З В І Т про виконану роботу Комітетом Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики за першу сесію восьмого скликання (грудень 2014 р. – січень 2015 р.)

Комітет
20 січня 2015, 09:23

 

Звіт

про виконану роботу Комітетом Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики за першу сесію восьмого скликання (грудень 2014 р. – січень 2015 р.)

 

І. Дата створення комітету, склад та його структура.

 

         Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики створено Постановою Верховної Ради  України «Про перелік, кількісний склад і предмети відання комітетів Верховної Ради України восьмого скликання» від 4 грудня 2014 року № 22-УІІІ.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про обрання голів, перших заступників, заступників голів, секретарів, членів комітетів Верховної Ради України восьмого скликання та обрання голови Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради України з питань приватизації» від 04.12.2014 р. № 23-УІІІ головою Комітету  обрано  Сюмар В.П., а також обрані: першим заступником голови Комітету – Червакова О.В., заступниками голови Комітету – Висоцький С.В. та Опанасенко О.В., секретарем Комітету – Кондратюк О.К.

До складу Комітету ввійшло десять народних депутатів, що репрезентували майже всі парламентські фракції:

Членами Комітету є: Абдуллін О.Р., Онуфрик Б.С., Павленко Ю.О., Сочка О.О., Стеценко Д.О.

На засіданні Комітету 10 грудня 2014 року (протокол № 2) була затверджена структура Комітету у складі трьох підкомітетів:

підкомітет з питань телебачення та радіомовлення, друкованих засобів масової інформації, інформаційних агентств та Інтернету;

підкомітет з питань державної інформаційної політики та інформаційної безпеки;

підкомітет з питань реклами.

        

        

ІІ. Цілі, завдання та основні напрями законотворчої роботи. Основні здобутки по законодавчому врегулюванню питань, які знаходилися у віданні комітету.

 

         За період І – УІІ скликань профільний комітет (він мав незначні варіації в назві) напрацював, а Верховна Рада України ухвалила низку Законів, створивши основу системи інформаційного законодавства України, що мало важливе значення для діяльності засобів масової інформації незалежної України, розвитку свободи слова. Проте на початку нинішнього століття чинні закони певною мірою почали вступати в суперечність з практикою роботи засобів масової інформації, не сповна відповідати вимогам часу.

         Відтак характерною і визначальною ознакою діяльності нинішнього складу Комітету став напрямок на принципове, кардинальне і системне вдосконалення  діючої нормативної бази, яка відповідала б потребам життя, нормам і стандартам європейського законодавства. Члени Комітету спільно з працівниками секретаріату спрямували зусилля на підготовку внесення змін до чинного законодавства, в першу чергу до Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України». При цьому зберігався стратегічний курс на формування єдиної цілісної системи правового врегулювання діяльності засобів масової інформації, довершеності і розширення правового поля  за умови дотримання чинних базових принципів.

         Саме такий підхід дав позитивні результати, забезпечив розвиток вітчизняних засобів масової інформації. Аби визначені основні завдання правового врегулювання в контексті розвитку демократії та громадянського суспільства були втілені в життя і відповідали базовому принципу свободи слова та інформації, формуванні повноцінного  національного інформаційного простору, забезпеченні  належного місця України в світовому інформпросторі, з ініціативи членів Комітету були створена робоча група щодо внесення змін до Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України». Продовжила роботу Громадська рада із свободи слова, яка відразу стала активним чинником у законотворчій роботі.

         Протягом першої сесії восьмого скликання Комітет провів 7 засідань на яких розглянуто 37 питань, в тому числі 13 - по контролю за виконанням законів  і постанов. На розгляд Верховної Ради подано 8 питань з висновками Комітету. Опрацьовано 427 листів і звернень громадян та розглянуто 6 листів щодо доступу до публічної інформації.

         Наслідком цього стало введення в дію  однієї Постанови Верховної Ради України «Про увіковічення пам’яті Героїв України, які віддали своє життя за свободу і незалежність України», № 97-УІІІ від 13.01.2015 р.

         Завдяки плідним зусиллям робочої групи, яка складалася з членів Комітету, народних депутатів України, членів громадської ради Комітету, представників державних органів та громадських організацій, напрацьовано законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо Суспільного телебачення і радіомовлення України.

Метою проекту Закону України є забезпечення діяльності Національної суспільної телерадіокомпанії України шляхом уточнення окремих положень Закону в частині визначення механізму створення НСТУ, його організаційно-правової форми, джерел фінансування, умов оплати праці працівників, захисту майнових прав НСТУ та інтересів трудового колективу, удосконалення діяльності органів управління, порядку формування і засад діяльності наглядової та редакційної рад.

Проектом Закону України пропонується внести зміни до законів України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України», «Про приватизацію державного майна», «Про телебачення і радіомовлення», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» шляхом уточнення їх положень в частині визначення механізму створення НСТУ, його організаційно-правової форми, джерел фінансування, умов оплати праці працівників, захисту майнових прав НСТУ та інтересів трудового колективу, удосконалення діяльності органів управління, порядку формування і засад діяльності наглядової та редакційної рад.

3 законопроекти відхилено та знято з розгляду.

Водночас слід визнати, що не все із запланованого вдалося Комітету втілити в життя. Не завершено створення цілісного законодавства щодо роздержавлення друкованих засобів масової інформації.

У найближчій перспективі необхідно розробляти і ухвалювати в парламенті нову редакцію Закону України «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України» шляхом внесення змін.

 

ІІІ. Виконання контрольних функцій за дотриманням і реалізацією Конституції України та законів України.

 

         Нерозривно із законотворчою роботою Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики активно й цілеспрямовано вів роботу щодо поліпшення якості сучасних інформаційних відносин, розвитку інформаційної сфери і свободи засобів масової інформації.

         Важливі проблеми науково-правового та практичного дослідження перебували в центрі уваги Комітету упродовж першої сесії восьмого скликання.

         Комітет постійно співпрацював з Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, здійснюючи контроль за її діяльністю.

         Комітет постійно відстежував діяльність Національної телекомпанії України та Національної радіокомпанії України щодо відповідності  їхньої діяльності вимогам Конституції та чинних законів України. Керівники державних теле - і радіокомпаній запрошувались на засідання Комітету.

         Всі випадки перешкоджання законній професійній діяльності журналістів розглядалися на засіданнях Комітету (7 засідань Комітету на яких розглянуто 3 питання) за участі представників органів виконавчої влади, громадських організацій та журналістів. 

         Члени Комітету та працівники секретаріату ініціювали і провели координаційну зустріч з Спільною програмою Європейського Союзу та Ради Європи «Зміцнення інформаційного суспільства в Україні» з питання імплементації Закону України «Про доступ до публічної інформації»: поточні виклики та законодавчі ініціативи. Започатковано постійне громадське обговорення Концепції проекту Закону про вдосконалення окремих положень законодавчих актів у сфері доступу до публічної інформації.

         Комітет постійно працював з Національною спілкою журналістів України, Незалежною медіа профспілкою України, Українською асоціацією видавців періодичної преси різними фондами, громадськими осередками, редакціями газет, теле– та радіокомпаній, численними журналістами.

Послідовно й плідно співпрацював Комітет з іншими парламентськими комітетами. Своєчасно розглядав та надсилав до головних комітетів рішення стосовно законопроектів, дотичних до проблем нашого Комітету,  а також проектів, що мали важливе економічне й соціальне значення. За звітний період було підготовлено та прийнято рішення з 4 таких законопроектів. Це про внесення змін до Закону України "Про комітети Верховної Ради України" (щодо доступу засобів масової інформації до засідань комітетів Верховної Ради України), про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення гарантій законної професійної діяльності журналістів.

         Члени Комітету у законотворчій діяльності активно взаємодіяли з парламентськими фракціями стосовно узгодження позицій з підготовки до ухвалення того  чи іншого проекту закону. Звичайно ж, тут ще існує чимало резервів підвищення ефективності законодавчої роботи, насамперед щодо спільного розроблення та обговорення законопроектів.

        

ІУ. Висновки та пропозиції

 

         Продовжуючи системне вдосконалення законодавчої бази в інформаційній сфері, профільний Комітет нового скликання має завершити розгляд законопроекту про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні, про внесення змін до деяких законів України щодо Суспільного телебачення і радіомовлення України.

         Необхідно:

         - чіткіше налагодити взаємодію і співпрацю з Кабінетом Міністрів України, профільними комітетами Верховної Ради України;

         - посилити контрольні функції Комітету по дотриманню чинного законодавства в інформаційній сфері держави;

         - продовжити роботу щодо ширшого залучення журналістів, громадськості до законотворчої роботи, зміцнення свободи слова в Україні;

         - добитися підвищення якості поданих до Верховної Ради України законопроектів всіма суб'єктами законодавчої ініціативи.

         Усі ці завдання має виконати профільний Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики під час роботи наступних сесій VІІІ скликання Верховної Ради України.

 

Додаток

 

Зведена таблиця

результатів законопроектної роботи

Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики протягом першої сесії  УІІІ скликання Верховної Ради України

(грудень 2014 р. – січень 2015 р.)

 

I. Закони прийняті Верховною Радою України:

 

№ п/п

Назва прийнятого Закону України

Відповідальний працівник секретаріату

1

 

 

 

ІІ. Прийняті окремі постанови Верховною Радою України:

 

№ п/п

Назва прийнятої постанови

Відповідальний працівник секретаріату

1

Про увіковічення пам’яті Героїв України, які віддали своє життя за свободу і незалежність України (реєстраційний № 1013 від 27.11.2014 р.), № 97-УІІІ від 13.01.2015 р.

Гриценко Ф.В.

 

ІІІ. Законопроекти відхилені, не прийняті  Верховною Радою України:

 

№ п/п

№ зп

Дата реєстрації

Назва законопроекту

Відповідальний працівник секретаріату

1

1357-1

23.12.2014

Про внесення змін до Закону України «Про Суспільне телебачення та радіомовлення» (щодо створення регіонального суспільного телерадіомовлення)

Глиняна Я.А.

 

ІУ. Законопроекти, які були відкликанні, зняті з розгляду, не включені до порядку денного сесій Верховною Радою України:

 

№ п/п

№ зп

Дата реєстрації

Назва законопроекту

Відповідальний працівник секретаріату

1

1089

28.11.2014

Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо особливостей трансляції (ретрансляції) реклами, яка міститься у програмах та передачах іноземних телерадіоорганізацій)

Андріуца М.В.

2

1824

23.01.2015

про внесення змін до деяких законів України щодо посилення застосування санкцій до ліцензіатів за порушення законодавства про телебачення і радіомовлення

Блищик Л.І.

 

У. Не прийняті окремі проекти постанов Верховною Радою України:

 

№ п/п

Назва проекту постанови

Відповідальний працівник секретаріату

1

 

 

 

УІ. Відхилені, відкликані, зняті з розгляду, не включені до порядку денного  окремі проекти постанов Верховною Радою України:

 

№ п/п

Назва постанови

Відповідальний працівник секретаріату

1

 

 

 

УІІ. Законопроекти і окремі постанови, до яких направлено висновки головним комітетам Верховної Ради України протягом роботи Верховної Ради України:

 

№ п/п

Назва законопроекту, проекту постанови

Відповідальний працівник секретаріату

1

Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про комітети Верховної Ради України" (щодо доступу засобів масової інформації до засідань комітетів Верховної Ради України), реєстраційний № 1228 від 03.12.2014 р.

Гриценко Ф.В.

2

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення гарантій законної професійної діяльності журналістів, реєстраційний № 0924 від 27.11.2014р.      

Гриценко Ф.В.

3

Проект Закону про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України, реєстраційний № 1577 від 22.12.2014 р.

Гриценко Ф.В.

4

Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов'язковості онлайн-трансляції відкритих засідань комітетів Верховної Ради України, реєстраційний № 1405 від 11.12.2015 р.

Гриценко Ф.В.