Комітет з питань свободи слова
58
26 січня 22
вул. М.Грушевського 26/1, 12 поверх
о 14 год. 15 хв.
Головує: Голова Комітету ШУФРИЧ Н.І.
Присутні народні депутати України: БРАГАР Є.В., ШВЕЦЬ С.Ф., ЦИБА Т.В., ШВАЧКО А.О.
На засідання запрошені: Шидловська Анастасія Олександрівна – заступник начальника Головного слідчого управління Національної поліції України; Коновальчук Сергій Сергійович - заступник начальника слідчого управління Головного управління Національної поліції України у місті Києві; Маганов Денис - головний редактор газети «Ukraine Public News»; Дячук Катерина Юріївна – керівниця відділу моніторингу свободи слова Інституту Масової інформації.
Від секретаріату Комітету на засіданні присутні: керівник секретаріату Комітету М.Козлов, заступник керівника секретаріату Комітету Я.Глиняна, головні консультанти секретаріату Комітету Д.Чоловський, І.Гриценко, М.Андріуца, С.Самойленко.
Ведеться стенограма та аудіозапис засідання.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
1. Про звернення народних депутатів України Дмитра Разумкова та Михайла Цимбалюка щодо перешкоджання діяльності редактора газети «Ukraine Public News» Дениса Маганова.
2. Про звернення Мілани Горлової щодо надання роз’яснень стосовно правового статусу журналіста.
3. Про проект Закону «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення захисту журналістської діяльності» (реєстр. № 6443 від 17.12.2021р., внесений народними депутатами України Т.Цибою, Н.Шуфричем, Є.Брагаром, С.Швецем та іншими).
4. Про затвердження плану роботи Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на період сьомої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.
5. Про затвердження розкладу засідань Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на сьому сесію Верховної Ради України ІХ скликання.
6. Про розклад засідань Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на лютий 2022 року.
7. Різне.
Н.Шуфрич запропонував у різному заслухати представників Національної поліції України щодо стану розслідування нападу на кореспондента телеканалу «НАШ» Тимура Страхова, який відбувся 17 січня 2022 року під печерським районним судом міста Києва та про обстріл редакції інтернет-видання «Гордон», який стався 19 січня 2022 року.
Порядок денний зі змінами затверджено одноголосно.
Слухали: 1. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про звернення народних депутатів України Дмитра Разумкова та Михайла Цимбалюка щодо перешкоджання діяльності редактора газети «Ukraine Public News» Дениса Маганова.
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., БРАГАР Є.В., ЦИБА Т.В., ШВАЧКО А.О., МАГАНОВ Д.
Вирішили:
Заслухавши присутнього на засіданні головного редактора газети «Ukraine Public News» Дениса Маганова, Комітет вирішив:
1. Інформацію головного редактора газети «Ukraine Public News» Дениса Маганова щодо перешкоджання діяльності газети взяти до відома та наголосити на тому, що це питання відноситься виключно до сфери діяльності суб’єктів господарювання.
Голосували: «за» – 4
«проти» – 0
«утримались» - 1
Рішення прийнято.
2. Стосовно затриманого журналіста Олексія Оскера, який зараз знаходиться в СІЗО Миколаївської області, доручити секретаріату Комітету вивчити всі обставини та у разі якщо підтвердиться факт затримання журналіста О.Оскера звернутися до Національної поліції України з проханням надати інформацію про хід розслідування даної справи.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 2. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про звернення Мілани Горлової щодо надання роз’яснень стосовно правового статусу журналіста.
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., КОЗЛОВ М.В.
Н.Шуфрич наголосив, що до Комітету звернулася адвокат Мілана Горлова щодо надання роз’яснень стосовно правового статусу журналіста. Головуючий додав, що секретаріат підготував відповідні роз’яснення та доручив заступнику Голови Комітету Є.Брагару та секретарю Комітету С.Швецю погодити остаточну редакцію роз’яснень та розмістити їх на сайті Комітету з питань свободи слова.
Рішення прийнято одноголосно.
Роз’яснення Комітету з питань свободи слова
щодо правового статусу журналіста
Виходячи зі змісту Вашого звернення, у межах компетенції Комітету, надаємо роз’яснення на наступні питання, а саме:
· Яка особа, згідно чинного законодавства, вважається журналістом (у сфері телерадіомовлення)?
Відповідно до статті 1 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» телерадіожурналіст – штатний або позаштатний творчий працівник телерадіоорганізації, який професійно збирає, одержує, створює і готує інформацію для розповсюдження.
· З якого моменту особа вважається такою, що набула статусу журналіста (у сфері телерадіомовлення)?
З моменту укладення трудових чи інших договірних відносин з телерадіоорганізацією, а також у інших випадках, передбачених Кодексом законів про працю України.
· Якими документами підтверджується наявність у особи статусу журналіста (у сфері телерадіомовлення)?
Відповідно до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» такими документами можуть бути: редакційне посвідчення чи інший документ, що підтверджує професійну належність журналіста телерадіоорганізації або повноваження, надані телерадіоорганізацією.
· Яка особа/орган має право на видачу документів (наприклад: посвідчень, редакційних завдань та ін.), які підтверджують статус журналіста (у сфері телерадіомовлення)?
Виходячи зі змісту статті 1 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» право на видачу вищезгаданих документів наділена телерадіоорганізація – зареєстрована у встановленому законодавством порядку юридична особа, яка на підставі виданої Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення ліцензії на мовлення створює або комплектує та/чи пакетує телерадіопрограми і/або передачі та розповсюджує їх за допомогою технічних засобів мовлення.
· Яка особа вважається засобом масової інформації?
Відповідно до статті 1 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» аудіовізуальний (електронний) засіб масової інформації - організація, яка надає для масового приймання споживачами аудіовізуальну інформацію, передану у вигляді електричних сигналів і прийняту за допомогою побутових електронних пристроїв.
Згідно статті 1 Закону України «Про друковані засоби масової інформації» під друкованими засобами масової інформації (пресою) в Україні розуміються періодичні і такі, що продовжуються, видання, які виходять під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про інформаційні агентства» Інформаційними агентствами згідно з цим Законом є зареєстровані як юридичні особи суб'єкти інформаційної діяльності, що діють з метою надання інформаційних послуг, а саме: збирання, обробка, творення, зберігання, підготовка інформації до поширення, випуск та розповсюдження інформаційної продукції (стаття 5 вищезгаданого Закону).
· Яка особа вважається позаштатним працівником? Чи виникають трудові відносини з особою, яка здійснює свою діяльність як позаштатний працівник?
Відповідно до частини третьої статті 64 Господарського кодексу України підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.
Штатний розпис визначає норму чисельності працівників, тобто містить перелік посад і професій працівників певного професійно-кваліфікаційного складу, які потрібні для виконання виробничих або управлінських функцій, щоб забезпечити нормальне функціонування підприємства та виконання ним завдань, передбачених статутом. Визначений штатним розписом перелік посад та професій працівників називають ще штатом підприємства, а працівника, прийнятого на роботу за посадою (професією) згідно зі штатним розписом, — включеним до штату, або штатним працівником.
Якщо потрібно, підприємство може, оскільки це не заборонено законодавством, прийняти на роботу працівника за посадою (професією), не передбаченою штатним розписом, уклавши з ним трудовий договір. У цьому випадку такого працівника називають позаштатним працівником. Розмір його заробітної плати встановлюється за домовленістю сторін і не визначається штатним розписом.
Позаштатні працівники – особи, які працюють на підприємстві, в установі, організації на основі трудового договору, але не є штатними працівниками, тобто без зарахування їх до штатного розпису. До другої категорії позаштатних працівників належать особи, які не укладають трудового договору, а виконують певну роботу на громадських засадах (безплатно) у вільний від роботи чи навчання час або у свій робочий час за основним місцем роботи.
Щодо надання роз’яснень стосовно інших питань, зазначених у Вашому зверненні, інформуємо, що їх врегулювання закріплюється у локальних правових актах (статутах, положеннях) юридичних осіб (телерадіоорганізацій).
Крім того, виходячи зі змісту листа-відповіді Першого віце-прем’єр-міністра України – Міністра економіки України Юлії Свириденко на звернення Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова, варто зазначити, що Загальними положеннями Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, що містяться у Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» (розділ 1 «Професії керівників, професіоналів, фахівців та технічних службовців»), затвердженому наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004 № 336, передбачено, що конкретний перелік посадових обов’язків визначається посадовими інструкціями працівників всіх категорій, що розробляються і затверджуються роботодавцями на основі типової кваліфікаційної характеристики з урахуванням конкретних завдань та обов’язків, функцій, прав, відповідальності працівників цих груп та особливостей штатного розпису підприємства, установи, організації. Якщо виникає необхідність, завдання та обов’язки, включені до типової кваліфікаційної характеристики тієї або іншої професії (посади), можуть бути розподілені між окремими виконавцями або коло завдань та обов’язків окремих працівників може бути розширене з дорученням їм робіт, передбачених для різних груп професій (посад), рівних за складністю, виконання яких не потребує іншої спеціальності, кваліфікації. Таким чином, конкретний перелік завдань та обов’язків за певною посадою визначається посадовою інструкцією працівника, що розробляється роботодавцем на основі типових характеристик з урахуванням напряму та специфіки діяльності відповідного підприємства.
Принагідно інформуємо, що згідно частини третьої статті 21 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», роз’яснення щодо застосування положень законів України, які надають комітети Верховної Ради України, не мають статусу офіційного тлумачення.
Слухали: 3. Слухали інформацію голови підкомітету з питань права громадян на інформацію Т.Циби про проект Закону «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення захисту журналістської діяльності» (реєстр. № 6443 від 17.12.2021р., внесений народними депутатами України Т.Цибою, Н.Шуфричем, Є.Брагаром, С.Швецем та іншими).
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., БРАГАР Є.В., ЦИБА Т.В., ШВАЧКО А.О., ДЯЧУК К.Ю.
Розглянувши проект Закону «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення захисту журналістської діяльності» (реєстр. № 6443 від 17.12.2021р., внесений народними депутатами України Т.Цибою, Н.Шуфричем, Є.Брагаром, С.Швецем та іншими), Комітет вирішив:
1. Враховуючи, що журналістська спільнота занепокоєна цією законодавчою ініціативою, перенести розгляд законопроекту на наступне засідання Комітету та повідомити всіх, що автори законопроекту утримаються від розгляду до проведення дискусій та прийняття остаточного рішення.
2. На наступне засідання запросити Голову Національної спілки журналістів України С.Томіленка, Голову комісії з журналістської етики А.Куликова, Президента Громадської спілки «Українська асоціація медіабізнесу» О.Погорелова, представників Інституту масової інформації та членів Громадської ради при Комітеті з питань свободи слова для обговорення та прийняття рішення.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 4. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про стан розслідування справи щодо нападу на кореспондента телеканалу «НАШ» Тимура Страхова, який відбувся 17 січня 2022 року під печерським районним судом міста Києва.
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., БРАГАР Є.В., ЦИБА Т.В., ШВАЧКО А.О., ШИДЛОВСЬКА А.О., КОВАЛЬЧУК С.С.
Вирішили:
Заслухавши заступника начальника Головного слідчого управління Національної поліції України А.Шидловську та заступника начальника слідчого управління Головного управління Національної поліції України у місті Києві С.Ковальчука щодо стану розслідування справи про напад на кореспондента телеканалу «НАШ» Тимура Страхова, який відбувся 17 січня 2022 року під печерським районним судом міста Києва, Комітет вирішив:
1. Звернутися до Міністра внутрішніх справ України Д.Монастирського з проханням взяти під особистий контроль хід розслідування даної справи. А також відзначити оперативність реагування працівників правоохоронних органів.
2. Надіслати звернення до Голови Національної поліції України І.Клименка з проханням взяти під особистий контроль хід розслідування даної справи. А також відзначити оперативність реагування працівників правоохоронних органів.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 5. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про стан розслідування справи стосовно обстрілу редакції інтернет-видання «Гордон», який стався 19 січня 2022 року.
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф., БРАГАР Є.В., ЦИБА Т.В., ШВАЧКО А.О., ШИДЛОВСЬКА А.О., КОВАЛЬЧУК С.С.
Вирішили:
Заслухавши заступника начальника Головного слідчого управління Національної поліції України А.Шидловську та заступника начальника слідчого управління Головного управління Національної поліції України у місті Києві С.Ковальчука щодо стану розслідування справи стосовно обстрілу редакції інтернет-видання «Гордон», який стався 19 січня 2022 року, Комітет вирішив:
1. Звернутися листом до Міністра внутрішніх справ України Д.Монастирського в якому зазначити, що члени Комітету висловлюють свою стурбованість щодо даної події, яка набула широкого суспільного резонансу. Також вивчивши обставини, які стали мотивом для вчинення даного правопорушення, взяти під особистий контроль хід розслідування згаданої справи.
2. Надіслати звернення до Голови Національної поліції України І.Клименка в якому зазначити, що члени Комітету висловлюють свою стурбованість щодо даної події, яка набула широкого суспільного резонансу. Також вивчивши обставини, які стали мотивом для вчинення даного правопорушення, взяти під особистий контроль хід розслідування згаданої справи.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 6. Слухали інформацію секретаря Комітету Ю.Швеця про затвердження плану роботи Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на період сьомої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф.
Вирішили:
Після обговорення члени Комітету затвердили план роботи Комітету з питань свободи слова на сьому сесію Верховної Ради України дев’ятого скликання.
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 7. Слухали інформацію Голови Комітету Н.Шуфрича про затвердження розкладу засідань Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на сьому сесію Верховної Ради України дев’ятого скликання.
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф.
Вирішили:
Розглянувши розклад Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на сьому сесію Верховної Ради України дев’ятого скликання, народні депутати України - члени Комітету затвердили його.
Дата проведення засідання |
||
місяць |
дата |
|
лютий |
01 |
16 |
березень |
02 |
16 |
квітень |
06 |
20 |
травень |
18 |
|
червень |
01 |
15 |
липень |
06 |
20 |
Рішення прийнято одноголосно.
Слухали: 8. Слухали інформацію Комітету Н.Шуфрича про розклад засідань Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на лютий 2022 року.
Виступили: ШУФРИЧ Н.І., ШВЕЦЬ С.Ф.
Вирішили:
Розглянувши розклад Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова на лютий 2022 року, народні депутати України - члени Комітету затвердили його.
Дата проведення засідання |
||
місяць |
дата |
|
лютий |
01 |
16 |
Рішення прийнято одноголосно.
Н.Шуфрич наголосив, що наступне засідання Комітету з питань свободи слова відбудеться 1 лютого 2022 року. Головуючий додав, що про час проведення засідання повідомить пізніше.
Голова Комітету Нестор ШУФРИЧ
Секретар Комітету Сергій ШВЕЦЬ