20 червня 2018, 18:30 ( Комітет )

Комітет: при розгляді будь-яких питань ми зобов’язані неухильно дотримуватися Конституції і законів України в інтересах Українського народу

Комітет доволі часто звертається до розгляду питань, в основі яких – різноманітні суспільні конфлікти. Не стало винятком і засідання 20 червня 2018 року , на якому було розглянуто, зокрема, «Звернення до народних депутатів – членів Комітету з приводу тиску та відмови Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення у переоформлені ліцензії на мовлення», яке надійшло від телеканалу «112 Україна». Позицію телеканалу на засіданні представляли генеральний директор Єгор Бенкендорф, його перший заступник Василь Сметана та генеральний продюсер Артем Марчевський, позицію Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення – її Голова Юрій Артеменко. В обговоренні важливого питання – в контексті забезпечення безумовного дотримання конституційних засад свободи слова, норм законів України, належного розв’язання питань інформаційної безпеки – взяли участь всі присутні на засіданні парламентарії - члени Комітету. Як зауважила Вікторія Сюмар, Комітет зацікавлений у належному розв’язанні цього та інших конфліктів, однак все це має відбуватися виключно в рамках вимог чинних законів, без будь-яких політичних спекуляцій.

За підсумками обговорення Комітет рекомендував як державному регулятору – Національній Раді, так і телеканалу «112 Україна» керуватися виключно вимогами Конституції України та законів України.

Не таким дискусійним, однак не менш напруженим було й обговорення питання «Про звернення керівника Прес-служби Апарату Верховної Ради України Ірини Кармелюк щодо позбавлення акредитації у Верховній Раді України журналістів Юлії Махмуді та Валерії Єгорової». У розгляді разом із парламентаріями - членами Комітету взяв участь народний депутат України Олег Купрієнко, котрий є заступником голови Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України. Гість представив свою власну оцінку скандальної події та висловив своє бачення підстав для позбавлення акредитації осіб, чию поведінку в будинку парламенту вважає неприйнятною. В обговоренні прозвучала пропозиція про доцільність подальшого удосконалення Положення про акредитацію журналістів і технічних працівників засобів масової інформації при Верховній Раді України.

Насамкінець Комітет ухвалив рішення рекомендувати Прес-службі Апарату Верховної Ради України позбавити акредитації у Верховній Раді України журналістів Юлію Махмуді та Валерію Єгорову.

На засіданні Комітету було розглянуто також питання «Про приведення у відповідність до вимог Закону України «Про комітети Верховної Ради України» абзацу дев’ятого пункту 4 Розпорядження Голови Верховної Ради України «Про забезпечення виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» в Апараті Верховної Ради України» № 393 від 11 травня 2011 року».

Доповідачем з цього питання виступив народний депутат України Григорій Шверк, який представив юридичні аргументи на користь внесення змін до Розпорядження з метою його удосконалення.

За результатами обговорення Комітет вирішив звернутися до Голови Верховної Ради України Андрія Парубія з офіційною пропозицією про удосконалення Розпорядження Голови Верховної Ради України «Про забезпечення виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації» в Апараті Верховної Ради України»№ 393 від 11 травня 2011 року шляхом вилучення з його тексту абзацу дев’ятого пункту 4.

За офіційними даними, населення України нині серйозно потерпає через зловживання алкоголем та курінням. Тому народний депутат України Юрій Тимошенко з метою протидії шкідливому впливові сучасної реклами спиртних напоїв і тютюнових виробів вніс на розгляд Верховної Ради України проект Закону про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо посилення законодавчих вимог до реклами алкогольних напоїв та тютюнових виробів), спрямований на зменшення популяризаторського впливу такої реклами. Проектом (реєстраційний № 8215 від 30 березня 2018 року) пропонується заборонити в рекламі формулювання про вплив алкоголю і тютюну як фактор, сприятливий для досягнення життєвого успіху громадян.

Втім, за результатами розгляду проекту члени Комітету дійшли висновку, що запропоновані зміни не сприятимуть досягненню мети проекту, зате можуть погіршити ринкові позиції вітчизняних товаровиробників. У зв’язку з цим Комітет рекомендував Верховній Раді України включити законопроект до порядку денного сесії Верховної Ради та за наслідками розгляду в першому читанні повернути його суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Внесений народними депутатами України Олександром Третьяковим, Максимом Бурбаком, Глібом Загорієм, Михайлом Гаврилюком, Юрієм Шухевичем, Євгеном Рибчинським проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування терміну «особа з інвалідністю» та похідних від нього (реєстраційний № 8358 від 16 травня 2018 року) розроблено з метою приведення чинного законодавства у відповідність до офіційного перекладу Конвенції про права осіб з інвалідністю і Факультативного протоколу до неї. Відповідні зміни пропонується внести до 77 законодавчих актів України (у тому числі до Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Повітряного кодексу України, тощо).

За результатами розгляду цього проекту в частині, що стосується предмета відання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики, вирішено рекомендувати Комітету у справах ветеранів, учасників бойових дій, учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю  проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування терміну «особа з інвалідністю» та похідних від нього прийняти у першому читанні за основу та в цілому.

Внесеним народним депутатом України Олександром Вілкулом проектом Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту суспільної моралі та традиційних сімейних цінностей (реєстраційний № 8442 від 7 червня 2018 року) передбачається внесення змін до Кодексу законів про працю України, Кодексу України про адміністративні правопорушення,  Кримінального кодексу України, Сімейного кодексу України, законів України «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про телебачення і радіомовлення», «Про фізичну культуру і спорт», «Про видавничу справу», «Про відпустки», «Про захист суспільної моралі», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про дошкільну освіту», «Про загальну середню освіту», «Про вищу освіту», «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про державну допомогу сім'ям з дітьми», «Про державну допомогу суб’єктам господарювання». Серед цих змін – термінологічні новели, положення, спрямовані на криміналізацію пропаганди одностатевих стосунків, а також посилення державної соціальної допомоги сім’ям з дітьми та гарантій збереження і підтримки освітніх закладів, тощо.

За наслідками розгляду в частині, що стосується предмета відання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики, Комітет вирішив направити до профільного Комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин висновок з пропозицією рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту суспільної моралі та традиційних сімейних цінностей відхилити.