Комітет визначився з проведенням комітетських слухань і виїзного засідання та обговорив проблемні аспекти взаємовідносин парламентаріїв із засобами масової інформації
12 квітня 2017, 18:08
На засіданні 12 квітня 2017 року, яке відбулося під головуванням Першого заступника Голови Комітету Ольги Червакової, було винесено одразу кілька першорядних питань. Насамперед Комітет визначився із датою проведення комітетських запланованих раніше слухань на тему: «Реформування державних та комунальних друкованих засобів масової інформації, досвід, перешкоди, рішення». Слухання відбудуться у другій половині дня 24 травня 2017 року за адресою: вулиця Михайла Грушевського, 18/2.
Народні депутати прийняли рішення щодо реагування Комітету на численні звернення з приводу колізій законодавства, пов’язаних із реалізацією положень, які стосуються конституційних прав парламентаріїв у взаємовідносинах із засобами масової інформації. Йдеться, нагадаємо, про право виступу кожного депутата з питань його депутатської діяльності не рідше одного разу в місяць у друкованих засобах масової інформації, у прямому ефірі на радіо або у режимі прямого ефіру (до 10 хвилин в місяць) та в прямому ефірі або у режимі прямого ефіру на телебаченні (до 20 хвилин в місяць), на радіо (до 10 хвилин в місяць) та телебаченні (до 20 хвилин в місяць). Відповідно до статті 18 Закону України «Про статус народного депутата України» можливість таких безкоштовних виступів зобов’язані надавати ЗМІ, засновником чи співзасновником яких виступають органи державної влади, організації або установи, що фінансуються повністю або частково за рахунок коштів державного бюджету. Однак у зв’язку з роздержавленням засобів масової інформації дотримання цього принципу стало проблемним через появу колізій зазначеної норми з нормами інших законів.
Комітет вирішив надати з цього приводу роз’яснення у межах предмета відання Комітету.
У порядку здійснення контрольних функцій Комітету вирішено також провести виїзне засідання безпосередньо в зоні АТО. Докладніше про це буде повідомлено згодом.
Відбувся попередній розгляд Комітетом низки законопроектів.
Серед них – внесений народним депутатом України Миколою Скориком проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (щодо уточнення терміну «музичні твори вітчизняного походження»). Законопроект спрямовано на створення умов для професійного розвитку вітчизняних виконавців і музикантів без дискримінації за мовною ознакою та надання їхнім творам переваги в радіоефірі перед іноземними авторами. Цим проектом (реєстраційний № 5503 від 8 грудня 2016 року) передбачається внесення змін та доповнень до частини другої статті 9 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», якими запропоновано законодавчо закріпити формулювання щодо забезпечення «не менше 35 відсотків пісень українського походження (створення, запис, аранжування, виконання яких здійснено на території України)».
Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики визначено головним з розгляду законопроекту № 5503. З огляду на його критичну оцінку експертами, стан законодавчої бази та тенденції подальшого розвитку медійного законодавства парламентарії ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України зазначений законопроект за результатами розгляду в першому читанні відхилити.
Внесений Кабінетом Міністрів України проект Закону про внесення зміни до статті 21 Закону України «Про рекламу» (реєстраційний № 6173 від 10 березня 2017 року) внесений Кабінетом Міністрів України) стосується врегулювання ситуації, що склалася у зв’язку із зловживанням при реалізації населенню дієтичних добавок. Автори пропонують заборонити наводити контактні номери телефонів у рекламі дієтичних добавок, а також у друкованих виданнях і під час трансляції інформаційних та інформаційно-аналітичних програм, в яких висвітлюються питання, пов’язані з медичною тематикою.
Учасники обговорення законопроекту відзначили наявність у ньому певних вад. Однак ці недоліки, на думку членів Комітету, можуть бути виправлені під час його доопрацювання в другому читанні. Тому було прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду в першому читанні прийняти законопроект № 6173 за основу.
Відбувся розгляд внесеного народними депутатами України народними депутатами України Ольгою Бєльковою, Олександром Домбровським, Григорієм Шверком та іншими проекту Закону України про забезпечення прозорості у видобувних галузях (реєстраційний № 6229 від 23 березня 2016 року). Законопроект розроблено з метою надання громадськості доступу до повної та об’єктивної інформації щодо платежів суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, на користь отримувачів платежів, створення передумов для суспільно відповідального використання такими суб’єктами корисних копалин, системного аналізу податкового та адміністративного навантаження в їх діяльності та визначення потреб в інвестиціях. Відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» цей проект є проектом регуляторного акту, спрямованого на впровадження в Україні міжнародних стандартів звітності зазначених суб’єктів господарювання.
За результатами розгляду прийнято рішення направити профільному Комітетові Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки висновок про те, що в частині, яка стосується предмета відання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики, зазначений законопроект може бути рекомендований до прийняття Верховною Радою України в першому читанні за основу.
В частині, що належить до предмету відання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики, розглянуто також внесений народними депутатами України Ольгою Богомолець, Олегом Мусієм, Андрієм Шипком проект Закону про лікарські засоби (доопрацьований), реєстраційний № 2162-д від 27 березня 2017 року. Було відзначено, що при доопрацюванні положень проекту його автори врахували низку висловлених Комітетом з питань свободи слова та інформаційної політики принципових зауважень. Однак, на думку Комітету, і нова ця редакція проекту не позбавлена певних вад. Вони пов’язані, зокрема, з передбаченням можливості поширення на рекламу ліків вимог встановлених не лише Законом України «Про рекламу», а й «галузевими стандартами», що є неприйнятним.
Зважаючи на зазначене, Комітет запропонував профільному Комітетові з питань охорони здоров’я рекомендувати Верховній Раді України за наслідками розгляду в першому читанні прийняти законопроект за основу, а зазначені вади виправити в процесі доопрацювання на етапі другого читання.