Комітет з питань свободи слова

 

 

 

60


16          лютого           22

 

вул. М.Грушевського 26/1, 12 поверх

о 14 год. 15 хв.



Головує:  Голова Комітету ШУФРИЧ Н.І.

Присутні народні депутати України: БРАГАР Є.В., ШВЕЦЬ С.Ф., ШВАЧКО А.О., ЦИБА Т.В.

 

На засідання запрошені: Новіков Андрій Аркадійович - начальник 4 відділу Управління організації досудового розслідування Головного слідчого управління Національної поліції України; Коновальчук Сергій Сергійович – заступник начальника слідчого Управління ГУНП у м. Києві; Грановські Владімір - директор Товариства з обмеженою відповідальністю «ШАШ 365»; Пичик Ангеліна – ведуча програм «Важливе», «Вечір.П’ятниця» Товариства з обмеженою відповідальністю «НАШ 365»; Назаров Максим – ведучий програми «Важливе» Товариства з обмеженою відповідальністю «НАШ 365»; Крюкова Світлана  перший заступник редактора інтернет-видання «Страна.ua»; Селезньов Вячеслав - кореспондент інтернет-видання «Страна.ua»; Корзун Юлія - кореспондент інтернет-видання «Страна.ua»; Боровський Тарасгенеральний директор ТОВ «ТРК «ІНТЕРРАДІО» 4 канал; Хмарук Ольга - юрист телеканалів «Україна 24», ТРК «Україна»; Медвідь Віктор редактор телеканалу «Прямий»; Соломка Андрій - журналіст телеканалу «Прямий»; Арам Атасенян – кореспондент телеканалу «Еспресо».

 

Від секретаріату Комітету на засіданні присутні: керівник секретаріату Комітету М.Козлов, заступник керівника секретаріату Комітету Я.Глиняна, головні консультанти секретаріату Комітету Д.Чоловський, І.Гриценко, М.Андріуца, С.Самойленко.

Ведеться стенограма та аудіозапис засідання.

ПОРЯДОК  ДЕННИЙ   

1. Про звернення директора ТОВ «НАШ 365» Владіміра Грановського щодо блокування та пошкодження майна телеканалу «НАШ», яке відбулось 01-03 лютого 2022 року.

2. Про напад на знімальну групу видання «Українська правда», який                       відбувся 13 лютого 2022 року у місті Дніпрі.

3. Про обшук у журналіста видання «Страна.ua» Вячеслава Селезньова, який відбувся 12 лютого 2022 року.

4. Про проект Закону про внесення зміни до статті 60-1 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації про діяльність міжфракційних депутатських об’єднань (реєстр. № 6362 від 30.11.2021р., внесений народними депутатами України І.Абрамовичем, Т.Плачковою, Н.Королевською та іншими).

5. Про проект Постанови про звернення до Кабінету Міністрів України та інших органів державної влади щодо скасування державної підтримки виробництва окремих фільмів задля захисту суспільної моралі (реєстр. № 6473 від 28.12.2021р., внесений народними депутатами України О.Качурою, Д.Арахамієм, М.Бужанським, Є.Брагаром, А.Швачком та іншими).

6. Про розклад засідань Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на березень 2022 року.

7. Різне.

Про призначення Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення позапланових перевірок шістьом загальнонаціональним телеканалам – «Україна», «5 канал», «Прямий», «Україна 24», «Еспресо», «4 канал».

 

Порядок денний затверджено одноголосно.

 

 

Слухали: 1. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про звернення директора ТОВ «НАШ 365» Владіміра Грановського щодо блокування та пошкодження майна телеканалу «НАШ», яке відбулось 01-03 лютого 2022 року.

 

Виступили:  ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., БРАГАР Є.В., ШВАЧКО А.О., ЦИБА Т.В., ГРАНОВСЬКИЙ В., КОНОВАЛЬЧУК С.С., НОВІКОВ А.А., ПИЧИК А., НАЗАРОВ М.

 


Вирішили:

 

Заслухавши директора Товариства з обмеженою відповідальністю «НАШ 365» Владіміра Грановського, журналістів Товариства з обмеженою відповідальністю «ШАШ 365» Ангіліну Пичик та Максима Назарова, а також начальника 4 відділу Управління організації досудового розслідування Головного слідчого управління Національної поліції України Андрія Новікова і заступника начальника слідчого Управління Головного управління Націоанальноїполіції в місті Києві Сергія Коновальчука щодо блокування та пошкодження майна телеканалу «НАШ», яке відбулось 01-03 лютого 2022 року, Комітет вирішив:

 

1.                 Звернутися до Голови Національної поліції України І.Клименка та Начальника Головного Управління Національної поліції в місті Києві І.Вигівського з проханням взяти під особистий контроль хід розслідування даної справи.

 

    Голосували:  «за» – 4

                                     «проти» – 0

                                     «утримались» - 1

 

       Рішення прийнято.

 

2.                 Н.Шуфрич наголосив, що у зв’язку з введенням в дію Указом Президента України від 11 лютого 2022 року № 52/2022 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 11 лютого 2022 року «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», згідно якого впроваджено санкції щодо телеканалу «НАШ»:

 

Звернутися до секретаря Ради національної безпеки і оборони України О.Данілова з проханням надати Комітету інформацію, яка стала підставою для застосування санкцій до телеканалу «НАШ»;

 

         Звернутися до Голови Служби безпеки України І.Баканова з проханням надати Комітету інформацію, яка стала підставою для застосування санкцій рішенням Ради національної безпеки і оборони України до вищезгаданого телеканалу.

 

    Голосували:  «за» – 4

                                     «проти» – 0

                                     «утримались» - 1

 

 Рішення прийнято.

 

 

Слухали: 2. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про напад на знімальну групу видання «Українська правда», який                       відбувся 13 лютого 2022 року у місті Дніпрі.

 

Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., НОВІКОВ А.А., КОНОВАЛЬЧУК С.С.

 

Вирішили:

 

Заслухавши начальника 4 відділу Управління організації досудового розслідування Головного слідчого управління Національної поліції України А.Новікова  та заступника начальника слідчого Управління Головного управління Національної поліції в місті Київі С.Коновальчука про напад на знімальну групу видання «Українська правда», який відбувся 13 лютого 2022 року у місті Дніпрі, Комітет вирішив:

 

Звернутися до Міністра внутрішніх справ України Д.Монастирського з проханням взяти під особистий контроль хід розслідування даної справи та за результатами розгляду повідомити Комітет.

 

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Слухали: 3. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про обшук у журналіста видання «Страна.ua» Вячеслава Селезньова, який відбувся 12 лютого 2022 року.

       

Виступили:  ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., БРАГАР Є.В., ЦИБА Т.В., ШВАЧКО А.О., НОВІКОВ А.А., КОНОВАЛЬЧУК С.С., КРЮКОВА С., СЕЛЕЗНЬОВ В.

 

Вирішили:

 

Заслухавши першого заступника редактора інтернет-видання «Страна.ua» Світлану Крюкову та заступника начальника слідчого Управління Головного управління Національної поліції в місті Києві Сергія Коновальчука про обшук у журналіста видання «Страна.ua» Вячеслава Селезньова, який відбувся 12 лютого 2022 року, Комітет вирішив:

 

Звернутися до Голови Національної поліції України І.Клименка з проханням провести внутрішнє службове розслідування щодо підстав та обставин, які стали причиною обшуку у журналіста видання «Страна.ua» Вячеслава Селезньова.   

 

    Голосували:  «за» – 3

                                     «проти» – 0

                                     «утримались» - 2

 

Рішення прийнято.


Слухали: 4. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про призначення Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення позапланових перевірок шістьом загальнонаціональним телеканалам – «Україна», «5 канал», «Прямий», «Україна 24», «Еспресо», «4 канал».

       

Виступили:  ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., БРАГАР Є.В., ЦИБА Т.В., ШВАЧКО А.О., БОРОВСЬКИЙ Т., ХМАРУК О., СОЛОМКА А., АРАМ АТАСЕНЯН

 

 

Під час обговорення було зазначено, що позапланові перевірки були призначені Національною радою через ймовірне порушення загальнонаціональними мовниками абз. 2 ч. 2 ст. 6 та п. а) ч.1 ст. 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», внаслідок демонстрації документів, зокрема листа від 22.06.2020р. №222/2Р/2-773 ЦТ та звіту начальника спеціалізованого резерву ГУР МО України полковника Юрія Семенюка про проведення спеціального заходу «Авеню» від 04.08.2020р.

 

Присутні на засіданні представники загальнонаціональних мовників – «Україна», «5 канал», «Прямий», «Україна 24», «Еспресо», «4 канал» під час слухання повідомили, що:

-              першоджерелом інформації стосовно Документів стала публікація на сторінці Яніни Соколової в соціальних мережах зображень документів стосовно спецоперації «Авеню», також відомою як «Вагнергейт», та звернень зазначеної громадської діячки стосовно спецоперації та Документів;

-              на момент повідомлення загальнонаціональними каналами власних журналістських розслідувань, виток Документів вже відбувся і вони були у вільному доступі у мережі Інтернет;

-              з огляду на актуальність теми Вагнергейту та пошуку відповідей на резонансні питання, загальнонаціональними мовниками, на виконання завдань, покладених на ЗМІ громадянським суспільством, поширювалась інформація на згадану тему;

-              до телеканалів не надходило звернень від Міністерства культури та інформаційної політики, згідно до покладених обов’язків за ст.31 Закону України «Про державну таємницю» або судових рішень щодо накладення заборони на поширення інформації, згідно до ст.24 Закону України «Про інформацію»;

-              за повідомленням речниці Державного бюро розслідувань Ольги Чиканової відкрито кримінальне провадження для перевірки автентичності Документів, а також встановлення військовослужбовців, що мали доступ до Документів та можуть бути причетними до їх витоку;

-              станом на сьогодні Документи є доступними на різних ресурсах в мережі Інтернет.

 

З огляду ситуації, що склалася навколо мовників, для забезпечення балансу інтересів держави України та свободи діяльності ЗМІ, як запоруки демократичного розвитку, в межах предмету відання Комітету, а також прав і обов’язків, покладених на Конституцією України, Закону України «Про комітети Верховної ради України», Закону України «Про регламент Верховної Ради України», Комітет з питань свободи слова звертає увагу Національної ради на наступне правове регулювання.

Відповідно до:

Ст. 3 Закону України «Про державну таємницю»:

«Дія цього Закону поширюється на органи законодавчої, виконавчої та судової влади, органи прокуратури України, інші державні органи, в тому числі територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, утворені як відокремлені підрозділи центрального органу виконавчої влади без статусу юридичної особи, Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації усіх форм власності, об'єднання громадян (далі - державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації), що провадять діяльність, пов’язану з державною таємницею, громадян України, іноземців та осіб без громадянства, яким у встановленому порядку наданий доступ до державної таємниці»;

Ст. 21 Закону України «Про інформацію»:

«Інформацією з обмеженим доступом є конфіденційна, таємна та службова інформація.

Конфіденційною є інформація про фізичну особу, а також інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб'єктів владних повноважень. Конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом»;

Ст. 22 Закону України «Про інформацію»:

«Масова інформація - інформація, що поширюється з метою її доведення до необмеженого кола осіб».

Таким чином, обов’язок збереження державної таємниці покладається на визначене Законом України «Про державну таємницю» коло відповідних осіб, що володіють такою інформацією або отримали до неї доступ у визначеному цим Законом порядку.

Разом з тим, коли інформація вже є відкритою для широкого загалу і будь-яка особа має можливості доступу до неї, то вказана інформація не відповідає критеріям конфіденційності (ч.2 ст.21 Закону України «Про інформацію»).

 

Практика Європейського суду з прав людини у справі «Гурлану проти Румунії» (Girleanu v. Romania, № 50376/09) від 26 червня 2018 року демонструє аналогічний підхід, зокрема у рішенні вказано: «У Резолюціїї ПАРЄ 1551(2007) наголошується, що законний інтерес держави в захисті в захисті таємної інформації не повинен стати приводом для надмірного обмеження свободи слова та інформації зокрема. Крім того, Парламентська Асамблея в Резолюції посилається на вже класичну справу Spycatcher, де ЄСПЛ визнав непропорційною заборону публікації статей в Сполученому Королівстві про зміст книги, яка нібито містила секретну інформацію, будучи легко доступною за кордоном (§ 43).

 

Також, у Декларації про захист та підтримку журналістів-розслідувачів Комітету Міністрів РЄ від 26 вересня 2007 року зазначається про важливість роботи журналістів-розслідувачів, які беруть участь у точних, глибоких та критичних репортажах з питань, що становлять особливий суспільний інтерес, що здійснюється шляхом тривалих і складних досліджень, збору, перевірки та аналізу інформації, перевірки даних тощо (§44). У рішенні Claude Reyers et al. v. Chile Міжамериканського суду з прав людини було зазначено, що «розкриття інформації, що знаходиться у володінні державної влади, повинно відігравати важливу роль в демократичному суспільстві, оскільки це дозволяє громадськості контролювати дії уряду, який уповноважений захищати інтереси громадян» (§45)».

 

Вирішили:

 

З огляду на вищезазначене, члени Комітету вирішили:

 

Звернутися до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення з проханням діяти в межах національного законодавства та міжнародної практики при винесенні рішень за результатами перевірок загальнонаціональних мовників задля дотримання прав і свобод, в тому числі, що стосуються свободи вираження думок, а також забезпечення стабільного розвитку демократії у державі.

 

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Слухали: 5. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про  проект Закону про внесення зміни до статті 60-1 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації про діяльність міжфракційних депутатських об’єднань (реєстр. № 6362 від 30.11.2021р., внесений народними депутатами України І.Абрамовичем, Т.Плачковою, Н.Королевською та іншими).

       

Виступили:  ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф.

 

Вирішили:

 

Розглянувши проект Закону про внесення зміни до статті 60-1 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації про діяльність міжфракційних депутатських об’єднань (реєстр. № 6362 від 30.11.2021р., внесений народними депутатами України І.Абрамовичем, Т.Плачковою, Н.Королевською та іншими), Комітет вирішив:

 

         Запропонувати Комітету з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи Верховної Ради України рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні проект Закону про внесення зміни до статті 60-1 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» щодо забезпечення відкритості та доступу до інформації про діяльність міжфракційних депутатських об’єднань (реєстр. № 6362) прийняти за основу.

 

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Слухали: 6. Слухали інформацію заступника Голови Комітету Є.Брагара про проект Постанови про звернення до Кабінету Міністрів України та інших органів державної влади щодо скасування державної підтримки виробництва окремих фільмів задля захисту суспільної моралі (реєстр. № 6473 від 28.12.2021р., внесений народними депутатами України О.Качурою, Д.Арахамієм, М.Бужанським, Є.Брагаром, А.Швачком та іншими).

      

Виступили:  ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., БРАГАР Є.В., ЦИБА Т.В., ШВАЧКО А.О.

 

Вирішили:

 

Розглянувши проект Постанови про звернення до Кабінету Міністрів України та інших органів державної влади щодо скасування державної підтримки виробництва окремих фільмів задля захисту суспільної моралі (реєстр. № 6473 від 28.12.2021р., внесений народними депутатами України О.Качурою, Д.Арахамієм, М.Бужанським, Є.Брагаром, А.Швачком та іншими), Комітет вирішив:

 

Запропонувати Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду законопроекту у першому читанні проект Постанови про звернення до Кабінету Міністрів України та інших органів державної влади щодо скасування державної підтримки виробництва окремих фільмів задля захисту суспільної моралі (реєстр. № 6473) прийняти в цілому.

 

    Голосували:  «за» – 4

                                     «проти» – 0

                                     «утримались» - 1

 

Рішення прийнято.

 

 

Слухали: 7. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про розклад засідань Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на березень 2022 року.

      

Виступили:  ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф. ЦИБА Т.В.

 


Вирішили:


Розглянувши розклад Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на березень 2022 року, народні депутати України - члени Комітету затвердили його.

 

 

Дата проведення засідання

місяць

дата

березень

02

16

 

 

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Стенограма засідання Комітету додається.

 

 

 

 

Голова Комітету                                             Нестор ШУФРИЧ

 

 

 

 

Секретар Комітету                                         Сергій ШВЕЦЬ

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Протоколи 2022 рік”

13 грудня 2022 11:30
01 грудня 2022 11:30
16 листопада 2022 11:30
04 листопада 2022 09:30
03 листопада 2022 11:15
19 жовтня 2022 09:30
18 жовтня 2022 11:30
07 жовтня 2022 09:30
06 жовтня 2022 11:30
21 вересня 2022 09:30