З В І Т

 

про роботу Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації у п’ятому скликанні парламенту

(липень 2006 – жовтень 2007 р.)

 

Організаційні питання.

 

         Парламентський Комітет з питань свободи слова та інформації створено Постановами Верховної Ради  України № 8-V від 11 липня 2006 року “Про перелік, кількісний склад та предмети відання комітетів Верховної Ради України п’ятого скликання” та № 11-V від 18 липня 2006 року “Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України п’ятого скликання та обрання голови, першого заступника, заступників голови, секретаря та членів Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації”. До складу Комітету ввійшло дванадцять народних депутатів. Вони репрезентували  фракції: "Нашої України", Комуністичної партії України, БЮТу, “Партії Регіонів", Соціалістичної партії України.

          На своєму першому засіданні, яке відбулося 19 липня 2006 року, депутати затвердили структуру комітету з чотирьох підкомітетів: підкомітет з питань свободи слова та вільного доступу громадян до інформації, підкомітет з питань друкованих ЗМІ, підкомітет з питань електронних ЗМІ та інформаційно-комунікаційних технологій і систем та підкомітет з питань реклами.

         На початку вересня 2006 року члена Комітету А.Селіварова було переобрано до Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу ядерної політики та ядерної безпеки, увільнивши його від обов'язків члена Комітету з питань свободи слова та інформації.

         У лютому 2007 року народний депутат України А. Герман перейшла до Комітету у закордонних справах. Натомість у квітні 2007 року до складу Комітету ввійшов  народний депутат України Д. Волошенков.

         Оскільки фракції БЮТу та “Нашої України” достроково склали свої повноваження на завершення скликання до складу Комітету входить 7 народних депутатів.

         Впродовж 2006-2007 років діяльність Комітету була спрямована на законодавче врегулювання проблем у сфері інформаційних відносин, розвиток свободи слова в Україні.

 

Законотворча робота.

 

         За період першого – четвертого скликань профільний Комітет  напрацював, а Верховна Рада України ухвалила низку Законів, створивши основу системи інформаційного законодавства України, що мало важливе значення для діяльності ЗМІ в нових умовах незалежної України, розвитку свободи слова. Проте на початку нинішнього століття чинні закони певною мірою почали вступати в суперечність з практикою роботи засобів масової інформації, не сповна відповідати вимогам часу.

         Відтак домінантою у діяльності Комітету (п’яте скликання) було    кардинальне і системне вдосконалення діючої нормативної бази, яка  забезпечувала свободу слова, розвиток інформаційної сфери та рекламної галузі, захищала інтереси споживачів інформації та відповідала стандартам європейського законодавства.

         Члени Комітету спільно з працівниками секретаріату спрямували зусилля на підготовку нових законів в інформаційній сфері: проект Закону "Про внесення змін до Закону України “Про рекламу", проект Закону “Про внесення змін до Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" (щодо повноважень у сфері вживання мов в інформаційній діяльності телерадіоорганізацій), проект Закону “Про внесення змін до Закону України "Про телебачення та радіомовлення" (щодо використання мов в інформаційній діяльності телерадіоорганізацій), проект Закону “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості відносин власності стосовно засобів масової інформації”, проект Закону “Про внесення змін до Закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" (щодо мови поширення інформації), проект Закону “Про мораторій на відчуження від редакцій державних та комунальних засобів масової інформації приміщень та майна”, проект Закону “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення неупередженого ставлення засобів масової інформації до свободи політичних дебатів”, проект Закону про внесення змін і доповнень до Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" (щодо порядку припинення повноважень членів Національної ради).  При цьому зберігався стратегічний курс на формування цілісної системи правового врегулювання діяльності засобів масової інформації, довершеності і розширення правового поля  за умови дотримання чинних базових принципів.

         Аби визначені основні завдання правового врегулювання в контексті розвитку демократії та громадянського суспільства були втілені в життя і відповідали базовому принципу свободи слова та інформації, формуванні повноцінного національного інформаційного простору, забезпеченні  належного місця України в світовому інформаційному просторі, з ініціативи членів Комітету були створені робочі групи по напрацюванню законодавчої  бази. Тоді Комітет поновив роботу Громадської ради зі свободи слова, яка відразу стала активним чинником у законотворчій роботі.

         За 2006-2007 роки Комітет провів комітетські слухання “Реформування державної та комунальної преси” та 23 засідання, на яких розглянуто 114  питань, в тому числі 83 - по контролю за виконанням законів  і постанов. На розгляд Верховної Ради подано 76 питань з висновками Комітету, опрацьовано 1756 листів і звернень громадян.       

Ухвалені Верховною Радою України в першому та другому читанні законопроекти мають актуальне політичне, гуманітарне, соціально-економічне та культурне значення, серед них:

-проект Закону “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості відносин власності стосовно засобів масової інформації”;

-проект Закону “Про мораторій на відчуження від редакцій державних та комунальних засобів масової інформації приміщень та майна”;

-проект Закону “Про внесення змін до Закону України "Про рекламу" (щодо маркетингових комунікацій);

-проект Закону “Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" (щодо порядку припинення повноважень членів Національної ради);

-проект Закону “Про внесення змін до Закону України "Про рекламу" (щодо реклами тютюнових виробів та алкогольних напоїв)”;.

Ініціаторами та розробниками переважної більшості прийнятих законів та підготовлених, але через різні причини ще не прийнятих у цілому, були народні депутати України О.Бондаренко, М. Багрєв, А.Шевченко, С.Курпіль, А.Герман, Л.Мордовець, О.Герасим‘юк. Щоденну кваліфіковану допомогу надали їм у цьому працівники  секретаріату Комітету.

На жаль, переважну більшість законопроектів, поданих Комітетом, Верховна Рада України не встигла розглянути.

Упродовж п’ятого скликання Верховна Рада України ухвалила 23  Постанови, ініціаторами й розробниками яких були члени Комітету. До найважливіших можна віднести:

-Постанова “Про порядок висвітлення роботи Верховної Ради України п'ятого скликання”;

-Постанова “Про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питання перешкоджання професійній діяльності журналістів телеканалу СТБ з боку народних депутатів України від Партії регіонів, яке відбулося 12 липня 2006 року біля будинку Верховної Ради України”;

-Постанова “Про звільнення з посади Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України І.Чижа”;

-Постанова “Про призначення Е.Прутніка Головою Державного комітету телебачення і радіомовлення України”;

-Постанова “Про відзначення 100-річчя з часу виходу журналу "Україна" - першого громадсько-політичного літературно-художнього часопису України”;

-Постанова “Про персональний склад Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питання перешкоджання професійній діяльності журналістів телеканалу СТБ з боку народного депутата України Калашнікова О.І., яке відбулося 12 липня 2006 року біля будинку Верховної Ради України”.

Водночас слід зауважити, що дострокові вибори внесли радикальні  корективи у роботу Верховної Ради України, тому Комітет не все із запланованого зміг реалізувати.

 

Виконання контрольних функцій за дотриманням і реалізацією Конституції України та законів України.

         

         Поряд із законотворчою роботою Комітет активно й цілеспрямовано працював над поліпшенням якості сучасних інформаційних відносин, розвитку інформаційної сфери і свободи засобів масової інформації.         

         Важливі проблеми науково-правового та практичного дослідження перебували в центрі уваги Комітету упродовж усього скликання.

         З ініціативи народних депутатів 29 листопада 2006 року Комітет організував та провів комітетські слухання на тему: “Реформування державних та комунальних засобів масової інформації”.

Учасники слухань у Комітеті з питань свободи слова та інформації відзначили, що внесена до порядку денного проблема потребує невідкладного й дієвого втручання Верховної Ради України, Президента України, Кабінету  Міністрів України та органів місцевого самоврядування. Учасники слухань звернули увагу на те, що на сьогодні залишається неврегульованим або недостатньо врегульованим питання діяльності державної та комунальної преси. Відсутні чіткі і прозорі механізми призначення головних редакторів, захисту журналістів від цензури та тиску з боку засновників, які, користуючись можливістю впливати на фінансування своїх засобів масової інформації, втручаються в їх редакційну політику та використовують їх для власного піару, подачі заангажованої інформації. Вищеназвані фактори, разом із відсутністю механізмів роздержавлення, дозволяють блокувати спроби ЗМІ добровільно пройти процес роздержавлення; зумовлюють численні зловживання, зокрема, нецільове використання бюджетних коштів. Учасники слухань звернулися до Уряду та Парламенту з рекомендаціями, що визначали шляхи реформування державної та комунальної преси.

         Упродовж п’ятого скликання Комітет постійно відстежував діяльність Національної телекомпанії України, Національної радіокомпанії України, Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення та Київської державної міської адміністрації щодо відповідності їхньої діяльності (в частині інформаційної політики) вимогам Конституції та чинних законів України. Керівники державних теле- і радіокомпаній, та адміністрації неодноразово запрошувались на засідання Комітету та інформували про роботу ввірених їм установ та компаній.

           На засіданні 15 листопада 2006 р. де були присутні заступники голови державної адміністрації столиці, голови комісій міської ради, представники громадських організацій, журналісти Комітет розглянув питання про ситуацію з комунальними засобами масової інформації в м. Києві. Члени Комітету вислухали різні точки зору стосовно взаємодії влади і преси.    Здійснюючи контроль за діяльністю Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Комітет розробляв та вносив на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо розв'язання кадрових, організаційних та законодавчих проблем цього органу державної влади.

         З метою узгодження основних напрямків розвитку інформаційної сфери Комітет провів спільне засідання з членами Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.

        На спільному засіданні народні депутати України - члени Комітету та члени Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення обговорили питання щодо фінансування інформаційної сфери, запропоновані в проекті Бюджету на 2007 рік.

Досягнуто домовленості про подальшу співпрацю Комітету з Національною радою щодо впровадження цифрового телебачення в Україні.

         Комітет займав принципову позицію щодо захисту прав редакцій та журналістів у конфліктах ЗМІ з владою та засновниками.

         Законотворча ініціатива, постійне виконання контрольних функцій  підкріплювалися послідовною участю в роботі "круглих столів", міжнародних конференцій, симпозіумів, семінарів, громадських обговорень нагальних проблем. Кожен законодавчий акт, що готувався в Комітеті, проходив серйозну експертизу журналістського активу, Громадської ради та широкого загалу. Так, зокрема, зміни до Закону України "Про рекламу", що стосувалися таких специфічних товарів як тютюн і алкоголь, були винесені на громадські слухання "Обмеження реклами алкоголю і тютюну" 13 грудня 2006 року. 

         Зустрічі з представниками провідних друкованих та електронних ЗМІ започаткували практику обміну думками щодо вдосконалення та дотримання чинного законодавства. Зокрема, на початку скликання у Комітеті з питань свободи слова та інформації відбулася зустріч  депутатів, членів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Координаційної ради об’єднань операторів кабельного телебачення та журналістів, на яку прибули представники кабельних провайдерів з Одеси, Запоріжжя, Донецька, Луганська, Львова, Криму та інших регіонів України. Члени Комітету та працівники секретаріату ініціювали і провели спільно з Радою Європи, Європейським Союзом, ОБСЄ, фондом "Відродження" заходи щодо законодавчої діяльності ЗМІ та їх реформування, зокрема, круглий стіл з експертного обговорення проекту Закону України “Про інформацію”, експертного обговорення проектів законів “Про телебачення та радіомовлення” та “Про Національну Раду України з питань телебачення та радіомовлення”.

         Окремі члени Комітету взяли активну участь у проведенні Другого міжнародного медіа форуму, що відбувся у Києві 10.10.2006 року.

         Комітет постійно співпрацював  з іншими парламентськими комітетами. Своєчасно розглядав та надсилав до головних комітетів рішення стосовно законопроектів, дотичних до проблем нашого Комітету,  а також проектів, що мали важливе економічне й соціальне значення. За звітний період було підготовлено та прийнято рішення з 84 таких законопроектів.

         Комітет у законотворчій діяльності активно взаємодіяв з парламентськими фракціями та групами стосовно узгодження позицій з ухвалення того  чи іншого проекту закону. Звичайно,  тут ще існує чимало резервів підвищення ефективності законодавчої роботи, насамперед щодо спільного розроблення та обговорення законопроектів, важливих суспільних проблем, поданих за ініціативою фракцій і груп.

 

Висновки та пропозиції.

 

         Продовжуючи системне вдосконалення законодавчої бази в інформаційній сфері, профільний Комітет нового скликання має завершити розроблення нових редакцій законів.

         Надзвичайно важливою та відповідальною ділянкою роботи Комітету, безумовно, буде впровадження суспільного телерадіомовлення в Україні. Для цього потрібно повернутися до підготовки нової редакції закону "Про систему Суспільного телебачення і радіомовлення”, "Про інформацію",  "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні", “ Про соціальний захист журналістів” “Про реформування державних та комунальнальних засобів масової інформації” та ухвалення їх в парламенті.

         Настав час законодавчо врегулювати вельми складну проблему збереження інформаційної безпеки держави, розвитку національного інформаційного простору.

         Це лише основоположні вектори роботи на найближчу перспективу. Перед новоствореним Комітетом, безперечно, постане ще ряд невідкладних законодавчих питань, які необхідно буде виконати. І лише після того можна буде перейти до формування єдиного законодавчого акту – Інформаційного кодексу України.

         У зв'язку з цим необхідно:

         - чіткіше налагодити взаємодію і співпрацю з Кабінетом Міністрів України, профільними комітетами Верховної Ради України;

         - посилити контрольні функції Комітету (що випливає з конституційних змін) по дотриманню чинного законодавства в інформаційній сфері держави;

         - продовжити роботу щодо ширшого залучення журналістів, громадськості до законотворчої роботи, зміцнення свободи слова в Україні;

підвищити якість поданих до Верховної Ради України законопроектів всіма суб'єктами законодавчої ініціативи.

 

         Усі ці завдання має виконати профільний Комітет VІ скликання Верховної Ради України.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Звіти про роботу Комітету”

25 липня 2019 14:14
09 серпня 2018 14:44
17 січня 2018 17:24
01 серпня 2017 10:15
31 січня 2017 19:00
22 серпня 2016 18:00
29 лютого 2016 18:30
31 серпня 2015 21:00
20 січня 2015 09:23
06 січня 2015 15:17