Анонси подій

Перейти до розділу
11 січня 09:40
Чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики відбудеться 17.01.2018 р. докладніше
20 грудня 17:17
На останньому засіданні цього року найбільше уваги приділено питанням розвитку дитячого телебачення, створення україномовних версій іноземних телеканалів, удосконалення висвітлення діяльності органів влади докладніше
13 грудня 10:46
Другий рік реформування друкованих засобів масової інформації докладніше
08 грудня 09:30
Прийнято Закон "Про внесення змін до деяких законів України щодо тимчасових дозволів на мовлення в зоні проведення антитерористичної операції та прикордонних районах України". докладніше
06 грудня 17:02
Комітет залишив на контролі стан розслідувань кримінальних проваджень щодо перешкоджання законній професійній діяльності журналістів докладніше
17 листопада 13:22
Засідання робочої групи з напрацювання змін до Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» докладніше
15 листопада 17:51
Розгляд чергового інциденту щодо перешкоджання професійній діяльності журналістів підтвердив актуальність проведення парламентських слухань докладніше
08 листопада 18:15
Питання суспільного життя, про які йшлося на засіданні Комітету, привертають увагу до необхідності неухильного дотримання при їх вирішенні основоположних засад справедливості та гуманізму докладніше
04 жовтня 18:30
Комітет: забезпечення чіткості та виваженості законодавчих механізмів має бути однієї з гарантій свободи слова в Україні докладніше
Надрукувати Збільшити зону перегляду

Відповіді на запитання

04 жовтня 2017, 10:25

Представнику Президента України у Верховній Раді України ЛУЦЕНКО І.С.

Представнику Президента України

у Верховній Раді України

ЛУЦЕНКО І.С.

 

Шановна Ірино Степанівно!

Засвідчуємо Вам свою повагу та повідомляємо, що Ваше звернення    (вих. № 31-05/203 від 25 вересня 2017 року) щодо аналізу стану виконання та ефективності вже ухвалених законів розглянуто. Ви просите поінформувати Вас про стан реалізації пункту 2 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» № 319-VIII від 9 квітня 2015 року.

У зв’язку з цим, відповідно до предмета відання Комітету та окремих положень статей 11, 14, 16, 21, 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» повідомляємо Вам наступне.

І. Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» від 9 квітня 2015 року № 319 внесені зміни до Закону України «Про доступ до публічної інформації» з метою визначення базових норм та засад розвитку відкритих даних в Україні (стаття 10-1 Закону). На законодавчому рівні встановлено, що:

– публічна інформація у формі відкритих даних – це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання;

– розпорядники інформації зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах;

– будь-яка особа має право вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов’язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень Закону № 319-VIII Кабінету Міністрів України було доручено у тримісячний термін здійснити певні кроки щодо створення підзаконної нормативно-правової бази Закону та єдиного державного веб-порталу відкритих даних. Це завдання було виконане із порушенням вказаних строків.

22 вересня 2016 року Кабінет Міністрів України видав Розпорядження «Деякі питання приєднання до Міжнародної хартії відкритих даних»       № 686-р, яким Державному агентству з питань електронного урядування було доручено забезпечити:

– подання в установленому порядку заяви про приєднання до Міжнародної хартії відкритих даних;

– координацію діяльності з реалізації принципів Міжнародної хартії відкритих даних;

– розроблення та внесення в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України проекту плану дій з реалізації принципів Міжнародної хартії відкритих даних.

21 жовтня 2015 року прийнята Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» № 835.

На підставі Закону України «Про доступ до публічної інформації» (у частині оприлюднення інформації у формі відкритих даних) та зазначеної Постанови в Україні створений і діє Єдиний державний веб-портал відкритих даних (http://data.gov.ua/). Постановою визначені вимоги до формату і структури наборів даних, затверджено перелік пріоритетних наборів даних, які підлягають оприлюдненню, чітко визначено перелік форматів для оприлюднення відкритих даних в залежності від їх виду, тощо.

Усіх розпорядників інформації зобов’язано надавати:

– довідник підприємств, установ (закладів) та організацій розпорядника інформації та підпорядкованих йому організацій, у тому числі їх телефонів та адрес;

– інформацію про організаційну структуру розпорядника інформації;

– звіт про використання бюджетних коштів (для розпорядників інформації, що використовують бюджетні кошти), зокрема за окремими бюджетними програмами;

– нормативи, що затверджуються розпорядником інформації;

– переліки національних стандартів, які в разі добровільного застосування є доказом відповідності продукції вимогам технічних регламентів;

– звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію;

– річні плани закупівель;

– інформацію про систему обліку, види інформації, яка зберігається розпорядником;

– реєстр (перелік) наборів відкритих даних;

– переліки адміністративних послуг, інформаційні картки адміністративних послуг та бланки заяв, необхідних для звернення щодо надання адміністративної послуги;

– адміністративні дані, що збираються (обробляються) розпорядником інформації;

– правові акти, що підлягають оприлюдненню відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації»;

– фінансова звітність суб’єктів господарювання державного сектору економіки, що належать до сфери управління розпорядника інформації.

Серед іншого, визначено сфери відповідальності міністерств і відомств за забезпечення доступу до окремих видів інформації у формі відкритих даних.

З метою забезпечення ефективного функціонування Єдиного державного веб-порталу відкритих даних та підвищення відкритості і прозорості діяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування 30 листопада 2016 року Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання оприлюднення публічної інформації у формі відкритих даних»    № 867 затверджено Порядок ведення Єдиного державного веб-порталу відкритих даних, що визначає механізм ведення Єдиного державного веб-порталу відкритих даних з метою забезпечення доступу до публічної інформації у формі відкритих даних та взаємодії з користувачами щодо відкритих даних. Тією ж Постановою Державне агентство з питань електронного урядування зобов’язано щороку до 31 березня подавати Кабінету Міністрів України аналітичні матеріали стосовно функціонування Єдиного державного веб-порталу відкритих даних.

На планомірну реалізацію державних заходів щодо реалізації пункту 2 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» було спрямовано також Наказ Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України «Про затвердження Плану заходів (дорожньої карти) розвитку відкритих даних на 2016 рік» від 4 лютого 2016 року № 19. До зазначеної Дорожньої карти було включено 41 завдання за такими напрямками:

1. Підвищення доступності та якості відкритих даних;

2. Розвиток спроможності органів влади щодо публікації відкритих даних;

3. Посилення ролі відкритих даних в реалізації державної політики;

4. Нормативно-правове забезпечення;

5. Розвиток попиту та спроможності цільових аудиторій щодо використання відкритих даних.

Зазначені вище заходи щодо створення підзаконної нормативно-правової бази Закону та Єдиного державного веб-порталу відкритих даних дозволили забезпечити реалізацію завдань, які випливають з положень Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» на початковому етапі їх імплементації.

ІІ. Слід мати на увазі, що у сфері оприлюднення інформації у формі відкритих даних, якої стосується Ваше звернення, діють також:

– Закон України «Про відкритість використання публічних коштів»        № 183-VIII від 11 лютого 2015 року;

Розпорядження Кабінету Міністрів України «Деякі питання створення і функціонування єдиного веб-порталу використання публічних коштів» від 14 вересня 2015 р. № 911-р;

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку адміністрування єдиного веб-порталу використання публічних коштів» від 14 вересня 2015 року № 694;

Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку оприлюднення на єдиному веб-порталі використання публічних коштів інформації про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку» від 14 вересня 2015 року № 676.

Зокрема, Закон України «Про відкритість використання публічних коштів» визначає умови та порядок забезпечення доступу та інформаційної відкритості щодо використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів, суб’єктами господарювання державної і комунальної власності, фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування. Законом передбачено оприлюднення щокварталу у вільному безоплатному доступі інформації про заплановане та фактичне використання публічних коштів на спеціально створеному єдиному веб-порталі. З цією метою Урядом здійснено наступні кроки:

– визначено установу, яку уповноважено адмініструвати єдиний веб-портал використання публічних коштів (ДП «Головний проектно-виробничий і сервісний центр комп’ютерних технологій», що належить до сфери управління Міністерства фінансів);

затверджено Порядок оприлюднення на єдиному веб-порталі інформації про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку;

– затверджено Порядок адміністрування єдиного веб-порталу використання публічних коштів.

– утворено та працює Єдиний веб-портал використання публічних коштів Є-Data»), що є в Україні одним з чинників забезпечення відкритості інформації (у формі відкритих даних) про витрати бюджетних коштів» та про державні закупівлі.

Окрім того, згідно із законами України «Про публічні закупівлі» та «Про доступ до публічної інформації» інформація про публічні закупівлі         (у тому числі у формі відкритих даних) оприлюднюється на веб-порталі prozzoro.gov.ua, який є веб-ресурсом визначеного Законом «Про публічні закупівлі» Уповноваженого органу – центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері публічних закупівель. Уповноважений орган у межах своїх повноважень здійснює регулювання та реалізує державну політику у цій сфері. На орган покладено також здійснення нормативно-правового забезпечення державного регулювання у сфері закупівель.

Перелічені заходи надають широкому загалу користувачів можливість ознайомлюватися з процесами контролю, утворення, розподілу та використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів, органами Пенсійного фонду, підприємствами, а також фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

ІІІ. Насамкінець повідомляємо, що з метою вивчення актуальних питань оприлюднення публічної інформації (в тому числі у формі відкритих даних) та аналізу практики застосування норм про доступ до інформації у формі відкритих даних в діяльності державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб за сприяння Комітету та з участю народних депутатів України, представників секретаріату проведено низку заходів науково-практичного характеру. Серед них:

– Міжнародна конференція на тему: «Доступ до публічної інформації в органах державної влади України через відкриті дані» (23 березня 2016 року, у співпраці з Інформаційним управлінням Апарату Верховної Ради України за сприяння Представництва Світового банку в Україні та Програми USAID «РАДА»);

круглий стіл на тему: «Два роки Закону України «Про відкритість використання публічних коштів»: що далі?» (16 лютого 2017 року, у співпраці з Міністерством фінансів України);

– Науково-практична конференція «День права знати: забезпечення доступу до публічної інформації» (29 вересня 2017 року, у співпраці з Уповноваженим Верховної Ради України з прав людини).

IV. Принагідно звертаємо Вашу увагу на призначений для забезпечення надання доступу до публічної інформації Верховної Ради України у формі відкритих даних «Портал відкритих даних», що відповідно до Положення про веб-ресурси Верховної Ради України діє на Офіційному веб-порталі Верховної Ради України та передбачає доступ до інформації з можливістю її наступного безкоштовного використання. Портал було розроблено згідно з Меморандумом про співпрацю між Апаратом Верховної Ради, Громадянською мережею ОПОРА і Державним агентством з питань електронного врядування за підтримки Програми розвитку ООН.

Спільно з Агентством з питань електронного врядування та ПРООН були розроблені також Методичні рекомендації щодо оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних. Метою рекомендацій є ознайомлення відповідальних осіб розпорядників інформації з ключовими питаннями, що постають у процесі оприлюднення наборів даних у формі відкритих даних. Зокрема, ці Методичні рекомендації, що систематично оновлюються, стають у пригоді розробникам застосунків на базі відкритих даних, громадським організаціям, засобам масової інформації та громадянам, які мають намір працювати з відкритими даними.

 

 

 

З повагою

 

Голова Комітету                                                    Вікторія СЮМАР

 

 

Селецький П.І.,

т. 255-95-25.