Протокол № 14 від 18.03.2015

Комітет
18 березня 2015, 10:25

Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики

 

 

 

                                                                                                14

 

                                                                                        18       березня            15

 

 

 

      Головує:  голова комітету СЮМАР В.П.

 

       Присутні народні депутати України: ЧЕРВАКОВА О.В., СОЧКА О.О., СТЕЦЕНКО Д.О., ОНУФРИК Б.С., ПАВЛЕНКО Ю.О., ВИСОЦЬКИЙ С.В.,  ОПАНАСЕНКО О.В.

 

       Відсутні народні депутати України:  КОНДРАТЮК О.К., АБДУЛЛІН О.Р.

 

       На засідання запрошені: Шимків Дмитро Анатолійович – заступник Голови Адміністрації Президента України; Чайковський Роман Володимирович – перший заступник генерального директора Національної радіокомпанії України; Остапа Світлана Віталіївна – заступник директор, оглядач «Телекритики»; Клітна Наталія Іванівна – віце-президент Асоціації провласників та постачальників контенту; Розкладай Ігор – юрист Інституту Медіа Права; Котюжинська Тетяна Григорівна – президент Асоціації медіа-юристів; Дяченко Олександр – начальник юридичного відділу Української Асоціації Видавців Періодичної Преси.

 

Присутні: завідувач секретаріату комітету М.Козлов, заступник завідувача секретаріату комітету Ф.Гриценко, головні консультанти секретаріату комітету П.Селецький, М.Андріуца, Я.Глиняна, С.Самойленко.

 

 

ПОРЯДОК  ДЕННИЙ

 

         1. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо захисту прав громадян на безпечний інформаційний простір (реєстр. № 1908 від 02.02.2015р., внесений народним депутатом України Б.Березою).

         2. Проект Постанови про ініціювання проведення перевірок щодо розповсюдження газетою «Вести» інформації сепаратистського та антиукраїнського характеру (реєстр. № 2206 від 23.02.2015р., внесений народним депутатом України С.Капліним).

         3. Проект Постанови про забезпечення всебічного застосування Закону України «Про доступ до публічної інформації» при інформуванні громадськості про здійснювану Національним банком України політику рефінансування (реєстр. № 2313 від 04.03.2015р., внесений  народними депутатами України В.Сюмар, О.Абдулліним, О.Черваковою та інш.).

         4. Про підготовлений до другого читання проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо особливостей трансляції (ретрансляції) реклами, яка міститься у програмах та передачах іноземних телерадіоорганізацій), (реєстр. № 1455 від 12.12.2014р. внесений народними депутатами України О.Кондратюк, О.Абдулліним та інш.).

5. Про затвердження Положення про Громадську раду з питань свободи слова та інформаційної політики.

         6. Проект Закону про лікарські засоби (реєстр. № 2162 від 17.02.2015р., внесений народним депутатом України А.Шипком).

         7. Проект Закону про лікарські засоби (реєстр. № 2162-1 від 02.03.2015р., внесений народним депутатом України О.Мусієм).

         8. Проект Закону про внесення зміни до статті 13 Закону України "Про авторське право і суміжні права" (щодо співавторства на інтерв'ю), (реєстр. № 2047 від 05.02.2015р., внесений народними депутатами України С.Лещенком, В.Ар‘євим та інш.).

         9. Проект Закону про державне регулювання азартних ігор в Україні (реєстр. № 1807 від 21.01.2015р., внесений народним депутатом України Б.Березою).

10. Проект Закону про організацію та проведення лотерей на території України (реєстр. № 1691 від 31.12.2014р., внесений народним депутатом України П.Кишкарем).

11. Різне.

 Про надання Держспоживінспекції роз'яснення Комітету стосовно контролю у сфері реклами.

Про лист Комітету з питань інформатизації та зв’язку  щодо визначення його головним з опрацювання проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у форматі відкритих даних (реєстр. № 2171).

 

В.Сюмар  перенесла на наступне засідання комітету такі законопроекти:

 

-проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо особливостей трансляції (ретрансляції) реклами, яка міститься у програмах та передачах іноземних телерадіоорганізацій), (реєстр. № 1455 від 12.12.2014р. внесений народними депутатами України О.Кондратюк, О.Абдулліним та інш.);

-проект Закону про лікарські засоби (реєстр. № 2162 від 17.02.2015р., внесений народним депутатом України А.Шипком);

-проект Закону про лікарські засоби (реєстр. № 2162-1 від 02.03.2015р., внесений народним депутатом України О.Мусієм);

-проект Закону про державне регулювання азартних ігор в Україні (реєстр. № 1807 від 21.01.2015р., внесений народним депутатом України Б.Березою)

-проект Закону про організацію та проведення лотерей на території України (реєстр. № 1691 від 31.12.2014р., внесений народним депутатом України П.Кишкарем) 

 

 

В.Сюмар запропонувала першим питанням розглянути лист Комітету з питань інформатизації та зв’язку щодо визначення його головним з опрацювання проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у форматі відкритих даних (реєстр. № 2171).

 

Порядок денний зі змінами затверджено одноголосно.

 

 

Слухали:1. Слухали інформацію голови комітету В.Сюмар про лист Комітету з питань інформатизації та зв’язку  щодо визначення його головним з опрацювання проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у форматі відкритих даних (реєстр. № 2171).       

 

В.Сюмар наголосила, що до комітету надійшов висновок Комітету з питань інформатизації та зв’язку з проханням визначити його головним з опрацювання та супроводження проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у форматі відкритих даних (реєстр. № 2171). Голова комітету зазначила, що на засіданні комітету присутній заступник Голови Адміністрації Президенту України Дмитро Шимків та запросила його до слова.

 

Д.Шимків зазначив, що цей законодавчий акт внесений Президентом України як невідкладний.  Законопроектом передбачається створити єдиний державний веб-портал відкритих даних та встановити, що оприлюднена на ньому інформація є публічною. Підсумовуючи Д.Шимків додав, що беручи до уваги предмети відання комітету Верховної Ради України, зміст законодавчого визначення публічної інформації, експертні оцінки та попередню практику законотворчості у сфері доступу до публічної інформації головним при розгляді законопроекту має бути Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики.

 

Вирішили:

 

Розглянувши лист Комітету з питань інформатизації та зв’язку  щодо визначення його головним з опрацювання проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у форматі відкритих даних (реєстр. № 2171), комітет вирішив:   

 

надалі залишити Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики головним з опрацювання законопроекту про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у форматі відкритих даних (реєстр. № 2171). 

 

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Слухали:2. Слухали інформацію голови комітету В.Сюмар про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо захисту прав громадян на безпечний інформаційний простір (реєстр. № 1908 від 02.02.2015р., внесений народним депутатом України Б.Березою).

 

Представляючи законопроект В.Сюмар наголосила, що проектом передбачається внесення змін до законодавства про телебачення та радіомовлення, кінематографію та рекламу щодо заборони публічного використання будь-якої аудіовізуальної продукції, що шкодить національній безпеці України, в тому числі демонструє осіб, висловлення яких, щодо державності України, її території, збройних сил, органів державної влади несуть небезпеку інтересам держави в інформаційному просторі. Також законопроектом пропонується заборонити публічне використання таких творів.

 

Ю.Павленко зауважив, що цей проект містить низку обмежень свободи слова, а також не чітко визначені критерії, які можуть розглядатися, як наступ на свободи слова. На його думку, автори мають подивитися ширше на небезпеку інформаційного простору. Також він додав, що при розгляді законопроекту має бути присутній автор законопроекту, щоб члени комітету могли задати йому свої питання.

 

В.Сюмар повідомила, що сьогодні Верховна Рада України відхилила проект Постанови «Про скасування рішення Верховної Ради України від 05 лютого 2015 року прийняття в цілому як закон проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору» (реєстр. № 1317-П, внесений народними депутатами України Ю.Бойком та М.Папієвим).  Вона додала, що Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України» буде підписаний Головою Верховної Ради України з урахуванням її редакційної правки, за якою забороняються лише ті російські фільми, які виготовлені з початку 2014 року.

 

Виступили:  Ю.ПАВЛЕНКО, О.ЧЕРВАКОВА, ВИСОЦЬКИЙ С.В.

 

Вирішили:

 

Розглянувши проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо захисту прав громадян на безпечний інформаційний простір (реєстр. № 1908 від 02.02.2015р., внесений народним депутатом України Б.Березою), комітет вирішив:

 

         направити проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо захисту прав громадян на безпечний інформаційний простір на експертизу до Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя, а після отримання його висновку – повторно розглянути та запросити автора законопроекту.

 

         Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Слухали:3. Слухали інформацію голови комітету В.Сюмар про проект Постанови про ініціювання проведення перевірок щодо розповсюдження газетою «Вести» інформації сепаратистського та антиукраїнського характеру (реєстр. № 2206 від 23.02.2015р., внесений народним депутатом України С.Капліним).

 

Виступили:  Ю.ПАВЛЕНКО, Б.ОНУФРИК, О.ДЯЧЕНКО

 

В.Сюмар наголосила, що народний депутат України С.Каплін пропонує Верховній Раді України звернутися до Служби безпеки України, Генеральної прокуратури України, Міністерства внутрішніх справ з пропозицією провести перевірки розповсюдження газетою «Вести» інформації сепаратиського та антиукраїнського характеру та в разі виявлення фактів порушень, вжити заходів щодо заборони розповсюдження газети та притягнути до відповідальності винних осіб.

Вона зауважила, що діяльність друкованих ЗМІ в Україні не регламентується державними органами. Голова комітету додала: якщо у депутата Капліна є претензії, він може подати позов до суду або до Служби безпеки і прокуратури. Бо інакше втручання комітету буде сприйматися негативно.

Б.Онуфрик підтримав Голову комітету та зазначив, що С.Каплін не навів ніяких доказів сепаратизму газети «Вести» і може використовувати проект суто для власного піару.

 

Ю.Павленко запропонував проект Постанови повернути автору на доопрацювання.

 

О.Дяченко зауважив, що основна проблема з якою стикаються правоохоронні органи при розгляді таких заяв це відсутність всебічної експертизи і розділ меж між свободою слова і порушенням закону. Він запропонував народним депутатам подумати як на рівні законодавства розробити процедуру експертизи матеріалів подібного змісту, щоб і видавці і правоохоронні органи отримали відповідь, що є порушенням закону, а що ні.

 

Вирішили:

 

Розглянувши проект Постанови про ініціювання проведення перевірок щодо розповсюдження газетою «Вести» інформації сепаратистського та антиукраїнського характеру (реєстр. № 2206 від 23.02.2015р., внесений народним депутатом України С.Капліним), комітет вирішив:

 

рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні законопроект повернути суб’єкту законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Слухали:4. Слухали інформацію голови комітету В.Сюмар про проект Постанови про забезпечення всебічного застосування Закону України «Про доступ до публічної інформації» при інформуванні громадськості про здійснювану Національним банком України політику рефінансування (реєстр. № 2313 від 04.03.2015р., внесений  народними депутатами України В.Сюмар, О.Абдулліним, О.Черваковою та інш.).

 

Виступили:  О.ОПАНАСЕНКО

 

Вирішили:

 

Розглянувши проект Постанови про забезпечення всебічного застосування Закону України «Про доступ до публічної інформації» при інформуванні громадськості про здійснювану Національним банком України політику рефінансування (реєстр. № 2313 від 04.03.2015р., внесений  народними депутатами України В.Сюмар, О.Абдулліним, О.Черваковою та інш.), комітет вирішив:

 

рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні  проект Постанови про забезпечення всебічного застосування Закону України «Про доступ до публічної інформації» при інформуванні громадськості про здійснювану Національним банком України політику рефінансування прийняти за основу та в цілому.

 

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Слухали:5. Слухали інформацію першого заступника голови комітету О.Червакової про затвердження Положення про Громадську раду з питань свободи слова та інформаційної політики.

 

Виступили:   В.СЮМАР  

 

О.Червакова повідомила, що до Положення про Громадську раду при Комітеті з питань свободи слова та інформаційної політики було внесено дві пропозиції. Перша до пункту 5 «Членами Громадської ради є громадські організації у сфері інформаційних відносин». Друга до пункту 13 «Члени Громадської ради повинні особисто висловлювати свою позицію; делегування та відкликання голосу не допускається» .

О.Червакова запропонувала членам комітету першу пропозицію (до п.5) відхилити, а другу (до п.13) викласти в такій редакції «Голосування може відбуватися за допомогою електронної пошти.».

 

Вирішили:

 

Розглянувши пропозиції до Положення про Громадську раду при Комітеті з питань свободи слова та інформаційної політики, які надійшли від представників Громадської ради, комітет вирішив:

 

затвердити Положення про Громадську раду при Комітеті з питань свободи слова та інформаційної політики з поправкою О.Червакової.

 

ПОЛОЖЕННЯ
про Громадську Раду при Комітеті з питань свободи слова
та інформаційної політики

 

1. Громадська рада з питань свободи слова та інформаційної політики (даліГромадська рада) є постійно діючим незалежним громадським колегіальним експертним органом при Комітеті Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики (даліКомітет).  Громадська рада здійснює координацію у сфері співпраці недержавних організацій та експертів з Комітетом. Громадська рада у своїй діяльності керується чинним законодавством України, цим Положенням, іншими своїми рішеннями та рішеннями Комітету.

2. Основними цілями діяльності Громадської ради є забезпечення права на свободу слова та права на інформацію, реформування національного інформаційного законодавства. Для цього Громадська рада взаємодіє з Комітетом Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики та, при потребі, з іншими комітетами Верховної Ради України, Кабінетом Міністрів України, Національною радою України з питань телебачення та радіомовлення, Державним комітетом з телебачення та радіомовлення України, іншими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.

3. Основними напрямами діяльності Громадської ради є:

1)  попередній розгляд, громадська експертиза проектів законодавчих та інших нормативно-правових актів у сфері інформаційних відносин, забезпечення права на свободу слова та інформацію;

2)  надання експертно-аналітичної допомоги Комітету та, при потребі, іншим органам влади;

3)  подання на розгляд Комітету пропозицій щодо основних засад національної інформаційної політики, розвитку інформаційного простору, забезпечення інформаційної безпеки України;

4)  внесення пропозицій щодо покращення стану дотримання та виконання міжнародних зобов’язань України у сфері інформаційних відносин;

5) проведення досліджень, необхідних для наукового обґрунтування питань, пов’язаних з внесенням змін до законодавства України у сфері інформаційних відносин;

6)  відстеження та аналіз діяльності органів влади, пов’язаної з дотриманням права на свободу слову та інформацію, реалізацією національної інформаційної політики, інформування Комітету з цих питань;

7)  ведення роз’яснювальної роботи, популяризація у суспільстві перспективних ідей, пов’язаних з реформуванням законодавства України у сфері інформаційних відносин.

4. Основними принципами діяльності Громадської ради є відкритість, колегіальність та рівноправність її членів.

5. До Громадської ради входять фізичні особи, які є експертами у сфері інформаційних відносин. Рішення про прийняття та виключення зі складу членів Громадської ради приймається Комітетом на підставі подання Громадської ради, громадської організації. Громадська організація яка є кандидатом на посаду члена Громадської ради повинна підтвердити свій експертний досвід у сфері інформаційних відносин. Виключення зі складу членів Громадської ради здійснюється на підставі відповідної заяви члена Громадської ради або у зв’язку з невиконанням членом Громадської ради обов’язків, покладених на нього цим Положенням або іншим рішенням Громадської ради.

6. Члени Громадської ради мають право:

1)  брати участь у підготовці та прийнятті рішень Громадської ради, формуванні та діяльності її органів, заходах Громадської ради;

2) вносити пропозиції щодо пріоритетних напрямів діяльності Громадської ради;

3) брати участь у вирішенні будь-яких інших питань у діяльності Громадської ради;

4)  отримувати інформацію про діяльність та рішення Громадської ради.

7. Члени ради зобов'язані:

1)  дотримуватись вимог цього Положення та рішень Громадської ради;

2)  брати активну участь у діяльності Громадської ради, її органів.

8. Громадська рада під час здійснення своєї діяльності:

1) залучає спеціалістів органів влади, наукових установ, громадських організацій, зацікавлених учасників ринку, експертів до участі в засіданнях та роботі Громадської ради;

2)  утворює експертні та робочі групи (робочі органи) з пріоритетних напрямів реформування законодавства у сфері інформаційних відносин, виконання інших завдань Громадської ради, у тому числі із залученням представників органів влади.

9. Члени Громадської ради обирають зі свого складу Секретаря, на якого покладаються обов’язки з підготовки засідань Громадської ради. Повноваження Секретаря Громадської ради обмежуються організаційно-координаційними функціями та веденням засідань Громадської ради. У разі тимчасової неможливості виконання своїх обов’язків, Секретар, за погодженням з Головою Комітету, визначає особу з числа членів Громадської ради, яка тимчасово виконуватиме всі його обов’язки, та інформує про це членів Громадської ради.

10. Громадська рада для забезпечення своєї діяльності може створити Секретаріат Громадської ради. Організаційне забезпечення роботи Секретаріату покладається на Секретаря.

11. На Секретаря та Секретаріат Громадської ради покладаються такі обов’язки:

1)  виконання рішень Громадської ради та її органів;

2)  підтримання зв’язків між Громадською радою та Комітетом, іншими організаціями та установами;

3)  доведення до відома адресатів та засобів масової інформації рішень Громадської ради та результатів діяльності її органів;

4)  обслуговування та підтримка веб-сторінки Громадської ради.

12. Основною формою діяльності Громадської ради є засідання. Засідання Громадської ради проводяться не рідше одного разу на 2 місяці та скликаються Секретарем Громадської ради. Секретар зобов’язаний скликати засідання на вимогу: третини складу Громадської ради або не менше ніж двох членів Комітету. Засідання Громадської ради веде її Секретар або інший член Громадської ради, обраний спеціально для цього на засіданні Громадської ради.

13. Рішення Громадської ради приймається простою більшістю голосів від загального складу Громадської ради. Рішення, підтримане на засіданні більшістю від кількості присутніх (якщо це не складає більшості від загального складу), вважається прийнятим, якщо протягом наступних 5 днів його підтримала проста більшість від загального складу Громадської ради. Голосування може відбуватися за допомогою електронної пошти. Члени Громадської ради повинні особисто висловити свою позицію; делегування та відкликання голосу не допускається

14. Рішення, прийняті Громадською радою в межах її компетенції, підлягають розгляду на засіданні Комітету з обов’язковим наданням слова уповноваженому представнику Громадської ради.

15. Члени Громадської ради докладають зусиль для роз‘яснення прийнятих рішень громадськості, зацікавленим сторонам та особам. До остаточного прийняття рішення члени Громадської ради повинні утримуватися від коментарів, які можуть бути сприйняті як позиція Громадської ради.

16. Зміни до цього Положення вносяться Комітетом за поданням Громадської ради або членів Комітету.

 

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Слухали:6. Слухали інформацію голови комітету В.Сюмар про проект Закону про внесення зміни до статті 13 Закону України "Про авторське право і суміжні права" (щодо співавторства на інтерв'ю), (реєстр. № 2047 від 05.02.2015р., внесений народними депутатами України С.Лещенком, В.Ар‘євим та інш.).

 

Виступили: О.ЧЕРВАКОВА, Ю.ПАВЛЕНКО, Б.ОНУФРИК, С.ВИСОЦЬКИЙ, С.ОСТАПА, І.РОЗКЛАДАЙ, Т.КОТЮЖИНСЬКА 

 

Вирішили:

 

Розглянувши проект Закону про внесення зміни до статті 13 Закону України "Про авторське право і суміжні права" (щодо співавторства на інтерв'ю), комітет вирішив:

 

запропонувати Комітету з питань науки і освіти рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні законопроект повернути суб’єкту законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

         Різне.

 

         В.Сюмар поінформувала членів комітету, що Голова Служби безпеки України В.Наливайченко дав згоду на зустріч з членами комітету аби надати роз’яснення по справі івано-франківського блогера Івана Кацаби, звинуваченого у державній зраді та шпигунстві. Вона додала, що час зустрічі  уточнюється.

 

В.Сюмар повідомила, що надійшла відповідь Керівника Апарату Верховної Ради України В.Зайчука щодо суми нанесених матеріальних збитків під час бійки народних депутатів України в кулуарах адмінбудинку по вулиці Грушевського, 5.

Вона поінформувала, що за інформацією В.Зайчука при обстеженні фахівцями Управління адміністративними будинками Управління справами Апарату Верховної Ради України виявлено пошкодження стенду індивідуального (прес-поінт) балансовою вартістю 24950,00 грн.

 

 

В.Сюмар зазначила, що до комітету надійшло звернення від народного депутата України В.Давиденка з проханням відзначити трудовий колектив газети «Поліська правда» подякою Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики з нагоди 80-річного ювілею видання.

Члени комітету вирішили надіслати колективу редакції вітальну адресу.

 

Рішення прийнято одноголосно.

 

 

Ю.Павленко зауважив, що при розгляді законопроектів на засідання комітету необхідно запрошувати їх авторів. Він також запропонував змінити час проведення засідань комітету з тим щоб засідання розпочинати о 14.30.

В.Сюмар погодилась з пропозицією Ю.Павленка та запропонувала розпочинати засідання комітету о 14.30.

 

Рішення прийнято одноголосно. 

 

 

В.Сюмар повідомила, що до комітету надійшов лист Голови комісії з реорганізації Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів О.Соколової з проханням надати роз’яснення щодо можливості здійснення Держспоживінспекцією України своїх повноважень у сфері контролю за дотриманням законодавства про рекламу, у тому числі на підставі відповідних протоколів складених Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення за результатами проведення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги.

Народні депутати України – члени комітету одноголосно підтримали пропозицію Голови комітету В.Сюмар про надання Держспоживінспекції України відповідних роз’яснень.

 

 

Стенограма засідання комітету додається.

 

 

 

 

Голова Комітету                                                   Вікторія СЮМАР

 

 

 

 

 

 

Секретар Комітету                                               Олена КОНДРАТЮК