія Портникова. Ось чому це спроба обмежити свободу слова, а також складова гібридної інформаційної війни Російської Федерації.
Вищезгадані дії Російської Федерації можна розглядати, зокрема, як порушення свободи слова та вираження поглядів. Відповідно до Загальної декларації прав людини (стаття 19) “кожна людина має право на свободу переконань і на вільне їх виявлення; це право включає свободу безперешкодно дотримуватися своїх переконань та свободу шукати, одержувати і поширювати інформацію та ідеї будь-якими засобами і незалежно від державних кордонів”. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (стаття 10) передбачає: “Кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів”. Згідно з Міжнародним пактом про громадянські і політичні права (стаття 19) “кожна людина має право на вільне вираження свого погляду; це право включає свободу шукати, одержувати і поширювати будь-яку інформацію та ідеї, незалежно від державних кордонів, усно, письмово чи за допомогою друку або художніх форм вираження чи іншими способами на свій вибір”.
Так звані санкції, запроваджені Російською Федерацією, є безпідставними і не мають нічого спільного з міжнародним правом. Наявність журналістів у «санкційному списку» демонструє, що ці дії Російської Федерації спрямовані не лише проти України, але й проти демократії та свободи слова.
Такі дії Російської Федерації можуть і повинні змусити світову спільноту запровадити додаткові санкції проти Російської Федерації. Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики закликає міжнародне співтовариство застосувати нові санкції до держави, яка продовжує збройну агресію проти України.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 6. Слухали інформацію першого заступника Голови Комітету О.Червакової про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного простору (реєстр. № 9275 від 07.11.2018р., внесений народними депутатами України І.Вінником та іншими).
Виступили: ВИСОЦЬКИЙ С.В., ОНУФРИК Б.С., СЮМАР В.П., ШВЕРК Г.А., СЕВРЮКОВ В.В., ТОМІЛЕНКО С.А.
Вирішили:
Розглянувши проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного простору (реєстр. № 9275 від 07.11.2018р., внесений народними депутатами України І.Вінником, О.Білозір та іншими), Комітет вирішив:
Запропонувати Комітету з питань національної безпеки і оборони рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного простору (реєстр. № 9275 від 07.11.2018р., внесений народними депутатами України І.Вінником, О.Білозір та іншими) прийняти за основу в разі, якщо буде вилучено пункт 2 зазначеного законопроекту.
Рішення прийнято одноголосно.
Різне:
В.Сюмар зауважила, що до Комітету надійшло звернення від генерального директора Товариства з обмеженою відповідальністю «Телерадіокомпанія «Студія 1+1» О.Ткаченка з проханням надати роз’яснення мовного законопроекту. Мова йде про періоди та частки коли йдеться обрахунок квот, і про те, що це не стосується того періоду, коли обрахунку немає.
Головуюча наголосила, що секретаріат підготував такі роз’яснення і запропонувала членам Комітету підтримати їх.
Генеральному
директору
ТОВ «Телерадіокомпанія
«Студія 1+1»
Ткаченку О.В.
5 грудня 2018 року на засіданні Комітету (протокол №103) було розглянуте Ваше звернення з проханням надати роз’яснення щодо застосування положень абзацу другого частини п’ятої статті 10 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», зокрема, «чи мають право телерадіоорганізації у кожному проміжку часу між 07.00 та 18.00 і між 18.00 та 22.00 поза межами квоти мовлення державною мовою здійснювати трансляцію фільмів та/або передач мовою оригіналу (іноземною мовою), незалежно від того, чи є такі фільми та/або передачі власним продуктом телерадіоорганізацій або права на їхнє використання придбаваються іншим чином?».
Повідомляємо, що відповідно до частини третьої статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» Комітети з питань, віднесених до предметів їх відання, мають право надавати роз’яснення щодо застосування положень законів України. Такі роз’яснення не мають статусу офіційного тлумачення.
Абзац перший частини другої статті 10 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» встановлює, що у загальному тижневому обсязі мовлення телерадіоорганізацій загальнонаціональної і регіональної категорій мовлення, які відповідно до ліцензій здійснюють ефірне та/або багатоканальне (цифрове) мовлення з використанням радіочастотного ресурсу, передачі та/або фільми, виконані державною мовою, мають становити не менше 75 відсотків загальної тривалості передач та/або фільмів (або їх частин) у кожному проміжку часу між 07.00 та 18.00 і між 18.00 та 22.00.
При цьому зауважується, що телерадіоорганізації, які відповідно до ліцензії на мовлення, виданої Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, здійснюють супутникове мовлення та програми яких ретранслюються провайдерами програмної послуги в багатоканальних телемережах більш як однієї області, прирівнюються до телерадіоорганізацій загальнонаціональної категорії мовлення та зобов’язані дотримуватися вимог, встановлених в абзаці першому частини другої статті 10 Закону.
В абзаці першому частини третьої статті 10 Закону передбачено, що у загальному тижневому обсязі мовлення телерадіоорганізацій місцевої категорії мовлення, які відповідно до ліцензій здійснюють ефірне та/або багатоканальне (цифрове) мовлення з використанням радіочастотного ресурсу, передачі та/або фільми, виконані державною мовою, мають становити не менше 60 відсотків загальної тривалості передач та/або фільмів (або їх частин) у кожному проміжку часу між 07.00 та 18.00 і між 18.00 та 22.00.
При цьому телерадіоорганізації, які відповідно до ліцензії на мовлення, виданої Національною радою, здійснюють супутникове мовлення та програми яких ретранслюються провайдерами програмної послуги в багатоканальних телемережах виключно однієї області, прирівнюються до телерадіоорганізацій місцевої категорії мовлення та зобов’язані дотримуватися вимог, встановлених абзацом першим цієї частини.
Таким чином, стаття 10 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» чітко встановлює квоти мовлення державною мовою у 75% для телерадіоорганізацій загальнонаціональної і регіональної категорій мовлення і телерадіоорганізацій, що здійснюють супутникове мовлення і програми яких ретранслюються у багатоканальних телемережах більше як однієї області, і у 60% для телерадіоорганізацій супутникового і кабельного мовлення, а також телерадіоорганізацій, що здійснюють супутникове мовлення та програми яких ретранслюються виключно у межах однієї області.
Зважаючи на викладене, у проміжках часу між 07.00 та 18.00 і між 18.00 та 22.00 поза межами квоти мовлення державною мовою для телерадіоорганізації кожної категорії мовлення дозволяється здійснювати трансляцію фільмів та/або передач мовою оригіналу (іноземною мовою), незалежно від того, чи є такі фільми та/або передачі власним продуктом телерадіоорганізацій або права на їхнє використання придбаваються іншим чином.
Рішення прийнято одноголосно.
Стенограма засідання Комітету додається.
Голова Комітету Вікторія СЮМАР
Секретар Комітету Олена КОНДРАТЮК