Комітет розраховує закінчити реформування друкованих ЗМІ в цьому році, а відбір кандидатів на заміщення вакантної посади члена Національної ради за квотою парламенту – на старті наступної сесії

Комітет
04 липня 2018, 17:27

 


4 липня 2018 року відбулося чергове засідання Комітету, на якому прийнято низку рішень за наслідками розгляду законопроектів у сфері друкованих та аудіовізуальних засобів масової інформації. На засіданні було також обговорено й прийнято Заяву Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики щодо неприпустимість втягнення Організації з безпеки та співробітництва у Європі (ОБСЄ) у гібридну війну, яку Російська Федерація веде проти України (йдеться про реакцію парламентаріїв на проведення цією міжнародною організацією конференції «Посилення свободи і плюралізму засобів масової інформації в Україні під час конфлікту в країні та навколо неї», спрямованої на відтворення пропагандистських кліше РФ як країни-агресора). Серед іншого, народні депутати України-члени Комітету закликали організаторів конференції більш фахово розібратися в ситуації щодо гібридних інформаційних впливів, аби не перетворювати ОБСЄ в інструмент російських маніпуляцій. Серед іншого, розглянуто звернення ТОВ «Реклама Сервіс-Україна» щодо застосування актів законодавства у сфері зовнішньої реклами; за результатами розгляду затверджено відповідне роз’яснення Комітету.

Першим з числа внесених до порядку денного засідання  Комітет розглянув зареєстрований 6 червня 2018 року проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» щодо удосконалення механізму реформування друкованих засобів масової інформації (реєстраційний № 8441). Проект стосується подальшого законодавчого забезпечення такої пріоритетної сфери, як реформування друкованих ЗМІ. Адже після ухвалення Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» № 917-VIII від 24 грудня проминуло два з половиною роки. Протягом цього часу вдалося повністю реформувати 210 видань з 731. 24 травня 2018 року в Комітеті відбулися слухання «Реформування державних та комунальних друкованих засобів масової інформації, досвід, перешкоди, рішення», на яких йшлося насамперед про проблеми першого етапу реформи. На їх розв’язання якраз і спрямований зазначений законопроект № 8441. Він має на меті також сприяти закінченню процесу реформування упродовж визначеного законом строку – до кінця поточного року.

У цьому внесеному народними депутатами України Вікторією Сюмар, Дмитром Стеценком, Сергієм Висоцьким, Богданом Онуфриком, Ольгою Черваковою, Григорієм Шверком, Федором Бендюженком, Владиславом Севрюковим, Юрієм Павленком проекті пропонується насамперед чіткіше окреслити можливість утворення редакції ЗМІ шляхом виділу. З огляду на потребу надати можливість розпочати реформування тим редакційним колективам, які не встигли це зробити у 2016 році, пропонується скоригувати положення щодо строку прийняття рішення про реформування. Крім того, передбачаються додаткові механізми захисту прав трудових колективів, зокрема – пріоритетне право на використання імені друкованого засобу масової інформації, оренди майна, тощо.

За результатами попереднього розгляду Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України включити зазначений законопроект до порядку денного пленарного засідання сесії Верховної Ради України восьмого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти його за основу.

Було розглянуто також внесений народним депутатом України Андрієм Денисенком альтернативний щодо зазначеного проект Закону про внесення змін до закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації» (реєстраційний  № 8441-1 від 20 червня 2018 року). Вирішено рекомендувати Верховній Раді України зазначений законопроект за наслідками розгляду в першому читанні відхилити.

Рішення про відхилення Комітет прийняв і щодо внесеного народним депутатом України Сергієм Міщенком проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо недопущення тиску на незалежні телеканали через відключення аналогового телебачення (реєстраційний № 8466 від 11 червня 2018 року). Ним пропонується низка змін до законів України «Про телебачення та радіомовлення» та «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» – щодо надання переваги каналам, які мають найвищий телевізійний рейтинг, застосування даних вимірювання цього рейтингу глобальною компанією, яка надає відповідні послуги в Україні та за її межами, перехід від аналогового до цифрового мовлення за умови забезпечення безперервності телерадіомовлення, тощо. На думку парламентаріїв, ці новели є значною мірою популістськими і такими, що не сприятимуть досягненню заявленої мети проекту – захисту права громадян на безперешкодне одержання повної, об’єктивної, всебічної інформації та недопущенню тиску на незалежні мас-медіа.

Було розглянуто також внесений народними депутатами України Олександром Опанасенком, Григорієм Шверком, Владиславом Севрюковим, Сергієм Висоцьким, Федором Бендюженком проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо покращення умов ведення бізнесу і забезпечення гарантій діяльності з відкритою інформацією (реєстраційний № 8439 від 6 червня 2018 року). З метою посилення гарантій діяльності з відкритими даними в Україні законопроектом пропонується внести зміни до законів України «Про доступ до публічної інформації» та «Про захист персональних даних». Тим самим передбачається:

– заборонити розпорядникам інформації встановлювати будь-які обмеження для доступу до оприлюдненої інформації у формі відкритих даних і завантаження такої інформації;

– визначити, що дія законодавчих гарантій стосовно діяльності з публічною інформацією у формі відкритих даних однаковою мірою поширюється як на фізичних, так і на юридичних осіб, а право на отримання, поширення та використання публічної інформації у формі відкритих може бути реалізоване як особисто, так і за допомогою автоматизованих засобів;

– презюмувати правомірність діяльності з оприлюдненою публічною інформацією у формі відкритих даних та відсутність обов’язку користувачів такої інформації додатково перевіряти її достовірність і правомірність дій розпорядників інформації щодо її оприлюднення;

– встановити, що публічна інформація, яка містить персональні дані фізичної особи, з моменту її надання на запит та/або оприлюднення у формі відкритих даних втрачає статус інформації з обмеженим доступом і що жодна особа не може бути притягнута до відповідальності за дії щодо отримання, використання і поширення публічної інформації у формі відкритих даних, вчинені відповідно до закону.

За результатами розгляду Комітет вирішив рекомендувати парламенту включити законопроект № 8439 до порядку денного пленарного засідання сесії Верховній Раді України восьмого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу.

Відповідно до вимог частини 20 статті 85 Конституції України, статті 210 Регламенту Верховної Ради України, частини 2 статті 5 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» Комітет на засіданні 4 липня ц.р. ухвалив також рішення про оголошення відбору кандидатур на заміщення вакантної посади члена Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення за квотою Верховної Ради України.