Надрукувати Зменшити зону перегляду

Звіти про роботу Комітету

17 січня 2018, 17:24 ( Комітет )

З В І Т про виконану роботу Комітетом Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики за сьому сесію восьмого скликання (вересень 2017 р. – січень 2018 р.)

З В І Т

про виконану роботу Комітетом Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики за сьому  сесію восьмого скликання (вересень 2017 р. – січень 2018 р.)

 

        

Протягом сьомої сесії восьмого скликання Комітет провів 8 засідань,  на яких розглянуто 55 питань, в тому числі 30 - по контролю за виконанням законів  і постанов. На розгляд Верховної Ради України подано 12 питань з висновками Комітету та подано 14 попередніх висновків на законопроекти до головних комітетів. Опрацьовано близько 1000 листів і звернень та проведено 11 конференцій, семінарів, «круглих столів».

         Наслідком цього стало введення в дію законів та постанов.

 7 грудня 2017 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо територій з особливим режимом мовлення» № 2244-УІІІ.

Перед внесенням законопроекту про внесення змін до деяких законів України щодо тимчасових дозволів на мовлення в зоні проведення антитерористичної операції та прикордонних районах України, реєстраційний     № 6565від 08.06.2017 року, ініційованого народними депутатами України – членами Комітету В.Сюмар, Ю.Павленком, О.Сочкою, Г.Шверком, О.Черваковою, Б.Онуфриком, О.Кондратюк, В.Севрюковим, О.Опанасенком, Ф.Бендюженком, на розгляд парламенту автори у режимі виїзного засідання побували на об’єктах інформаційної інфраструктури Концерну РРТ у місті Покровську та в місті Авдіївці Донецькій області, проаналізували інформацію Міністерства інформаційної політики України, пропозиції Національної ради України з питань телебачення та радіомовлення щодо шляхів розв’язанням низки нагальних проблем інформаційної безпеки у зоні проведення АТО, на непідконтрольних Уряду України територіях Донецької і Луганської областей та Автономної Республіки Крим та у прикордонних районах частини областей України, що межують з Російською Федерацією.

 Члени Комітету дійшли висновку, що з метою забезпечення мовлення телерадіоорганізацій України у районах проведення антитерористичної операції, на тимчасово непідконтрольних Уряду України територіях Донецької і Луганської областей та Автономної Республіки Крим, слід надати Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення у відповідності до покладених на неї завдань право видачі тимчасових дозволів на телерадіомовлення на територіях, найбільш вразливих до пропагандистського впливу агресора - РФ. 

У зв’язку з цим законопроект про внесення змін до деяких законів України  щодо тимчасових дозволів на мовлення в зоні проведення антитерористичної операції та прикордонних районах України, реєстраційний № 6565  передбачав внесення змін до законів України «Про радіочастотний ресурс України», «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», «Про телебачення і радіомовлення».

Суть цих змін зводиться до правового забезпечення прискореної процедури позаконкурсної видачі Національною радою України з питань телебачення та радіомовлення дозволів на здійснення тимчасового мовлення терміном на один рік з використанням радіочастотного ресурсу на територіях з особливим режимом мовлення, тобто у районах, які знаходяться на лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями України та окремими районами Донецької та Луганської областей.

         На засіданні Комітету протягом сьомої сесії восьмого скликання розглянуто такі законопроекти у другому читанні:

проект Закону про внесення змін до Закону України «Про рекламу» (щодо використання окремих елементів благоустрою та контактної мережі при здійсненні рекламної діяльності), реєстраційний  № 3454;

проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо тимчасових дозволів на мовлення в зоні проведення антитерористичної операції та прикордонних районах України, реєстр. № 6565.  

         У першому читанні розглянуто такі законопроекти:

проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо удосконалення законодавчого регулювання у галузі зовнішньої реклами), (реєстр. № 2702 від 22.04.2015р., внесений народними депутатами України О.Опанасенком, Л.Ємцем та інш.);                               

проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення законодавчого регулювання у галузі зовнішньої реклами (реєстр. № 2702-1 від 24.04.2015р., внесений народними депутатами України Н.Новак, Г.Ткачуком);      

проект Закону про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» щодо удосконалення механізмів забезпечення прозорості власності аудіовізуальних (електронних) засобів масової інформації (реєстр. № 6762 від 18.07.2017р., внесений народними депутатами України М.Княжицьким, О.Сочкою, О.Бригинцем, В.Денисенком);

проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення законодавчого регулювання у галузі зовнішньої реклами (реєстр. № 2702-д від 20.10.2017р., внесений народними депутатами України В.Сюмар, О.Кондратюк, О.Опанасенком, В.Севрюковим, О.Черваковою, Ю.Павленком, Г.Шверком та інш.);

проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо несанкціонованої реклами), (реєстр. № 7004 від 25.07.2017р., внесений народними депутатами України Д.Ліньком, А.Лозовим);

проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення безперешкодної діяльності засобів масової інформації у передвиборний період з виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів), (реєстр. № 7048 від 29.08.2017р., внесений народним депутатом України В.Рабіновичем);

проект Закону про мораторій на підняття тарифів на доставку україномовних друкованих видань на території України та періодичних регіональних і місцевих видань на підконтрольній Україні території Донецької і Луганської областей (реєстр. № 7291 від 15.11.2017р., внесений народними депутатами України В.Сюмар, Д.Лубінцем, О.Кондратюк);

проект Закону про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» щодо інформаційної безпеки та протидії пропаганді держави-агресора (реєстр. № 7299 від 16.11.2017р., внесений народними депутатами України В.Сюмар, О.Кондратюк, О.Черваковою);

проект Закону про внесення змін до статті 9 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» щодо встановлення обсягів національного аудіовізуального продукту в загальному обсязі мовлення телерадіоорганізацій (реєстр. № 7329 від 21.11.201р., внесений народним депутатом України В.Сюмар);

проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо розміщення соціальної реклами з зображенням учасників бойових дій, волонтерів та інших осіб які мають особливі заслуги перед Батьківщиною (реєстр. № 7360 від 06.12.2017р., внесений народними депутатами України О.Корчинською, Т.Ричковою та інш.).               

Нерозривно із законотворчою роботою Комітет з питань свободи слова та інформаційної політики активно й цілеспрямовано вів роботу щодо поліпшення якості сучасних інформаційних відносин, розвитку інформаційної сфери і свободи засобів масової інформації.

Виконуючи контрольні функції, визначені пунктом 1 частини першої статті 14 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», народні депутати України - члени Комітету 11 - 12 вересня 2017 року за участі уповноважених представників Міністерства інформаційної політики України, Концерну РРТ, Українського державного центру радіочастот здійснили робочу поїздку до прикордонних районів Одеської області з метою перевірки виконання Рекомендацій Комітету щодо зміцнення інформаційної безпеки у регіоні.

         Інформація, отримана на запити Комітету від Одеської обласної державної адміністрації, Концерну РРТ, УДЦР, безпосереднього відвідання об’єктів інформаційної інфраструктури у містах Білгород-Дністровську, Кілія, Роздільна, а також інформація, надана керівниками районних державних адміністрацій, представниками органів місцевого самоврядування, журналістами місцевих медіа під час робочих нарад у районних центрах, дали підстави Комітету на засіданні 20 вересня  констатувати, що стан інформаційної безпеки у прикордонних районах Одеської області є неприйнятним, таким що не відповідає викликам інформаційної війни, розв’язаної проти України Російською Федерацією, становить загрозу національній безпеці України.

         У Рішенні Комітету відзначено, що із 26 районів Одеської області три межують з Румунією, 11 – з самопроголошеною Придністровською Молдавською Республікою (далі – ПМР) та Молдовою. Потужні ретранслятори, встановлені у безпосередній близькості до кордону на території Румунії та у Кишиневі, Калаглії, Чимишлії та Резині охоплюють радіомовленням та цифровим сигналом ефірного наземного телевізійного мовлення значну території Одещини.

З ПМР на Одеську область здійснюється ефірне мовлення заборонених в Україні російських телеканалів «Первый канал», «Всемирная сеть», «РТР-Планета» та «РRIМЕ». Трансляція програм «Радіо Росія» та «Російське міжнародне радіо» з м. Грігоріополя охоплює практично весь південь України.

Водночас у прикордонних районах області, які межують з ПМР, практично відсутнє FM мовлення українських радіостанцій. 4 січня 2013 року в Одеській області було припинено роботу першої в Україні регіональної мережі цифрового телебачення, яка охоплювала сигналом 98 відсотків території області. Підставою для цього стало рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про анулювання цифрової ліцензії провайдера ТОВ «Українська цифрова телемережа» (далі -ТОВ УЦТМ) та перерозподіл цифрових частот на користь ТОВ «Зеонбуд».

Одеський обласний радіотелевізійний передавальний центр, який у 2009 році власним коштом побудував і запустив у роботу мережу цифрового телебачення у стандарті DVBT, змушений був вимкнути цифрові передавачі. Жителі прикордонних міст-райцентрів Кілія, Рені, Балта, Кодима Болград, Роздільна, селищ Тарутине, Миколаївка, Велика Михайлівка, Захарівка та більшості населених пунктів відповідних районів були позбавлені можливості дивитися українське телебачення. У зазначених районах покриття цифровим сигналом провайдера – монополіста ТОВ «Зеонбуд» є вкрай незадовільним. Прикордонні райони наразі живуть в інформаційному полі сусідніх держав. Значна  частина населення дезінформована пропагандистськими ресурсами Кремля.

         З огляду на необхідність невідкладних скоординованих дій для зміцнення інформаційної безпеки у регіоні центральних органів виконавчої влади, відповідальних за інформаційну сферу, Одеської обласної адміністрації та органів місцевого самоврядування, Комітет за наслідками робочої поїздки до Одеської області ухвалив рішення звернутися з рекомендаціями до Міністерства інформаційної політики України, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Українському державному центру радіочастот, Концерну РРТ, Державного комітету телебачення і радіомовлення України, Одеської обласної державної адміністрації, Болградської Кілійської, Татарбунарської, Кодимської, Роздільнянської районних державних адміністрацій.

         Важливі проблеми науково-правового та практичного дослідження перебували в центрі уваги Комітету упродовж сьомої  сесії восьмого скликання.

         Комітет постійно співпрацював з Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, здійснюючи контроль за її діяльністю.

         Комітет постійно відстежував роботу Національної суспільної телерадіокомпанії України щодо відповідності  їхньої діяльності вимогам Конституції та чинних законів України.

         Всі випадки перешкоджання законній професійній діяльності журналістів розглядалися на засіданнях Комітету за участі представників органів виконавчої влади, громадських організацій та журналістів:

20.09.2017 р. № 74

Про інцидент, який стався між знімальною групою програми «Схеми: корупція в деталях» (спільний проект Радіо Свобода та каналу «UA:Перший») та співробітниками Управління державної охорони в ніч на 16 вересня біля одного з ресторанних комплексів під Києвом.

         08.11.2017 р. № 76

         Про ситуацію навколо арешту в Україні опозиційної казахської журналістки Жанари Ахметової.

15.11.2017 р. № 77

Про інцидент з ознаками перешкоджання журналістській діяльності  Михайла Ткача і оператора Кирила Лазаревича  ввечері 7 листопада  біля VIP-терміналу аеропорту «Київ».

         06.12.2017 р. № 78

Про хід розслідування перешкоджання журналістській діяльності Михайла Ткача і оператора Кирила Лазаревича ввечері 7 листопада 2017 року біля VIP-терміналу аеропорту «Київ».

Про хід розслідування інциденту, який стався між знімальною групою програми «Схеми: корупція в деталях» (спільний проект Радіо Свобода та каналу «UA:Перший») та співробітниками Управління державної охорони в ніч на 16 вересня 2017 року біля одного з ресторанних комплексів під Києвом.

Про ситуацію пов’язану з блокуванням телеканалу «NewsOne».

17.01.2018 р. № 80

Про звернення товариства з обмеженою відповідальністю «Експрес Медіа сХаб».

Комітет постійно працював з Національною спілкою журналістів України, Незалежною медіа профспілкою України, Українською асоціацією видавців періодичної преси різними фондами, громадськими організаціями, осередками, редакціями газет, теле– та радіокомпаній, численними журналістами. За участі членів Комітету проведено такі заходи:

Х Міжнародний форум «Цифрове мовлення в Україні» в межах Українського медійного проекту «У-Медіа», що здійснюється МГО «Інтерньюз-Україна» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку USAID, у партнерстві зі Шведським агентством з міжнародного розвитку SIDA).) 7 вересня 2017 року;

міжнародна науково-практична конференція на тему: «День права знати: забезпечення доступу до публічної інформації» за підтримки Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та у співпраці з Офісом Ради Європи в Україні та Програмою розвитку Організації Об’єднаних націй в України – ПРООН 29 вересня 2017 року;

міжнародна конференція «Протидія погрозам життю та безпеці журналістів. Ефективне розслідування злочинів проти свободи вираження поглядів» за підтримки Інституту масової інформації, проекту Ради Європи «Зміцнення свободи медіа та створення системи Суспільного мовлення в Україні» 19 жовтня 2017 року;

громадські слухання з питань безпеки журналістів України за підтримки Національної спілки журналістів України та у співпраці з ГО «Платформа прав людини », ГО «Інформаційна безпека», ГО «Центр інформації про права людини» та інші              1 листопада 2017 року;

національна конференція «National media talk: Роль незалежних медіа в Україні» за підтримки МГО «Інтерньюз-Україна», Агентства США з міжнародного розвитку USAID в Україні 2 та 3 листопада 2017 року;

національний семінар «Функції парламенту та процедура законотворчості» за підтримки Парламентської асамблеї Ради Європи в рамках проекту «Зміцнення здатності Парламенту реалізувати стандарти та політики Ради Європи в Україні», що є складовою Плану дій Ради Європи щодо України на 2015-2017 роки 9 листопада 2017 року;

круглий стіл на тему: «Роль і місце супровідних документів у законодавчому процесі» за підтримки Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво» спільно з Лабораторією законодавчих ініціатив  17 листопада 2017 року;

науково-практичний семінар на тему: «Електронна демократія в дії: електронні інструменти ВРУ» за підтримки ГО «Ліга інтернів», Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво» для інтернів та випускників Програм стажування в органах влади 23 листопада 2017 року;

круглий стіл на тему: «Парламент і медіа: застосування європейського правового досвіду в Україні» за підтримки Інституту законодавства Верховної Ради України 23 листопада 2017 року;

науково-практична конференція на тему: «Теоретико-правові основи формування і розвитку інформаційного суспільства» за підтримки Науково-дослідного інституту інформатики і права Національної Академії правових наук України спільно з факультетом соціології і права, Навчально ­ науковим центром інформаційного права та правових питань інформаційних технологій НТУУ «КПІ» імені Ігоря Сікорського 29 листопада 2017 року;

міжнародна конференція «Свобода вираження поглядів та виборчий процес в Україні: старі та нові виклики» за підтримки Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення 30 листопада 2017 року;

науково-практична конференція на тему «Роль Парламенту, Глави держави, Уряду та громадськості у підвищенні якості законодавчого процесу» за підтримки Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво» 12 грудня 2017 року;

конгрес Незалежної асоціації телерадіомовників 3 та 4 грудня 2017 року;

круглий стіл «Два роки роздержавлення: реформа на карті та проміжні підсумки» за підтримки Центру демократії та верховенства права, Уряду Швеції 12 грудня 2017 року;

тренінг з аналізу державної політики за підтримки  Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво» спільно із Європейським Інформаційно-Дослідницьким Центром при Верховній Раді України 12 грудня 2017 року;

тренінг на тему: «Регламент Верховної Ради» за участі  Програми USAID «РАДА: підзвітність, відповідальність, демократичне парламентське представництво» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку USAID 14 та 15 грудня 2017 року.

Послідовно та плідно співпрацював Комітет з іншими парламентськими комітетами. Своєчасно розглядав та надсилав до головних комітетів рішення стосовно законопроектів, дотичних до проблем нашого Комітету,  а також проектів, що мали важливе економічне й соціальне значення:

проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення стосовно невиконання вимог законодавства щодо організації та забезпечення захисту інформації (реєстр. № 6711 від 13.07.2017р., внесений Кабінетом Міністрів України);

проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо громадянства осіб, яким надано допуск до державної таємниці, а також осіб, які претендують на зайняття або обіймають посади в органах державної влади чи органах місцевого самоврядування (реєстр. № 6658 від 29.06.2017р., внесений народними депутатами України О.Сотник, В.Войціцькою та інш.);

проект Закону про меценатство у фізичній культурі і спорті (реєстр. № 6770 від 19.07.2017р., внесений народними депутатами України Т.Ричковою, А.Павелком та ін.);

проект Закону про меценатство у сфері фізичної культури та спорту (реєстр. № 6770-1 від 01.08.2017р., внесений народним депутатом України Ю.Березою);

проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з ратифікацією Конвенції Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (реєстр. № 6588 від 15.06.2017р., внесений Кабінетом Міністрів України);

проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо об’єктів незавершеного будівництва та майбутніх об’єктів нерухомості (реєстр. № 7084 від 06.09.2017р., внесений народними депутатами України Д.Андрієвським, В.Сташуком та інш.); 

проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері містобудування (реєстр. № 7085 від 06.09.2017р., внесений народними депутатами України Д.Андрієвським, О.Кодолою та інш.);

проект Закону про внесення змін до Закону України «Про державну підтримку кінематографії в Україні» щодо розподілу коштів, виділених для державної підтримки кінематографії (реєстр. № 7178 від 05.10.2017р., внесений народними депутатами України В.Сюмар, М.Княжицьким, Г.Шверком, О.Кондратюк);

проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо обов'язкового подання народним депутатом інформації про перебування за кордоном та зменшення фінансового забезпечення народного депутата у випадку відсутності на пленарному засіданні (реєстраційний № 7194 від 10.10.2017р., внесений народним депутатом України С.Капліним);

проект Закону про внесення змін до статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо забезпечення гласності та відкритості місцевих рад (реєстр. № 7071 від 06.09.2017р., внесений народними депутатами України О.Дубініним, В.Шевченком та інш.);

проект Закону про ринки капіталу та регулюванні ринки (реєстр. № 7055 від 01.09.2017р., внесений народними депутатами України Р.Демчаком, М.Довбенком та ін.);

проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України (щодо збільшення публічності земельних торгів), (реєстр. 6726 від 14.07.2017р. внесений М.Мекитасем);

         проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податку на видавничу продукцію, яка має виняткове походження з території держави-агресора та/або тимчасово окупованої території та переміщується (пересилається) з території держави-агресора та/або з тимчасово окупованої території України (реєстр. № 7292 від 15.11.2017р., внесений народними депутатами України Б.Березою, В.Сюмар, І.Луценко та інш.);

         проект Закону про внесення змін до Митного кодексу України щодо порядку переміщення та оподаткування продукції, яка має виняткове походження з території держави агресора та/або тимчасово окупованої території України та переміщується (пересилається) з території держави-агресора та/або з тимчасово окупованої території України (реєстр. № 7293 від 15.11.2017р., внесений народними депутатами України Б.Березою, В.Сюмар, І.Луценко та інш.).

         Члени Комітету у законотворчій діяльності активно взаємодіяли з парламентськими фракціями стосовно узгодження позицій з підготовки до ухвалення того  чи іншого проекту закону. Звичайно ж, тут ще існує чимало резервів підвищення ефективності законодавчої роботи, насамперед щодо спільного розроблення та обговорення законопроектів.

 


ВІДОМОСТІ

про деякі питання роботи комітетів Верховної Ради України

за період сьомої сесії  Верховної Ради України восьмого скликання

(вересень 2017 року  – січень 2018 року)

 

Проведено засідань комітету

Розглянуто питань на засіданнях комітету

Подано на розгляд питань з висновком головного комітету

Подано попередніх висновків на законопроекти  до головного комітету

Розглянуто листів і звернень

Проведено конференцій семінарів, “круглих столів”

всього

в т. ч. виїзних

всього

в т. ч. по контролю за викон. законів і постанов

8

 

55

30

 

12

 

14

близько 1000

11