СТЕНОГРАМА

засідання Комітету Верховної Ради України

з питань свободи слова та інформаційної політики 

 

                                                                                2 жовтня 2018 року

 

СЮМАР В.П. Колеги,  я пропоную почати наше засідання.

Зараз ми це розглянемо при колегах, а потім я попрошу всіх решту, все, що поза планом порядку денного, щоб ми проговорили між собою, оскільки у нас там є кілька питань, які нам треба вирішити тут комітетом, безпосередньо з депутатами.

Отже, на порядку денному сьогоднішнього засідання проект Закону 9068. Хто за такий порядок денний, прошу проголосувати. Дякую.

Всім показувала законопроект, ви його бачили. (Шум у залі)

ЧЕРВАКОВА О.В. Шановні колеги, може, ми висловимо позицію стосовно законів про мови? Бо він буде цього тижня.

СЮМАР В.П. Давайте зараз обговоримо, ми в закритому форматі обговоримо.

ЧЕРВАКОВА О.В. Ну просто щоб у нас було рішення.

СЮМАР В.П. Да, я вас поінформую. Ми проговоримо. Я не проти, давайте. Можемо і так випрацювати це рішення. Я думаю, що воно у нас готове. Тому давайте ще включно з позицією по законам про мови приймемо це рішення. Це питання теж зараз розглянемо. Я думаю, що немає тих, хто заперечує.

Так, отже, давайте по першому законопроекту. Колеги, рамковий законопроект, мова ворожнечі. Виписували його з рішення європейських судів. Мені здається, що надзвичайно доречний і дочасний станом на зараз. До другого читання будемо вносити правки, і очевидно, що це треба буде робити, але те, що він сьогодні відповідає як духу нашої роботи, так і потребам часу, ну, у мене особисто заперечення не викликає. Якщо є якісь думки, давайте, прошу висловитись.

Юрій Олексійович. Тільки це в нас майже закрите засідання. Позиція фракції, я зрозуміла.

ПАВЛЕНКО Ю.О. Так. Тому я проти.

СЮМАР В.П. Я зрозуміла. (Шум у залі) 

ВИСОЦЬКИЙ С.В. (Без мікрофону) …про виключений абзац про трансляцію телепередач …….

СЮМАР В.П. А ми його перенесли там в інше просто.

________________. Там збільшення санкцій з 10 відсотків до 25 відсотків.

СЮМАР В.П. Прошу. ІТК, давайте.

СЬОМКІН С. Дуже дякую за надане слово. В цілому підтримуючи вашу позицію, більше того, ми однозначно підтримуємо позицію необхідності боротьби за інформаційний простір, але вважаємо, що є деякі юридичні недоречності. Саме термінологія не виписана, це дуже важливо, тому що сьогодні один склад комітету Верховної Ради, один склад Національної ради, завтра буде інший, і це буде суттєво впливати, можливо, дасть можливість суттєво впливати на свободу слова.

І правозастосовна техніка теж трошки…

СЮМАР В.П.  Давайте поправимо до другого читання. Я абсолютно вам даю всі гарантії, що ми серйозно над цим попрацюємо.

СЬОМКІН С. Ми готові працювати в робочій групі.

СЮМАР В.П.  Прекрасно. І ми готові вас дослухатися, тому що наша задача тут не закривати ЗМІ, і ви це бачите, а реально ставити певні рамки, які би не давали, умовно кажучи, розгулу того, що призводить до ескалації, конфліктності в країні. І ми під вибори будемо цю ескалацію спостерігати постійно. І якщо в одних вистачає мізків провокувати, і в других їх вистачає, то, ну, ми можемо дійти до маразму – ми вже ж мали і підпали, і напади, і все решта. Ми ж розуміємо, для чого це все робиться. Ну, хай на законодавчому рівні ця рамка буде виставлена.

________________. Ми свої  пропозиції висловили, письмово надамо.

СЮМАР В.П. Дякую.

________________. Якщо ви вважаєте до 1-го, то краще до 1-го. Якщо 2-е – не питання, як будуть вважати депутати.

СЮМАР В.П. Технічно ми навіть не можемо до 1-го, тому давайте вже до 2-о ми його точно врахуємо, але ми маємо ключове зрозуміти: нам постійно всі дорікають, що законодавчих механізмів якихось Нацрада не має. Ну, ми даємо вкотре черговий законодавчий механізм, який не є знову таким репресивним, але є серйозним контролюючим інструментом, з моєї точки зору.  В цих умовах не говорити про мову ворожнечі ми не можемо, тому що об'єктивно сьогодні розпал цього йде.

Хто підтримує пропозицію підтримати у першому читанні? Прошу голосувати. Хто за? Хто проти? Проти – 1. Хто утримався?

Дякую, колеги.

Тепер про Закон про мови, який внесла Ольга Валеріївна. Дивіться, буде дуже серйозна в залі, я так думаю… Да, тому що БПП підтримує законопроект Лесюка, який…

________________.  (не чути, без мікрофону) 90 відсотків…

СЮМАР В.П. Там і там 90 відсотків.

Я не зовсім розумію, чи буде БПП підтримувати Княжицького, але думаю, що буде підтримувати законопроект Княжицького в результаті. Думаю, що навіть у першому читанні буде прийнятий. Ми маємо, принаймні, наполягати на тому, щоб норми, які стосуються ЗМІ, були в нашому варіанті прийняті і працювали, а ті норми можливо з відтермінуванням якогось терміну. Як ви вважаєте? Прошу.

ВИСОЦЬКИЙ С.В. Я думаю, что по-настоящему у всех будет понимание, в том числе у Княжицкого, как у человека, который, мягко говоря, причастен к индустрии, что нужно это все будет балансировать. Я единственное против того, чтобы мы делали какое-то сейчас публичное заявление, потому что голоса от многих фракций по-настоящему "висят на волоске", и чтобы наше заявление от нашего комитета, пускай даже сбалансированное, не использовалось потом кем-то, чтобы сказать: ну, вот же комитет же против.

СЮМАР В.П. Сергію, у нас буде формула дуже проста: ми зараз приймаємо рішення, що ми вважаємо, що норми по ЗМІ мають бути виписані у відповідності до діючого закону, оскільки він ще навіть не вступив в силу. І ми відправляємо це на комітет Княжицького, і комітет Княжицького, по ідеї,  мав би врахувати завтра цю норму. Він просить, звичайно, прийти, підтримати, бо він каже, що у нього там активісти, з якими ми з вами  теж не раз працювали і ми знаємо, як це, що вони наполягають якраз на 90 відсотків, але ми ж розуміємо, що вже станом на зараз індустрія ледь-ледь перебудувалася під 75, і слава Богу, що цей крок зроблено. І вибачаються за це в ефірах, як ми з вами бачили.

ВИСОЦЬКИЙ С.В. Друзья смотрите, Виктория, пусть публичные подачи какие-то будут не от нас, давайте не будем просто подыгрывать этим всем замечательным активистам, которых мы все знаем. Даже если мы сделаем публичную подачу о том, что нужно это согласовывать, это будет трактоваться как измена.

Смотрите, те люди, по-настоящему мы же знаем, что там и там есть люди проплаченные на срыв закона, и в ультрапатриотической среде, давайте так скажем, и в непатриотической среде. Они просто столкнутся лбами вокруг этой нормы, а мы, как бы, а наши заявления будут использованы как повод. Давайте во втором чтении. Понимаете? То есть, можно просто с Николаем договориться и с Парубием, чтобы те пункты, которые касаются СМИ, проходили через наш комитет.

СЮМАР В.П.  А я вважаю, що це ще більший ризик. Сергію, я тобі скажу, я вважаю, що це ще більший ризик для Закону про мови, тому що одна справа  - активісти, а інша справа, якщо включаться зараз телеканали. Це взагалі інша історія. Нам Каплін здасться тут "подарком судьбы" на тому фоні для долі закону в першому читанні.

(Шум у залі)

СЮМАР В.П. Ольга.

ЧЕРВАКОВА О.В. Шановні колеги! Я пропоную просто сформулювати позицію комітету таким чином, що оскільки норми по 75 відсотках вступають в дію лише 13 жовтня, і до них готувалася індустрія, і це насправді є ознакою стабільності законодавчого регулювання, коли правила, які будуть вступати в дію, вони передбачувані для індустрії, тому пропозиція моя така. Ми можемо сформулювати це таким чином, щоб з мовного закону були просто вилучені всі зміни до Закону "Про телебачення і радіомовлення" і "Про Нацраду". І все. І, як би, тут питання дуже просте, що технічно можливо насправді, як казав Іван Плющ: "Цей парламент може все". Я думаю, що при першому читанні ми можемо наполягати на вилученні цих норм, оскільки ці закони не врахували те, що по телебаченню і радіомовленню діють зовсім інші норми, до речі, про які Президент України говорив, що у нас все гаразд з мовною ситуацією.

ВИСОЦЬКИЙ С.В. Ну тогда мы будем выглядеть реально как лоббисты индустрии, а не как политики, которые идут в правильном направлении. Зачем нам это делать, зачем нам говорить? Мы потом можем прислушаться к индустрии, к кому-то, кто будет извне нас просить так и быть найти компромисс. Зачем на себя инициативу брать?

_________________. Этот закон сорвут телеканалы.

ВИСОЦЬКИЙ С.В. Ну так они и так его будут срывать.

СЮМАР В.П.  Ні, не всі. Якщо буде прийнята позиція по 75-й…

СЕВРЮКОВ В.В. Сергей, мы отстаиваем как раз свой закон, который мы приняли. Сергей, мы отстаиваем не каналов позицию, а отстаиваем закон, который принимался комитетом.

 

СЮМАР В.П.  Що ви на російську мову всі перейшли?

СЕВРЮКОВ В.В. Ну я вже Сергію відповідаю, як він звик.

(Шум у залі)

ВИСОЦЬКИЙ С.В. Давайте помнить, что мы политики, а не только эксперты.

  СЕВРЮКОВ В.В. Колеги, все ж таки я хочу зрозуміти, ми зараз говоримо про один законопроект Княжицького, чи ми говоримо про всі законопроекти, які будуть розглядатись?

СЮМАР В.П. Вони там всі однакові.

ЧЕРВАКОВА О.В. Ні, не всі. Там ще є законопроект  Мураєва…

СЕВРЮКОВ В.В.  Якщо технічно можливо…

СЮМАР В.П. Колеги, або не приймаємо рішення. Ми можемо його не приймати. Не питання. Ми його можемо не прийняти.

ЧЕРВАКОВА О.В. Давайте голосувати.

СЮМАР В.П. Олено, прошу.

КОНДРАТЮК О.К.  Дайте Владу договорити.

СЕВРЮКОВ В.В. Я хочу тільки одне зрозуміти, якщо можна. Дозвольте? Якщо ми завтра в першому читанні голосуємо за деякі з цих законів, так, зал їх приймає там до другого читання, технічно ми можемо до другого читання прибрати ті статті, от як Оля передбачає, і щоб залишились працювати ті статті, які вже прийняті і імплементуються зараз. Правильно?

ЧЕРВАКОВА О.В. А я пропоную, щоб у першому читанні, щоб не було турбулентності навколо цього закону ще з боку…

СЕВРЮКОВ В.В. Ну принаймні тоді треба озвучити. І я думаю, що це  тоді мав би озвучити голова комітету, звичайно.

КОНДРАТЮК О.К. Відверто кажучи, мене взагалі дивує, як завтра буде Княжицький розглядати, ще раз відносити якісь зміни до першого читання. Це не зовсім зрозуміло. Чесно кажучи, не розумію зовсім. Як прибирати?

ЧЕРВАКОВА О.В. Під стенограму. Під стенограму просто під час обговорення.

КОНДРАТЮК О.К. Ні, почекай. Є проголосований, який винесений всім на розгляд, і всі бачили таблиці, і так далі. Вірніше, текст закону, який є,  виноситься в четвер. Завтра якщо його поправляють, ми не розуміємо, що його поправляють. Може ми все ж таки когось делегуємо туди на комітет, щоб ми розуміли принаймні, що поправляється?

СЮМАР В.П. Це важливо дуже, відправити когось, бо у нас теж буде важливий комітет…

СЕВРЮКОВ В.В. В порядку денному у них нема завтра.

СЮМАР В.П.  (Без мікрофону)

ЧЕРВАКОВА О.В. Друзі, а тут питання.

ШВЕРК Г.А. Все ж таки давайте ми, якщо хтось піде, то головний мессидж. Ми кажемо, що змінити до 75-и або прибрати з закону будь-які статті, які стосуються Закону про телебачення і радіомовлення. От друга позиція, так?

ЧЕРВАКОВА О.В. Просто прибрати з закону всі статті, які стосуються  змін до Закону про телебачення і радіомовлення та змін до Закону про Нацраду, все.

(Загальна дискусія)

СЮМАР В.П. Але їхні норми, вони відтерміновуються,  наприклад,  на три роки? Чи ми взагалі їх?

ЧЕРВАКОВА О.В. Ні, ми їх прибираємо просто з закону, просто з закону прибираємо під перше читання. І ще це має прозвучати, насправді, там будуть техніко-юридичні правки після першого читання, якщо ми скажемо, що ми відмовляємося, да, там під стенограму це буде сказано, що закон приймається з вилученням оцих норм, просто потім під час техніко-юридичних правок ці норми будуть вилучені.

 

КОНДРАТЮК О.К. Якщо ми їх залишимо, то тоді піде в друге читання. В другому читанні будуть вносити все, що є. Що пройде в другому читанні – це буде взагалі ще гірше.

СЮМАР В.П. Я не уявляю, як вони його взагалі проведуть, друге читання.

КОНДРАТЮК О.К. Ні, це взагалі просто ризики того, що воно взагалі розвалиться і він не прийметься. У мене, наприклад,  є застереження і  я би хотіла, щоб він був прийнятий, якийсь з цих законів, там з поправками і цим всім.

ВИСОЦЬКИЙ С.В. А почему в принципе мы от нашего комитете будем требовать полностью убрать норму про 90%?

СЮМАР В.П. Тому що це наш предмет відання.

ВИСОЦЬКИЙ С.В. Да не. Я не о формальностях. Подождите вы. Я не о формальностях. Почему, да, сейчас вступят в действие? Почему через 3 года это не может быть 90%? Почему? Если так философски к этому отнестись.

Почему не может 90% вещания быть на государственном языке через 3 года, через 2 года? Адаптировались к этому, потом адаптируются еще к этому.

 (Загальна дискусія)

 ЧЕРВАКОВА О.В. Просто питання… Я вважаю, що насправді такий закон має бути профільним і лише про це. А не про все разом: і про садочки, і про школи, і про ЗНО. Цей законопроект не обговорювався з індустрією. Їх взагалі є купа, який з них пройде, не зрозуміло.

Одна з ознак законодавчого регулювання – це стабільність. Індустрія має розуміти, чого їй чекати. Ще навіть до сих пір не вступили в дію ті норми, які ми прописали в законі. Тому хай вони вступлять, а потім, якщо буде в цьому потреба, якщо буде готовність індустрії, ми розглянемо це і приймемо там з відтермінуванням на 3 роки. Але індустрія має розуміти, що от є отакі зрозумілі умови!

СЮМАР В.П. Ярослав хоче.

ДЕРКАЧ Я. Просто технічне уточнення. Всі ці 4 закони стосовно регулювання мови на телебаченні, вони є подібними, і там норми є, як в самому тілі Закону про мови, там стаття 20 є в самому Законі про мови… І є зміни в Прикінцевих…

Тому, наприклад, якщо така логіка, як зараз обговорюється, то треба говорити, що треба або вилучити з тіла самого проекту, викинути частину чи дві, які стосуються мови, або написати там, що питання функціонування мови регулюються Законом про телебачення і радіомовлення.

СЮМАР В.П. Абсолютно.

ДЕРКАЧ Я. А з Прикінцевих положень викинути зміни до Закону про телебачення.

Таким чином, якщо буде така логіка, то зберігаються ті положення, які вже є.

СЮМАР В.П. Я пропоную направити це листом.

__________________. А що з мовою реклами?

СЮМАР В.П. Так там в нас вже й так, 100 відсотків, як є. Там нічого не змінюється.

Ярославе, ми почули.

Нам рішення треба приймати. Взагалі, ми рішення приймаємо з цього приводу чи ми лишаємо це на самотьок?

ПАВЛЕНКО Ю.О. Звернення.

ОНУФРИК Б.С. Ні. Я думаю, що не звернення. Я думаю, що під час презентації законопроекту має виступити від імені комітету голова комітету і конкретно висловити пропозиції комітету щодо цих пунктів, які стосуються радіо і телебачення.

СЮМАР В.П. Гаразд. Все. Я зрозуміла.

__________________. Значить, така практика була. Всі пам'ятаємо, що коли приймався Закон про державну підтримку кінематографії, … питання запровадження функціонування одного інституту про кіно. Статтю вилучили при першому читанні, закон пройшов і все працює, все нормально.

(Загальна дискусія)

СЮМАР В.П. Тоді випишіть мені рішення, ми його зачитаємо. Ярослав нам допоможе.

Тоді давайте, хто за таке рішення? Ми його випишемо. Давайте приймати і все. І це буде правильно.

Сергій проти. Я розумію твою політичну позицію. І, напевно, політично я б її так само робила, але ми мусимо завжди знаходити баланс.

Колеги, я тоді попрошу всіх решту залишити нас, бо ми зараз ще обговоримо політичні питання.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Стенограми засідань Комітету 2018 рік”

21 грудня 2018 15:15
07 грудня 2018 16:08
28 листопада 2018 12:18
14 листопада 2018 09:49
25 жовтня 2018 09:44
19 жовтня 2018 10:53
04 жовтня 2018 10:30
25 вересня 2018 09:39
12 вересня 2018 09:20
13 липня 2018 11:05