Анонси подій

Перейти до розділу
20 червня 16:18
4 липня 2018 року відбудеться чергове засідання Комітету докладніше
07 червня 15:33
Про перенесення виїзного засідання Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики докладніше
06 червня 18:15
Позитивна динаміка нарощування українського мовлення на Одещині дає підстави для оптимізму при подальшому вирішенні подібних питань в інших проблемних регіонах докладніше
23 травня 18:00
Комітет вважає безперспективними спроби завадити здійсненню ним контрольних функцій у сфері захисту професійних прав журналістів та має намір глибоко проаналізувати стан радіомовлення в Україні докладніше
23 травня 16:01
Заява Комітету з питань свободи слова та інформаційної політики докладніше
21 травня 17:15
Громадська рада при Комітеті свободи слова та інформаційної політики обговорила питання реформування державних і комунальних друкованих ЗМІ та безпеки журналістів. докладніше
16 травня 18:15
Серед прийнятих на засіданні – рішення, які стосуються подальшої долі законопроектів інформаційної сфери, а також внеску Комітету у вирішення поточних питань загальнодержавного значення докладніше
15 травня 18:00
Круглий стіл «Влада і суспільство: інформування проти маніпулювання»: визначено основні виклики інформаційної політики в умовах гібридної війни докладніше
19 квітня 11:52
Комітет обговорив з представниками індустрії можливості урізноманітнення форматів суспільного мовлення докладніше
12 квітня 09:41
Рекомендації CM/Rec(2018)11 Комітету Міністрів державам-членам щодо плюралізму медіа та прозорості медіавласності (Ухвалено Комітетом Міністрів 7 березня 2018 року на 1309-му засіданні Заступників Міністрів) докладніше
Надрукувати Збільшити зону перегляду

Стенограми засідань Комітету 2016 рік

15 січня 2014, 10:25

Стенограма від 15.01.2014

СТЕНОГРАМА

засідання Комітету з питань свободи слова та інформації

від 15 січня 2014 року

Веде засідання Голова Комітету М.В.ТОМЕНКО

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго дня, шановні колеги. Будемо розпочинати роботу.

Шановні колеги, за згодою наших колег – членів комітету, враховуючи ситуацію, що ми мали сьогодні достатньо велику перерву в спробі розпочати пленарне засідання і між комітетом, ми домовилися, що сьогодні ми не розглядаємо законопроектів, оскільки нам треба відповідні доповідачі і співавтори законопроектів. Вони задіяні в своїх фракційних і партійних справах, коли тривають дискусії стосовно завтрашнього дня і можливості чи неможливості розгляду бюджету. Але оскільки для нас надзвичайно важливо такі громадські наглядові функції, які комітет здійснює, зокрема в частині моніторингу за перешкоджанням діяльності ЗМІ, є пропозиція, що ми сьогодні два питання розглянемо: щодо результатів моніторингу щодо перешкоджання працівникам ЗМІ у виконанні службових обов'язків під час висвітлення Євромайдану у Києві та про хід розслідування справи щодо побиття журналістки Тетяни Чорновол. Решта за домовленістю наших колег-депутатів – повернемося, вже коли ми будемо працювати в більш чіткому і зрозумілому режимі пленарного засідання. Немає заперечень?

Колеги, ми запросили при розгляді цих питань (переходжу до першого питання), запросили працівників Генеральної прокуратури і міліції, а також по можливості хто сьогодні мав би із журналістів, мав можливості прибути на це засідання, для того щоб ми проаналізували, в якому стані йде розслідування, які проблеми виникають у тих, хто розслідує, і найважливіше – які проблемні питання чи застереження є у журналістів.

Вам нагадаю, що ми створили спеціальну робочу групу, яка здійснювала з першого дня моніторинг. Ця інформація в моніторингах у вас є. Ну, сьогодні працівники прокуратури, можливо, міліції уточнять. Згідно з цим документом, який ми маємо, по всіх     зверненнях по наших матеріалах відкрито 20 справ. Ну, думаю, на те ми і запросили прокуратуру й міліцію, щоб вона нас уточнила. Нам більш цікаво, що не тільки скільки справ відкрили, по яких статтях відкрили і у якому стані ці справи знаходяться. Також поінформую запрошених, що, з ініціативи наших депутатів, ми, спільно з незалежною медіапрофспілкою та Національною спілкою журналістів відкрили рахунок і там хтось вже перший транш грошей виділили, їх не так багато. Думаю, що цей процес триватиме далі, для того, щоб бодай на лікування ті журналісти допомогу від нас отримали.

Отож, для того, щоб ми, так би мовити, реальніше подивилися на ситуацію стосовно розслідування справ по тій категорії журналістів, яких ми на попередньому засіданні озвучували, я би запросив до слова, щоб він нас поінформував, заступника начальника Головного управління наглядової діяльності у кримінальних провадженнях слідчих органів Генеральної прокуратури України Анатолія Леонідовича Петруню.

Можна з місця, Анатолій Леонідович. Там мікрофон працює?

     ПЕТРУНЯ А.Л. Доброго дня всім! Шановний Микола Володимирович, шановні члени комітету! Слідчим управлінням прокуратури міста Києва 2 грудня минулого року розпочато кримінальне провадження за фактом перевищення владних повноважень працівниками органів внутрішніх справ під час масових заходів, які відбувалися 1 грудня 2013 року по вулиці Банковій у місті Києві. За частиною другою статті 365 "Перевищення службових і владних повноважень" в ході проведення досудового розслідування, в ході допиту як потерпілих працівників засобів масової інформації, так і інших громадян, було встановлено, що працівники засобів масової інформації в ході цих подій повідомляли, мали бейджики і повідомляли про те, що вони виконують ті чи інші доручення редакцій, їхніх керівників. У зв'язку з чим було прийнято рішення про внесення до єдиного реєстру та розпочати розслідування по частині 1 статті 171 за фактом перешкоджання законній професійній діяльності журналістів під час цих подій і заподіяні їм в зв'язку з цим тілесних ушкоджень (частина 1 статті 171 Кримінального кодексу України).

Що ж встановлено в ході розслідування, проведення досудового слідства у кримінальному провадженні? Значить, підставою для внесення цих даних до єдиного реєстру досудових розслідувань стали повідомлення засобів масової інформації, які практично вийшли в он-лайн подіях  цих всіх, а також повідомлення працівників медичних установ про надання медичних послуг людям, які зверталися до швидких допомог і у медичні заклади за отриманням медичної допомоги. Як вияснилося, значить, в ході опитування і проведення першочергових слідчих дій до медустанови звернулися 242 особи, із них: 104 правоохоронця, 62 цивільні особи, 4 журналіста і 1 студент. На даний час вони, ці особи, були госпіталізовані. На даний час всі ці особи виписані і уже не перебувають у медичних закладах.

Загалом же у ході досудового слідства допитано 143 правоохоронця, визнано в якості потерпілих і допитано як потерпілих – 45 осіб. Із них: 27 журналістів, інші – цивільні особи.

У ході допиту цих осіб як на прохання працівників органу досудового розслідування,  так і на пропозицію працівників засобів масової інформації вилучалися і приєднувалися до матеріалів кримінального провадження всі матеріали відео та фотозйомок, які фіксувалися ними та іншими працівниками засобів масової інформації. Зараз ці матеріали детально опрацьовуються, детально їм надається відповідна оцінка, робляться фототаблиці. І уже надано доручення працівникам Управління внутрішньої безпеки, працівникам Служби безпеки України для того, щоб встановити правоохоронців, які зафіксовані на відео та фотоматеріалах під час необґрунтованого застосування сили.

Хотів би сказати і наголосити на тому, що жодний із допитаних  працівників засобів масової інформації, а також цивільних працівників, на запитання працівників органів досудового розслідування на те, чи можете ви впізнати працівників, які наносили  тілесні ушкодження, завдавали шкоди, а також інші  наносили якісь насильницькі дії завдавали,  жоден із працівників  засобів інформації не може ототожнити, тобто впізнати людину, яка наносила такі тілесні ушкодження або здійснювала протиправні дії.

Разом з тим органом досудового розслідування в зв'язку з тим, що наявний досить великий масив матеріалів фото та відеозйомок, я вже казав, робиться детальна, покадрова ідентифікація, можливо, ідентифікація працівників правоохоронних органів для того, щоб їх встановити, ідентифікувати і потім продовжувати вже розслідувати в установленому законом порядку.

До матеріалів кримінального провадження приєднано на запити як органів досудового розслідування, так  і з пропозицією працівників засобів масової інформації інтернет-сайтів, а також газет, телерадіокомпаній. Значить, всі  матеріали фото і відео, з  якими зараз відповідно детально працюють слідчі органи, проводиться досудове розслідування.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, інформацію Анатолія Леонідовича ви почули. Які  у членів комітету будуть запитання?   Будь ласка.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л.  Очевидно, ми піднімаємо питання в парламенті про те, щоб можна було ідентифікувати працівників правоохоронних органів, які взагалі то представлятися повинні або хоча би мати на своєму  одязі номери для того, щоб було зрозуміло, хто це. І цього й досі не має. Ми бачимо, що й досі люди, які пікетують і Межигір'я,  якісь інші, мають сутички чи зустрічі з міліцією, міліція взагалі без жодних ознак на формі. Але в мене запитання таке. Журналісти страждали не лише 1 числа. Ми розглядали на комітеті питання ситуації, яка була 29 числа, напередодні, коли фотограф агентства  "Reuters" Гліб Гаранич, фотографія якого обійшла всі міжнародні засоби масової інформації, закривавлений стояв і постраждав від міліції, яка тоді була в районі Майдану Незалежності. Я особисто знаходився в той час там, і там теж постраждав мій помічник  Микола Томенко, штатний помічник, якому декілька швів наклали на голову. Він стояв поруч з Глібом Гараничем. І жодних дій щодо мого помічника, як я розумію, щодо Гаранича теж немає. Може я помиляюся. Якщо у вас є така інформація, був би вдячний, якби ви про це сказали.

ПЕТРУНЯ А.Л. Шановний Миколо Леонідовичу, дякую за запитання. Значить, я хотів би сказати вам, що я інформую лише у кримінальних провадженнях, які відносяться до подій, які сталися 1 грудня на вулиці Банковій.  Інші, я просто продовжую ж, інші кримінальні провадження, про які поінформують мої колеги.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Можливо, тоді щоб не це вже, по цій справі запитання, да? Якщо по цьому питанню вже, хто готовий по... бо у мене в моніторингу, в мене по Гараничу, по Глібу, що справа відкрита, може хтось поінформувати? Прошу, представтесь.

ДВОРНИК А.А. Якщо можна, перший заступник управління  керівництва, Дворник Анатолій Анатолійович. Дійсно, Гліб Гаранич у рамках розслідування іншого кримінального впровадження, це именно впровадження, яке було внесено до єдиного реєстру досудових розслідувань 30 листопада минулого року. Він його визнав потерпілим по справі, надано пам'ятку, де роз'яснено права потерпілого. Він офіційно допитаний по цьому кримінальному впровадженню в якості потерпілого. Це справа, знову таки, було внесено до досудового реєстру досудових розслідувань. За повідомленнями ЗМІ про перевищення працівниками міліції владних повноважень підчас масових заходів на Майдані Незалежності в місті Києві саме в ніч з 29 на 30 листопада минулого року. По цій справі допитаний Гліб Володимирович Гаранич, як я сказав, в якості потерпілого. Він також повідомив, що не може впізнати особу, яка наносила йому тілесне ушкодження. В даному випадку... в даному випадку проводиться також досудове розслідування по цій справі. Останні дні проводяться допити працівників міліції, слідчо-оперативна група, яка виїжджала на місце події, в тому числі допитано слідчих, які  в ніч з 29 на 30 виїжджали на місце події і відбирали заяви від Гліба Гаранича, а також його пояснення, яких, я саме ще можу повторити. І він те ж саме пояснив, що він не може впізнати особу, яка спричинила тілесні ушкодження.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Ви знаєте, сам випадок взагалі-то стався близько 18 години вечора 29 числа, а не в ніч з 29 на 30. Кажу вам ще раз, бо в цей час знаходився поруч. Тому мені дивна така інформація ваша. Що ви розглядаєте цю  ситуацію  в ніч з 29 на 30, коли вона сталася о 18-й вечора 29.

(Не чути)

ДВОРНИК А.А. По даному кримінальному провадженню пред'явлено підозру п'яти особам, прізвища яких всім відомі. Ну, саме хто спричинив тілесні ушкодження Глібу Гараничу, поки що не встановлено особу.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л.  Це в принципі оті самі підрозділи "Беркуту", які брали участь в розгоні мирних людей справді в ніч з 29 на 30. Бо вони були дислоковані в тих самих місцях. Але це відбулося трошки раніше, аніж ті основні події, які були вночі.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Прошу.

БОНДАРЕНКО О.А.  У меня дополнение для того, чтобы мозаика была полноценной. А то мы тут рассматриваем только однобокое некое понимание процесса, что у нас на самом деле происходит с защитой или нарушением прав журналистов. Нарушение прав журналистов происходит не только со стороны правоохранительных органов и не только во время массовых протестов. У меня вопрос к правоохранителям, к представителям наших правоохранительных органов. Обращались ли к вам за защитой своих прав некие журналисты, одного зовут Виктор Гоценко, а второго, это господин Дрофа с телеканала "112".

И также меня интересует обращение в правоохранительные органы телеведущего Юрия Кота. Которые пострадали явно не от правоохранительных органов, а от представителей "Свободы", от каких-то бандитов, которые тоже не установлены, от некой охраны Евромайдана так называемой. Есть ли заявления этих людей в правоохранительные органы? И почему у нас, в нашем мониторинге, я покажу, особенно для журналистов, это будет интересно, он у нас оказывается кастрированный. Эти случаи, которые всем известны и которые есть в Интернете, они здесь не зафиксированы. Почему у нас такое однобокое отношение к этому? Почему мы опять журналистов делим на своих "сукиных детей" и не своих? Почему мы одних защищаем, а других мы просто в упор не замечаем?

ГОЛОВУЮЧИЙ. По цих справах хтось з прокуратури може поінформувати? Є такі звернення?

МІРОШНИЧЕНКО І.М.  (Не чути)

БОНДАРЕНКО О.А. Нет. Это ваше отношение как политиков, которые умышленно их просто в упор не замечают.

Я не собираюсь тут спорить с представителем "Свободы", у которого рыло в пуху в отношении этих конфликтных ситуаций. Это заинтересованная часть, это как раз представитель "Свободы", чьи, в принципе, члены и имеют отношение к конфликтам, в которых были нарушены права этих журналистов.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, по цих справах, що пані Олена сказала, хто може доповісти?

СЕВРУК Ю. Г.  Дозвольте мені пару слів сказати, бо у вас не було списку, який надавався до нас. По факту побиття Юрія Кота провадження зареєстровано, розслідування проводиться. По двох інших прізвищах, які ви озвучили, ми перевіримо додатково і надамо інформацію комітету. На даний час ми не вивчали цю ситуацію.

БОНДАРЕНКО О.А. Спасибо большое. Просто очень прошу, возьмите на контроль данные инциденты. И нам бы хотелось в ближайшее время, если будет у нас такая возможность, пригласить вас еще и услышать от вас, в каком состоянии данное расследование. Спасибо.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, Микола Леонідович, прошу.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Дякую. Значить, в мене ще одна важлива інформація. Я думаю, очевидно, що представники правоохоронних органів сьогодні не готові дати на це відповідь, бо сьогодні ця інформація з'явилася та, яку я зараз зачитаю, хоча вона була відома давно. Значить, в світлі, читаю вам цитату.

"Що видано спеціальний прес-реліз Ради з питань мовлення при уряді Сполучених Штатів Америки, яка називається "Broadcasting Board of Governors", яка здійснює керівництво "Голос Америки" радіо "Свобода". І в цій заяві урядовою організацією Сполучених Штатів говориться про переслідування двох журналістів, один з них Віталій Портніков і ще один журналіст радіо "Свобода", значить, прізвище якого, зараз хвилинку, Дейниченко". Значить, коли мова йде про Портнікова, то невідомі особи, близько ста чоловік стояли під його хатою з плакатами, під його помешканням, це показувалися матеріали по каналу 112 з прямими погрозами на адресу журналіста. І організація при уряді Сполучених Штатів Америки, яка так само відповідає за ситуацію в нашій країні за своїх журналістів, які тут працюють, занепокоєних цієї ситуацію. І конкретно запитую в правоохоронних органів, чи були проведені якісь, чи робилися якісь заходи в зв'язку з погрозами на адресу журналіста, які транслювалися в засобах масової інформації, зокрема на каналі "112". І коли мова йде про Денниченка, то представники ДАІ в місті реєстрації декілька разів відвідували його батьків і намагалися здійснювати тиск на цього журналіста.

Чи відомі вам такі факти? І чи буде якась реакція на цю заяву, по суті урядової організації Сполучених Штатів Америки, яку так само підтримують українські громадські організації. І я пропонував би підтримати нашому комітету теж ситуацію з розслідуванням цих інцидентів.

СЕВРУК Ю.Г.  Дозвольте знову мені сказати. Я вчора в Інтернеті теж побачив цю інформацію. І зараз надано доручення розібратися з цією ситуацією. У випадку, якщо будуть звернення чи є зареєстровані, проведемо належне розслідування.

На даний час сказати, як проводиться розслідування, я не можу.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Ну, в даному випадку, коли мова йде про Денниченка, то тут факт про тиск міліції на нього іде безпосередньо. Коли мова йде про Портнікова, то репортажі про демонстрації з погрозами на його адресу показувалися по телеканалах. Вони є офіційно, ви можете це побачити.

БОНДАРЕНКО О.А.  Если можно, Николай, я тебя дополню. На самом деле действительно острая проблема, я согласна и солидарна. И я думаю, что нам защитить нужно, в том числе и коллегу Мирошниченка, несмотря на разницу во взглядах, у него тоже пикетировали. И тех политиков, а это за их политические взгляды, чьи квартиры также пикетировали. Потому что, по сути, там есть признаки, все признаки нарушения Закона о защите персональных данных. Так что в данном случае, я думаю, нам нужно обратить внимание. Не только.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л.  Пані Олено, ви абсолютно праві. Але ми зараз говоримо про журналістів. Я б хотів, щоб ми захищали, при всій симпатії до Ігоря Мірошниченка, захищали журналістів.

БОНДАРЕНКО О.А.  Николай, я вас не перебивала? Не перебивала. Давайте все-таки остановимся  на том, что у нас комитет хоть и носит название "по свободе слова и информации", но понятие "свободы слова, защиты прав" гораздо шире, чем одна всего лишь профессиональная категория, такая как журналисты. Есть еще свобода слова у обычного гражданина, есть защита его информационных прав и защита персональных данных любого гражданина вне зависимости от того, он сварщик, политик или милиционер.

Так что в данном случае я все-таки призываю вас шире смотреть на наши права как комитета. Спасибо.

МІРОШНИЧЕНКО І.М.  Я погоджуюся з колегою Княжицьким, що ми все ж таки журналістів розглядаємо, але мене захищати не треба, по-перше. Але я, якщо ви вже, пані Олено, згадали, то важливіше, мені здається, щоб міліція сказала, чому депутатів б'ють. Бо під райвідділом міліції шевченківським побили депутата Іллєнка третього числа: струс мозку. Разом з ним був адвокат Сидір Кизін: струс мозку, розітнули обличчя.  Сьогодні ми маємо 15 число, ніякої реакції немає.

Якщо депутатів… Чому я про депутата говорю? Якщо народного депутата з недоторканістю б'ють десять невідомих по-бандитськи прямо на порозі райвідділу міліції, яких журналістів ми можемо захищати, друзі? У журналістів немає статусу недоторканості, а в депутатів є і він їх не захищав, от в цьому проблема, розумієте. Тому оце якраз в цьому контексті, мені здається, значно можливіше. І це питання, до речі, принципово для міліції. Бо, якщо ви не виявили тих, хто його бив, значить це відразу дискредитує міліцію, бо воно у вас під носом відбулося, об'єктивно.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Є тут і журналісти, які у нас потерпіли під час виконання своїх обов'язків. Якщо можливо у вас є якісь запитання, пропозиції, як нам? Тому що зрозуміло вже, я своїх колег підтримую, що ми розширюємо, як би, територію моніторингу по персоналіях і будемо, в міру можливостей, контролювати як це все відбувається. Оскільки зараз, при цій ситуації, що є, важко втрутитися в перебіг розслідування. Можливо, у вас якісь ідеї, пропозиції після вашого спілкування, коли ці справи відкриті. Будь ласка, хто із запрошених, хто у нас в цій категорії потерпілих осіб, нема питань і можете сказати свою позицію, якщо така потреба є.

Будь ласка, представтеся.

ХАВРУК О.  Хаврук Олег, інформаційний портал comments.ua.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ви сидіть, включіть мікрофон, ми почуємо вас.

ХАВРУК О.  Я визнаний потерпілим по справі побиття журналістів 1 грудня на вулиці Банковій. У зв'язку з чим я також відслідковував інформаційне поле і жодного разу не почув про те, щоб були хоча б відсторонені якісь працівники міліції, які брали участь у цих подіях. І в цих, і в ніч з 29 на 30. Тобто ми бачимо, що людей, щодо яких є підозра у скоєнні якихось незаконних дій, якщо вони не є працівниками міліції, їх дуже швидко затримують. Суд виносить рішення на три і більше місяців утримання під вартою. І в той же час я не чув їх. І рошу представників МВС і прокуратури повідомити нам, чи хоча були відсторонені від роботи на період розслідування керівники тих підрозділів, які допустили подібну діяльність своїх працівників, чи нічого не було зроблено? Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Це, напевно, до міліції скоріше, так я розумію, чи до прокуратури? Якщо хтось може поінформувати нас і представники міліції, запрошені в тому числі.

ПЕТРУНЯ А.Л.  Щодо подій в ніч з 20 на 30, то я можу повідомити, що відсторонено 3 осіб, працівників міліції, яким було пред’явлено про підозру. Це начальник ГУМВС в місті Києві Коряк, його заступник Фенчук, а також начальник Мариненко управління внутрішніх зв’язків. Всіх трьох відсторонено від посад.

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ясно. Зрозуміло.

_______________. А по 1 грудню нікого, так?

ПЕТРУНЯ А.Л.  По подіях, які відбувалися 1 грудня, підозра нікому не оголошувалась. У зв’язку з чим рішення про відсторонення від посади нікому не приймалось.

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Зрозуміло. Шановні колеги, якщо немає запитань у журналістів тоді ми на такому рівні я думаю, що немає тут потреби ухвалювати якесь спеціальне рішення, що ми за старим принципом в комітеті дотримуємося, що до цього питання по мірі готовності повертаємося з розширенням списку осіб, які сьогодні оголошувалися чи, скажімо там, по ходу виникнення, коли або журналісти звернуться до нас, або, скажімо, члени комітету запропонують.

Так, прошу.

 

ГАВРИЛОВА Ю. Юка Гаврилова, Незалежна медіа-профспілка України, керівник юридичного відділу.

Скажіть будь ласка, чи упізнали хоч одного з нападників? Бо ми маємо 27 потерпілих, по вашим даним, і хоч одна людина була опізнана?

ПЕТРУНЯ А.Л. Ми маємо 45 потерпілих у кримінальному провадженні в подіях біля Банкової. 27 із них – журналістів. Жоден із допитаних журналістів заявив на запитання слідчого, заявив, що опізнати не можу у зв’язку з тим, що одноманітний одяг, шоломи на обличчях. Це були відповідно події, які  розумієте, що це вже були  і напівсутінки, і сутінки і так далі. Тому ідентифікувати не можуть.

ГАВРИЛОВА Ю. Я зрозуміла. А скажіть, будь ласка, керівники цих відділів і безпосередньо цих бійців "Беркуту" якимось чином відрізняють їх один від одного чи вони для них теж на одне обличчя? І вони, керівники-командири, не знають, хто у них там у відділенні?

ПЕТРУНЯ А.Л. Керівники, звичайно, що знають, хто у них у відділенні…

ГАВРИЛОВА Ю. Ну, а ви їх питали?

ПЕТРУНЯ А.Л.  Персонально і так далі. Допитані і керівники. Але ж до кожної прив'язку треба робити, до кожного конкретного випадку, до кожного журналіста, до кожної особи, і робота по цьому питанню проводиться. Я ж говорю, що проводиться моніторинг всіх відео і фотоматеріалів, які  надані самими журналістами та іншими особами. Проводиться зараз на цьому напрямку робота. Робота не стоїть.

ГАВРИЛОВА Ю. І хто з цих керівників-командирів був відсторонений?

ПЕТРУНЯ А.Л. Ні. Тому що не було нікому оголошено підозру. Тому підстав для відсторонення поки що немає. Буде оголошена підозра, будуть прийматися рішення про відсторонення осіб, які підпадають під відповідальність.

ГАВРИЛОВА Ю. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Шановні колеги, я депутатів, які зараз підтяглися, ми домовилися, що, враховуючи ситуацію, яка і в парламенті, і прохання наших депутатів ми сьогодні ці два питання розглядаємо і затверджуємо план-графіку, бо телебачення просить, щоб запустили відповідно ці дебати  з депутатами. А законопроект, і Стець, і Олена Кондратюк звернулися, ми не будемо розглядати законопроект.

Переходимо до другого питання – про хід розслідування справи щодо побиття журналістки Тетяни Чорновол.

Микола Княжицький, прошу.

КНЯЖИЦЬКИЙ М. Не просто про це говорити. Ми обговорювали це питання на зустрічі з міністром Захарченком. Я бачу, тут і Олександр …..…,  з  яким ми бачилися там безпосередньо у міністра. Оскільки є таємниця слідства, і є слідство, то говорити конкретно про те, що зараз розслідувано, складно.

Можу лише сказати, що за цей час п'ять разів допитувалися Тетяна Чорновол з її слів. Людина знаходиться в лікарні у важкому стані. І п'ять допитів про одне і те саме, принаймні, скажімо так, є дивним. Натомість інші слідчі дії, за словами того ж міністра, ми з ним зустрічалися, не проводилися, через те, що нібито для участі в цих слідчих діях потрібна участь самої Тетяни, а вона, ну, знаходиться в лікарні, не може брати в них участь. Я думаю, що нам краще послухати працівників слідчого управління. І хочу сказати, що говорити так само і про версії зараз складно. Я просто просив би працівників слідчого управління всіляко сприяти адвокатам і захисникам Тетяни для того, щоб вони повноцінно могли зайти в справу і в цій справі працювати. Тому що тут досить великі повноваження є  в слідчого щодо частини інформації, до якої допускаються адвокати. Просив би максимального сприяння і був би вдячний, якщо б ми послухали зараз слідчого.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Ми домовилися, що в нас заступник начальника управління нагляду за додержанням законів органами внутрішніх справ Генеральної прокуратури Юрій Григорович Севрук поінформує. А далі  будемо тоді визначатися. Є Юрій Григорович? Да. Прошу.

СЕВРУК Ю.Г. Шановні народні депутати, 24 грудня минулого року близько опівночі невідомі на той момент особи, які знаходилися в автомобілі "Порш Каєн" на 34-му кілометрі автошляху Київ-Харків активно перешкоджаючи руху зупинили автомобіль "Шевроле алео", за кермом якого знаходилась журналіст Тетяна Чорновол. Після цього її було побито. Серед завданих тілесних ушкоджень: закрита черепно-мозкова травма, струс головного мозку, перелам кісток носу та інші. Відомості про зазначену подію  Бориспільським міським відділом міліції були негайно внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за фактами хуліганства та спричинення тяжких тілесних ушкоджень, вчинених групою осіб, розпочато слідство.

Враховуючи резонансність вчиненого злочину, вже 25 грудня Генеральною прокуратурою подальше досудове розслідування в впровадженні доручено головному слідчому управлінню МВС України. За дорученням Президента України Генеральним прокурором України створено слідчу оперативну групу та  групу досвідчених прокурорів, процесуальних керівників на чолі із заступником Генерального прокурора України, а хід розслідування взято на особистий контроль. З метою швидкого повного і неупередженого розслідування в порядку статті 36 Кримінально-процесуального кодексу України надано ґрунтовні письмові вказівки.

У результаті вжитих заходів злочин розкрито протягом доби. Слідчими затримано п'ятьох осіб, яким повідомлено про підозру у вчиненні зазначених кримінальних правопорушень. Печерським районним судом столиці їм обрано запобіжних захід у вигляді тримання під вартою. Апеляційним судом  це рішення залишено без змін. Крім того, досудовим розслідуванням також установлено причетність до вказаних злочинів ще однієї особи, щодо якої складено  повідомлення про підозру та її оголошено в розшук.

Підчас розслідування виконано значний  обсяг слідчих розшукових дій, призначено комплекс необхідних експертиз, проведено відповідні обшуки та огляди, слідчі експерименти та впізнання, отримано відеоматеріали, допитано майже 70 свідків.

Досудове розслідування триває та й надалі буде проводитися в умовах максимальної прозорості.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Прошу, які запитання?

БОНДАРЕНКО О.А. У меня уточняющий вопрос, он очень важен. И прошу, кстати, обратить внимание присутствующих журналистов, общественных активистов, людей, которые не равнодушны к этому вопросу.

Вопрос к вам как к представителю правоохранительной системы. Одним из главнейших инструментов улик в этом деле является видеорегистратор. Как так получилось, что главная улика находится до сих пор не в милиции? Почему не привлечены те люди, которые, по сути, препятствуют следствию и не отдают милиции главную уликувидеорегистратор? Не со смонтированным видео, а с настоящим. Почему милиция до сих не предпринимает никаких шагов по наказанию тех людей, которые вмешиваются самым наглым образом в действия милиции, в расследования, которые, по сути, ему препятствуют, не вернув вам главную улику в этом деле? Дайте, пожалуйста, вопрос.

А журналистов прошу обратить особое внимание именно на этот момент.

ГНАТІВ О.В. Шановна Олена Анатоліївна, шановні присутні, якщо дозволите. Гнатів Олександр Володимирович, заступник начальника Головного слідчого управління міністерства внутрішніх справ України.

Я хочу сказати, що на сьогоднішній день відеореєстратор вже знаходиться в органах внутрішніх справ, але він був наданий нам не одразу після скоєння злочину, хоча така можливість була у сторони захисту, а трохи пізніше. Призначена та проведена по ньому експертиза. Матеріал цієї експертизи знаходиться в матеріалах кримінального провадження та обробляється. Але я вважаю, і я наголошую на цьому: якщо б відереєстратор було надано нам у перший день, а така можливість була, а не надавали нам через Генерального прокурора та шановних народних депутатів фрагменти відеозапису на флешкарті, то, може, це б сприяло більш скорішому встановленню осіб, які приймали участь і причетні до побиття Тетяни Чорновол.

БОНДАРЕНКО О.А. И вторая часть моего вопроса. Кто будет привлекаться и в какой степени за препятствование следствию и за то, что, по сути, улика попала не сразу в руки правоохранителей?

ГНАТІВ  О.В. Ну, зараз я на це питання не зможу, мабуть, відповісти. Ми проаналізуємо всі матеріали, потім дам відповідь, будуть вони притягуються до відповідальності, чи ні?

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую.

Пане Миколо, прошу.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Нас щойно проінформували, нам сказали сенсацію. Що, виявляється, цей злочин вже розкрито. Навіть незважаючи на те, що один з підозрюваних поки що досі знаходиться в розшуку.

У мене в зв'язку з цим запитання. Чи справді це так? І чи бралися до уваги ті версії, які озвучувалися безпосередньо Тетяною Чорновол, яка пов'язує напад на себе зі своєю журналістською діяльністю і з тим, що вона розслідувала ситуацію з новим маєтком Віктора Федоровича Януковича? Дякую.

ГНАТІВ О.В. Дякую за запитання, Миколо Леонідовичу.  Ніякої сенсації не сталося. Про розкриття злочину вже казалося давно. І все залежить від того, хто що розуміє під терміном "розкриття злочину".

Встановлено 5 осіб, причетних до побиття Тетяни Чорновол. Це є певний результат, який свідчить про розкриття злочину в тій чи іншій мірі. Версії відпрацьовуються, і я про це казав вчора в засобах масової інформації, декілька. Це і те, що злочин пов'язаний з професійною діяльністю Тетяни Чорновол. І те, що злочин стався внаслідок конфлікту між учасниками дорожнього руху. І не відкидається, так скажу, вона, мабуть, остання версія, - хуліганство.

Коли ми отримаємо дані від Тетяни Чорновол, проведемо з нею певні слідчі дії після одужання, тоді ми визначимо ту версію, яка відповідає дійсності.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л.  Скажіть, а з чим пов'язана перекваліфікація статей, по яких розслідується ця справа? Спочатку це було хуліганство, потім нанесення середньої тяжкості тілесних ушкоджень, потім нанесення важкої тяжкості тілесних ушкоджень. І ця перекваліфікація відбувається постійно. З чим це пов'язано? Дякую.

ГНАТІВ О.В. Я вибачаюсь. Звідки у вас інформація, що постійно відбувається перекваліфікація? Було внесено кримінальне провадження за фактом хуліганства і за фактом умисного тяжкого тілесного ушкодження. Все, більше перекваліфікації не було. Це я вам заявляю.

А я вам перед тим, як мені задавати такі запитання, я просив би просто вас перевіряти інформацію, яка до вас надходить.

КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Я тому у вас і запитую, щоб перевірити цю інформацію. Я вам вдячний за відповідь.

ГНАТІВ О.В. Дякую.

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, у кого ще запитання є (я до народних депутатів звертаюся)? Немає запитань? У запрошених якісь ідеї, запитання? Немає?

Шановні колеги, і в цій ситуації, як будуть народні депутати або засоби масової інформації звертатись до нас по необхідності поінформувати - будемо діяти традиційно. Це питання будемо виносити. Так само нема потреби тут ухвалювати якісь рішення.

Якщо ви не заперечуєте, будемо дякувати представникам Генеральної прокуратури і міліції за участь у роботі. І в мене прохання, так само, коли ми працюємо в заочному режимі, до речі, мушу оцінити позитивно нашу співпрацю, оскільки за інформацією працівників секретаріату є добрий контакт по наданню інформації і від Генеральної прокуратури, і від МВС. Бо, не завжди ми можемо на комітет запрошувати, достатньо буде можливо письмово проінформувати, щоб я проінформував депутатів і членів нашого комітету, і журналістів. Тому вдячний за те, що інформацію ми вчасно отримуємо. Дякую за роботу комітету. Ми рухаємось далі.

Шановні колеги, як ми домовилися, законопроекти, на прохання Олени Кондратюк, Юрія Стеця ми переносимо. У нас є традиційні два питання, два плани-графіки, які ми мусимо на сесію затвердити, і наш план роботи.

План-графіки, як пам'ятаєте, згідно до постанови про висвітлення, який ми ухвалюємо, у нас є дві регламентовані програми. Одна регламентована програма на Національній радіокомпанії між 18 і 23 годиною щочетверга 45 хвилин і друга регламентована програма 45 хвилин на каналі "Рада".

Я був би несправедливий по відношенню до цих, аби не оголосив прохання, особливо Національної радіокомпанії, які мені говорять про те, що, якщо дуже депутати хочуть, питань немає. Але вони інформують, що, на жаль, тенденція у нас збереглася, є певні програми, на які приходить один або два представники фракції. Я мушу про це проінформувати, але я так знаю загальний наш настрій, що це право, а не обов'язок, тому ми не можемо цю програму знімати, оскільки навіть якщо один депутат прийде з однієї фракції, очевидно її треба проводити.

Ми загальну схему запропонували, по одній особі, у нас залишається, і дати затверджені, які дати тут є, це канали визначали, і я не думаю, що це нам треба в це втручатися. Інша справа, що по позафракційних, що будемо робити так як і раніше робили, тобто я пишу всім від вашого імені, всім позафракційним, а хто з них подає заявку, то тоді в порядку  черги визначає радіокомпанія і "Рада". Іншого шляху я не бачу, тому що вони ніяк не структуровані між собою.

Тому з цим застереженням, що персонально ми звертаємося до всіх позафракційних, і просимо канал "Раду" і Національну радіокомпанію формувати склад програми почергово в залежності від того, як найдені заявки. Приймається такий варіант?

Тоді давайте проголосуємо для чистоти експерименту. За перший проект: про затвердження плану графіку по нашому каналу "Рада", прошу голосувати. Хто – "за"? Проти? Ухвалюється.

І про затвердження плану графіку на Національній радіокомпанії. Хто – "за"? Проти? Ухвалюється.

І остання позиція – про план роботи комітету. Ми всім надсилали колегам. Значить, ми теж розуміємо і я інформував, і керівництво Верховної Ради, що умовна позиція з огляду на ситуацію непросту, яка у нас в парламенті, що десь ми будемо варіювати, так як сьогодні, наприклад, коли ми розглядали законодавчі акти. Принцип є такий. Практично все, що зареєстровано ми сюди дали. Я думаю, що ми на комітеті можемо дати посунути в будь-яку хвилину, це радше такий документ організаційного характеру, чим зобов’язуючий для нас документ.  Тому, якщо немає якихось застережень, давайте цей план затвердимо і будемо корегувати по мірі його необхідності. Хто – "за" це, прошу голосувати? Підтримується. Дякую.

Шановні колеги, якщо в "Різному"… А я, єдине, ще поінформую. Оскільки я проконсультувався і побачив, що у нас перед новорічними святами не було можливості зібрати повноцінне засідання, а Держтелерадіо, зокрема і Національна радіокомпанія і РРТ, просило невідкладно зустрітися, щоб підтримати їх. Я провів таку нараду і від свого імені надіслав Прем'єр-міністру прохання і зареєстрував пропозиції по комітету. Найбільша у нас проблема сталася, що у нас фактично немає грошей на поширення сигналу по РРТ…

БОНДАРЕНКО О.А.  То есть вообще в бюджет не внесли?

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Не внесли такий рядок.

І я оце написав. Не знаю, як завтра там ми будемо з вами жити, але ситуація є небезпечна. Виконуючий обов’язки, немає там керівника, виконуючий обов’язки керівника РРТ і його заступник були у мене. Вони сказали, що люблять Національну радіокомпанію і нас всіх. Значить, ну якщо у січні-лютому не буде грошей, вони будуть відключати Національну радіокомпанію і потихеньку обласні телерадіокомпанії. Ну, УТ-1 так само, УТ-1, я так розумію, за рахунок олімпіади, ще чогось вони хоть можуть якусь перекидку там зробити. Я думаю, що по "Першому національному" там легша ситуація, а радіо як в бідності було, так воно і є.

Тому я вас інформую. Це ключова проблема, яка була. Я сказав, що ми будемо підтримувати у даному випадку, не дивлячись там державні – не державні, а вже завтра будемо, якщо буде можливість я це озвучу, чи хтось із вас озвучить, якщо буде обговорення бюджету, тому що там ми подали дві цифри. Одна цифра – 116 мільйонів і друга цифра з боргами, бо у них ще борги по цьому року, то там загальна, здається, 170 да, чи скільки там? Не пам'ятаєш? Тобто з боргами то 170, тому я подав ці цифри…

(Загальна дискусія)

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, держтелерадіо там є, значить, я говорив. Держтелерадіо там є і для них теж це… Ну, уявіть собі ситуацію: от зараз там у січні-лютому народ сидить, а радіо не звучить. Так що є така проблема. Це по бюджетних справах.

(Загальна дискусія)

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, по цифрі це моя особисто була пропозиція. У нас є різні, ну і тут я сам вніс, бо ми комітетом не приймали це рішення і так далі… Тобто це персонально я інформую просто, оскільки ніхто не знає, я думаю, з нас, присутніх, як буде розглядатися бюджет, тому нам важко сказати, як поправки будуть розглядатися і як буде розглядатися бюджет. Ну, можливий і такий варіант.

Давайте так: завтра пройде-пройде, подивимось як ситуація. Значить, очевидно, якщо, наприклад, найгірший варіант. Під іншим варіантом я розумію, що ці поправки наші не врахували, так. Очевидно, тоді будемо, як тоді виникла в нас ситуація, я Прем'єру тоді інформував, і вони з іншої статті Держтелерадіо це робили. Тобто, очевидно, уже будемо десь в січні думати (кажу, в січні, уже січень і так), будемо думати далі, як втримати по цьому, як рухатися. По ситуації будемо тоді приймати рішення.

Друзі, якщо немає запитань, дякую. І працюємо тоді далі.