Народному депутатові України Кучеру М.І.
28 березня 2017, 10:13
Народному депутатові України
Кучеру М.І.
Шановний Миколо Івановичу!
Ваше депутатське звернення, з яким Ви звертались до Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, розглянуто за належністю в Комітеті з питань свободи слова та інформаційної політики (вх. № 04-32/8-193 від 23.03.2017 р.). Ви просите надати роз’яснення з таких питань:
– які акти органів місцевого самоврядування нормативно-правового характеру підлягають обов’язковому оприлюдненню та в які строки;
– у якому порядку та який спосіб повинні бути оприлюднені акти органів і посадових осіб місцевого самоврядування;
– чи може вважатися офіційним оприлюдненням актів органів і посадових осіб місцевого самоврядування (зокрема – сільської ради чи сільського голови) на офіційному сайті відповідної районної ради.
Відповідно до пункту 22 Додатку до Постанови Верховної Ради України «Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України восьмого скликання» від 4 грудня 2014 року № 22-VIII до предмета відання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики віднесені питання: державної політики у сфері інформації та інформаційної безпеки; забезпечення свободи слова; права громадян на інформацію; друкованих, електронних засобів масової інформації та Інтернету; висвітлення діяльності Верховної Ради України; засад здійснення рекламної діяльності. У зв’язку з цим, з урахуванням предмета відання Комітету та змісту частини третьої статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», повідомляємо Вам наступне.
Обов’язки розпорядників інформації визначені у статті 14 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Відповідно до цієї статті вони зобов’язані:
1) оприлюднювати інформацію про свою діяльність та прийняті рішення;
2) систематично вести облік документів, що знаходяться в їхньому володінні;
3) вести облік запитів на інформацію;
4) визначати спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями, а також надавати право запитувачам робити виписки з них, фотографувати, копіювати, сканувати їх, записувати на будь-які носії інформації тощо;
5) мати спеціальні структурні підрозділи або призначати відповідальних осіб для забезпечення доступу запитувачів до інформації;
6) надавати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об’єктивність наданої інформації.
На розпорядників інформації, що є суб’єктами владних повноважень, поширюються всі закріплені статтею 14 обов’язки, що деталізуються в інших положеннях Закону. Зокрема, обов’язки щодо оприлюднення інформації визначені в статті 15.
Пунктом 2 частини першої цієї статті розпорядників інформації (в тому числі органи місцевого самоврядування) зобов’язано оприлюднювати прийняті ними нормативно-правові акти та акти індивідуальної дії (крім внутрішньо-організаційних), проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності, іншу інформацію про діяльність суб’єктів владних повноважень, порядок обов’язкового оприлюднення якої встановлений законом. Водночас частина третя статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» (щодо оприлюднення розроблених відповідними розпорядниками проектів «нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування» за 20 робочих днів до дати розгляду з метою прийняття) поглинає за змістом пункт 2 частини першої цієї статті щодо «проектів рішень». Тобто: якщо зазначений пункт 2 частини першої статті 15 Закону передбачає опублікування проектів рішень, що підлягають обговоренню, то частина третя цієї ж статті стосується опублікування всіх проектів нормативно-правових актів і рішень.
Таким чином, оприлюдненню підлягають всі проекти нормативно-правових актів, а також всі проекти інших рішень органу місцевого самоврядування (зокрема індивідуально-правові акти), незалежно від того, чи підлягають вони обговоренню, – якщо інше не передбачено законом.
Під «проектами нормативно-правових актів» у частині третій статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» слід розуміти будь-які нормативно-правові акти, що приймаються органом державної влади, органом місцевого самоврядування чи іншим суб’єктом владних повноважень. При цьому під «проектами рішень органів місцевого самоврядування» розуміються проекти нормативно-правових актів та проекти актів індивідуальної дії органів місцевого самоврядування. Прийняті за результатами їх розгляду відповідні рішення підлягають обов’язковому оприлюдненню не пізніше п’яти робочих днів з дня затвердження відповідно до частини другої статті 15 зазначеного Закону.
Органами місцевого самоврядування відповідно до статті 140 Конституції України є місцеві ради та виконавчі органи сільських, селищних, міських рад; районні та обласні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст. Аналогічна норма міститься в частині другій статті 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Голови рад, керівники виконавчих органів рад є не «органами місцевого самоврядування», а посадовими особами місцевого самоврядування. Тому проекти їхніх актів не підлягають оприлюдненню відповідно до статті 15 Закону. Водночас акти посадових осіб місцевого самоврядування повинні оприлюднюватися після їх прийняття відповідно до пункту 2 частини першої та частини другої статті 15 Закону.
Обов’язок розпорядників щодо систематичного та оперативного оприлюднення інформації передбачений у статті 5 Закону «Про доступ до публічної інформації», де визначено кілька форм такого оприлюднення, серед яких – розміщення на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет та/або на інформаційних стендах. Конкретний вибір форми оприлюднення здійснює сам розпорядник, який при цьому не обмежується формами, згаданими в пункті 1 зазначеної статті, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами. При цьому слід мати на увазі, що до офіційних веб-сайтів відносяться:
– сайти, розміщені в доменній зоні Інтернету gov.ua;
– сайти, які були визнані офіційними у рішеннях відповідних розпорядників інформації (це рішення має бути легко доступним відвідувачам такого сайту, щоб у них не виникало сумнівів щодо офіційного статусу розміщеної на ньому інформації).
В контексті поставлених Вами питань зазначене вище означає, що оприлюднення сільською радою інформації, наприклад, на сайті відповідної районної ради не буде суперечити Законові. Однак, оскільки цей сайт не є офіційним сайтом сільської ради, воно не звільняє її як розпорядника інформації від обов’язку оприлюднення тієї самої інформації (за відсутності офіційного сайту) з метою її доведенню до відома територіальної громади у порядку, передбаченому Законом, на власному інформаційному стенді.
Принагідно звертаємо Вашу увагу також на те, що Порядок підключення до глобальних мереж передачі даних (тобто, до мережі Інтернет) затверджений відповідною постановою Кабінету Міністрів України від 12 квітня 2002 року № 522.
З повагою
Голова Комітету Вікторія СЮМАР
Вик. Селецький П.І.,
т. 255-95-25.